عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۷۸۹۴
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۳۹۴ - ۰۰:۰۴
بررسی یک شبهه
گروهی اعتقاد دارند به خاطر صدماتی که حضرت زهرا(س) پس رحلت پیامبر(ص) متحمل شدند و جنینشان سقط شد، باید آن ایام را به سوگواری بپردازند، گروهی دیگر نیز معتقدند در منابع متقدم چیزی به عنوان ایام محسنیه وجود ندارد.

 عقیق: در روز های ابتدایی ماه ربیع الاول  شبهاتی در فضای مجازی مطرح می شود  از جمله اینکه آیا ایامی به نام «ایام محسنیه» وجود دارد، آیا باید این ایام را به سوگواری و عزاداری پرداخت، آیا کسانی که قائل به ایام محسنیه هستند بدعت‌گذاری کرده‌اند و...

برای بررسی این موضوع بر آن شدیم به دیدگاه اجمالی موافقان و مخالفان »ایام محسنیه» می‌پردازیم و نتیجه‌گیری اصلی را به مخاطبان گرامی واگذار می‌کنیم.

*موافقان: شهادت حضرت محسن(ع) در منابع شیعه و سنی نقل شده است

موافقان برگزاری ایام محسنیه اعتقاد دارند که به علت صدماتی که حضرت زهرا(ع) پس از رحلت پیامبر اکرم(ص) از 28 صفر دیدند و جنین شش ماهه ایشان در اثر ضربات وارده به پهلو سقط شد، بنابراین باید به عزاداری پرداخت، به همین منظور حد فاصل 28 ماه صفر تا 8 ربیع‌الاول را ‌به نام «ایام حسنیه» هیأت می‌گیرند.

برخی از این افراد به فرازی از خطبه 27 نهج البلاغه امام علی(ع) خطاب به اهل کوفه استناد می‌کنند که فرمود: «وَ لَقَدْ بَلَغَنِی أَنَّ الرَّجُلَ مِنْهُمْ کَانَ یدْخُلُ عَلَى الْمَرْأَةِ الْمُسْلِمَةِ وَ الأُخْرَى الْمُعَاهِدَةِ فَینْتَزِعُ حِجْلَهَا وَ قُلُبَهَا وَ قَلائِدَهَا وَ رُعُثَهَا مَا تَمْتَنِعُ مِنْهُ إِلَّا بِالاسْتِرْجَاعِ وَ الاسْتِرْحَامِ ثُمَّ انْصَرَفُوا وَافِرِینَ مَا نَالَ رَجُلا مِنْهُمْ کَلْمٌ وَ لا أُرِیقَ لَهُمْ دَمٌ فَلَوْ أَنَّ امْرَأً مُسْلِماً مَاتَ‏ مِنْ‏ بَعْدِ هَذَا أَسَفاً مَا کَانَ بِهِ مَلُوماً بَلْ کَانَ بِهِ عِنْدِی جَدِیراً»، به من خبر رسید که مردی از لشکر شام به خانه زن مسلمان و غیر مسلمان که در پناه حکومت اسلام بود وارد شد، و خلخال و دستبند و گردنبند و گوشواره‌های آن‌ها را به غارت برد، در حالی که هیچ وسیله‌‏ای برای دفاع، جز گریه و التماس کردن، نداشتند، آن حمله کنندگان با غنیمت فراوان رفتند بدون اینکه حتی یک نفر از آنان، زخمی بردارد و یا قطره خونی از آن‌ها ریخته شود، اگر برای این حادثه تلخ، مسلمانی از روی تاسف بمیرد، ملامت نخواهد شد و از نظر من سزاوار است.

با این وجود، اینکه ایام محسنیه تا چه اندازه مورد تأیید علما و بزرگان دینی باشد، باید از طریق دفاتر و استفتائات جست‌وجو کرد، اما قطع به یقین شهادت حضرت محسن(ع) مورد تأیید اکثر علماست، در ادامه به برخی از کتاب‌هایی اشاره می‌شود که به بیان ماجرای شهادت حضرت محسن(ع) پرداخته‌اند:

1- قاضی نُعمان مغربی، متوفی 363 هجری، الأُرجوزة المختارة: ص89-90.

2- محقّق اردبیلی نیز آن را آشکار و غیر قابل انکار دانسته است: رسالة اصول دین (هفده رساله)، ص306.

3- ابن ابی جمهور احسائی گفته است: ثقات آن را در کتب سیر و تاریخ آورده‌اند: المجلّی، ص434.

4- شیخ طوسی به اجماع و اتّفاق شیعه در این مورد تصریح کرده است: تلخیص الشّافی، ج3، ص156.

5- شیخ محمدحسین آل کاشف الغطاء اجماع و اتّفاق شیعه در این مورد تصریح نموده است: جنّة‌المأوی، ص 133.

6-  شیخ عبدالجلیل قزوینی رازی، متوفّی 560 هجری: کتب شیعه و سنّی بر نقل آن (شهادت محسن بن علی)، اتّفاق دارند: کتاب النّقض، ص317 و در الارشاد شیخ مفید، «اللهوف» سید بن طاووس...

همچنین هجوم به خانه وحی و هتک حرمت دختر پیامبر اکرم(ص) در معتبرترین منابع اهل سنت مانند المصنف تألیف ابن ابی شیبه استاد بخاری، ج8، ص490، شماره4549، انساب الاشراف، تألیف بلاذری، ج1، ص586، الإمامه و السیاسه، تألیف ابن قتیبه(213-276)، ج2، ص13012، تاریخ طبری، تألیف طبری(224-310)، ج2، ص443، اسیتعاب، تألیف ابن عبدالبر، (368-463) ج3، ص972 آمده است.

*مخالفان:‌ ایام محسنیه در آثار متقدم شیعی نیامده است

از دیدگاهی دیگر مخالفان معتقد هستند که در منابع قدیمی تشیع روایاتی مبنی بر بزرگداشت ایام محسنیه نقل نشده و تنها در منابع متأخر از 200 تا 300 سال پیش تا کنون مطرح شده است و با توجه به اینکه ماه ربیع‌الاول ماه شادی و سرور اهل بیت است که در روز نهم آن سالروز آغاز امامت ححضرت ولیعصر(عج) و روز هفدهم هم سالروز ولادت آخرین پیامبر الهی(ص) و ذریه پاکش حضرت امام جعفر صادق(ع) است، باید در این ماه به شادی پرداخت.

همچنین این دسته به برخی بیانات مقام معظم رهبری استناد می‌کنند که معظم‌له می‌فرماید: «ایجاد اختلاف میان شیعه و سنی چه در سطح جهان اسلام و چه در داخل ایران، خط استراتژیک بیگانگان بوده است» و «تفرقه‌افکنی میان شیعه و سنی ابزار همیشگی دشمنان اسلام بوده است».

*نتیجه‌گیری:

البته آنچه در نوع نگاه اول به بزرگداشت ایام محسنیه باید بدان توجه کرد، برداشت عقلی و ذوقی به این مسأله است،‌ چنانچه این روزها برای بزرگداشت برخی افراد چه دانشمند و عالم هر سال مراسم بزرگداشتی برگزار می‌شود، مانند روز برزگداشت شیخ مفید، علامه حلی، ابوعلی سینا و...، پس پاسداشت این واقعه و مصیبت‌هایی که بر حضرت زهرا(س) رخ داده است، خللی بر دین وارد نمی‌کند و نمی‌توان گفت بدعتی در این ماجرا صورت گرفته است، بر این اساس انجام کارهایی نظیر عزاداری در اوقات غیر مرسوم اگر به نوعی استناد به دین و یا متون دینی داده نشود و تنها به عنوان عرض ارادت به ساحت بزرگان دین انجام شود، هیچ منعی ندارد و بدعت محسوب نمی‌شود، اما با این وجود، توجه به شرایط کنونی جهان اسلام و دقت ویژه به مسأله وحدت می‌تواند راه‌های دیگری را پیش روی ما قرار دهد. 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۸
رحمان زاده
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۴
3
2
کاش ابتدا به زمان هجوم به خانه حضرت اشاره می کردین تو زمان این اتفاق نقل های متفاوتی است بعضا تا 50 روز پس از فوت حضرت رسول هم می رسه پس نمیشه دقیق گفت شهادت حضرت مسلم که طبق نظر سنی و شیعه اتفاق افتاده9 ربیع است
این لینک توضیحات جالبی داده در خصوص زمان هجوم به خانه وحی
http://tarikh.nashriyat.ir/node/611
بر دشمن مرتضی علی لعنت
عباس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۴
1
3
شما اول نوشته گفتید که نتیجه گیری رو به خواننده واگذار می کنید ولی آخرش نتیجه گیری کردید که این خیلی مضحکه.
دوما فرموده رهبری در مورد حفظ وحدت هیچ ربطی به برگزاری یا برگزار نشدن ایام محسنیه نداره. ملاحظه می کنید که در بیت روضه حضرت زهرا و حضرت محسن خونده می شه. بحث وحدت ورای موضوع محسنیه است.
نصیر
|
Armenia
|
۱۲:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۴
2
3
سلام علی من اتبع الهدی
خیلی خیلی زیاد اسباب شادی و مسرته که بعد از هزار و اندی سال و در این هیاهوی تبلیغات ضد دینی هنوز محافل و مجالس مذهبی نام اهل بیت رو می برند و بواسطه ذکر و یاد اون ذوئات مقدسه برکت و نزول رحمت بر شهر های ما و بر کشور و خانه و خانواده های ما نازل میشه...
اما باید به یه نکته هم توجه کنیم که خود این ارزشها به ضد ارزش و اسبابی برای تخریب شیعه و اعتقادات شیعی بدل نشه. حقیر سراپا تقصیر به عنوان کسیکه خودش نه مداح بلکه گاهی فیض نفس زدن برای اهل بیت روزیم میشه معتقدم که یکی از تاثیرگذارترین روضه ها روضه حضرت محسن ابن علیست که هم شنیدنش و هم خواندنش دارای دو وجه لطافت و سنگین بودن محتوای و معناست و از همین حیث هم برای مداح مهمه و هم برای مستمع. ولی مطلبی که وجود داره اینه که انعکاس یک دهه روضه حضرت محسن .ع. گرفتن چگونه خواهد بود؟؟؟
بزرگان ما و بزرگان دینی ما که گل سرسبدشون حضرت آقا روحی فداه هستند و خودشون هم محرم و هم فاطمیه و بعضا ماه رمضان هم میبینم که روضه میگیرن آیا روضه محسنیه هم میگیرن بصورت علنی یا خیر؟؟؟
به نظر حقیر اگر ما ولایت فقیه رو چراغ راه تو همه امور میدانیم باید تو این مسیر هم از همین چراغ راهنمایی بگیریم وگر نه میشیم مصداق تندروهایی که نهایتا کاروشن به نهروان رسید

دعاگو و خاک پای تمام محبین حضرات معصومینم هستیم
یاعلی
احسان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۴
3
5
این جمله اخرتون همون جمله اقای تسخیری هست که گفت باید برای حفظ وحدت روضه فاطمیه برداشته شود شما هم میگید برای حفظ وحدت روضه محسنیه کم رنگ تر برگزار بشه
خدا به دادتون برسون
به کوری چشم دشمنان اسلام وشیعه فاطمیه عاشورایی برگزار میشه محسنیه هم مقدمه فاطمیه است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۵
دمت گرم.انشالله منتقم مادربیاد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۵
حجت الاسلام تسخیری کی این حرف رو زدن؟ اون کلیپ تصویری رو درست کردن متاسفانه
رضا
| Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۵
داداش من روضه فاطمیه برگزاریش چه ربطی به ایام محسنه داره،ایام فاطمیه باااید برگزار بشه بایده ، فاطمیه جای خودشه موضوع این نیست که فاطمیه یا محسنیه بد است یا خوب است هرجا حرف اهل بیته خوبه تمام . اما اینکه تا ایام ربیع شروع میشه بگیم ایام محسنیه پس به دهه هم برا ایشون بگیریم درصورتی که سفارش شده بعد محرم صفر پیرهن مشکی در بیارید بگیم خب حالا یه روز گذشت دوباره ایام محسنیه همه پیرهن سیاه بپوشید . دوما ظرفیت جامعه هم مهمه ، تو جای کسی که زیاد اهل هیات و اینا نیست باشی نمیگی اه این چه وضعشه همش غم غم غم گریه عزا ،چرا بعض از هیات ها میان در مولودی و جشن از همون اول روضه و سینه زنی اینا بدعته اینا بده به والله ، امامای ما شادی که لازمه پویاییه یه جامعست توصیه نکردن ؟ به خدا کلی از احادیث و سفارشای ائمه به شادی و زندگی با نشاز و طراوت و شادیه ،
شیرازی
| Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۹
آقا رضا هر کس یه ظرفیتی داره خوب اهل معرفت با عوام فرق دارند و اجباری در سیاهپوشی و سگ کوی حضرات معصومین بودن نیست
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۴
1
2
اگه قرار باشه به وحدت عمل کنیم پس باید کلا فاطمیه رو هم جمع کنیم...
اصلا بحث علمای متاخر و متقدم نیست برادر
بالاخره حضرت محسن در این ایام به شهادت رسیده وباید براش عزاداری کنیم
بعدشم عزاداری برای اهل بیت نیازی به روایت صریح معصوم نداره اگه اینجوری بود ما برای هیچ کدوم از ایمه روایت عزاداری نداریم.
پاسخ ها
شیرازی
| Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۹
چرا کلی حدیث درباره ی عزاداری داریم بیشتر مطالعه کن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۱۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۱
يعني چي ؟
يعني خود رهبري كه انقدر داره مي گه وحدت داره مخالف حرف عمل مي كنه؟؟؟
رهبري خودشون مراسم فاطميه مي گيرن...
وحدت به معناي چشم پوشي از حقايق نيست فقط ما نبايد به مقدسات ديگران توهين كنيم همين...
علی
| Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۱۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۲
شما یه دونه از اون احادیثی رو که صریحا اعلام کرده مثلا برای امام صادق یا امام باقر یاامام هادی علیهم السلام عزاداری کنیم بیار
فقط درمورد امام حسین حدیث صریح داریم
بقیه ائمه به صورت کلی اشاره شده.
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۴
0
3
کسانی که با عزاداری در این ایم مشکل دارند همان هایی هستند که می گویند جز دهه ی محرم دیگر دهه ای برای عزاداری گرفته نشود.
در ضمن اگر عزاداری این ایام بر خلاف وحدت باشد پس عزاداری فاطمیه نیز مخالف وحدت است و باید فراموش شود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۵
کی گفته دهه محسنیه مخالف وحدت است چرا اشتباه می گیرید هیچ احدی شهادت حضرت محسن ع رو انکار نیست...
ولی قرار نیست دهه گرفته شود
عبدالله
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۵
0
4
سلام علیکم. اینکه طی سالهای قبل برخی مراسمات مذهبی نبوده و الان هست دلیلی بر رد آن نمیشود. اتفاقا توفیقات و نظرات خاص اهل بیت سلام الله علیهم اجمعین به جماعت اهل داده می‌شود کما اینکه تا گروهی زمینه عنایت خاص را برای خود مهیا نکنند نعمت خاص هم داده نخواهد شد. قطعا عرض ادب‌های خالصانه طی سالیان دراز باعث شده تا مورد عنایت خاص این ذوات مقدسه شویم و دهه های محسنیه و صادقیه و مسلمیه و عسکریه و ... به ما ارزانی شود.
نکته دیگر اینکه همه این مجالس با هر نامی برگزار شود یک فرصت است برای توسل به خاندان اهل بیت و کسب معارف ایشان. حالا یه مقداری هم روضه خوانده شود به غم و اندوه کسی اضافه نمیشود و برعکس بچه هیاتی ها از دیگر افراد جامعه با روحیه تر و امیدوارتر زندگی میکنند.
نکته سوم اینکه مرام و مسلک و دعب همه علما این بوده که هر روز پس از پایان درس یا قبل از شروع آن به ذکر روضه و عزاداری می پرداختند و بساط کسب معرفت و عرض ارادت خود را همیشگی برقرار می کردند.
نکته چهارم اینکه گریه بر مصائب اهل بیت(س) راه و روش اولیای الهی و ائمه طاهرین بوده و هست. همانگونه که در زیارت ناحیه مقدسه امام عصر روحی و ارواحنا له الفداء می فرمایند صبح و شام در عزای تو گریه میکنم.
یا علی مدد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۵
2
0
انشالله معرفتمان زیادبشه.مهم درخانه ی این بزرگوارن بودن است عزاداری هم یه نوع گدایی وگرنه اهل بیت نیازی به عزاداری ماندارند
آرمین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۵
4
1
آره هر کاری که مورد تایید یه قشر خاص قدرت طلب انحصار طلب نباشه میشه بیعت..محسنیه،مسلمیه،لطمه زنی،تشت گزاری،تطبیر...هر کسی هم به این مراسم اعتقاد داشته باشه میشه انگلیسی دیگه دارید شورش رو در میارید .هر کی ک مخالف سیاستهای مسخره شما باشه ک مرتد نیست .بخداوندی خدا که یه جماعت خیلی کوچیک هستید شما نه تنها بین کل مردم بلکه حتی تو مذهبی ها و هییتی ها دیگ حرفاتون و طرز فکراتون خریدار نداره و خدا رو شکر داریم میبینیم همون هییات ب قول شما انگلیسی خیلی هم پر رونق و پرشور و پرمخاطب تر از شما عزاداری میکنن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۶
برو بابا
شیرازی
| Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۹
شما بیشتر مطالعه بفرمایید و به حضرات معصومین توسل کنید
ابوعلي
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۵
2
0
سلام ،دوستان توجه كنند كه آيت اله علم الهدي امام جمعه مشهد چند روز قبل در خطبه نماز جمعه روضه هجوم به خانه حضرت زهرا و سقط محسن بن علي رو خواندند / چند نكته ١ ايشان كاملا مطيع ولايت رهبر هستند ٢ ايشان كاملا با جامعه اهل تسنن ارتباط دارند ٣ موضوع ايام محسنيه (ايام صادقيه ،ايام باقريه ،و...)يك موضوع جامعه شناسي است كه جامعه شناسان ميگويند اين مراسمات عمومي عزا باعث آسيبهايي ميشود و نبايد شيعه را هميشه عزا دار نگه داشت بلكه هم بايد براي زخمهاي اهلبيت گريست و بيشتر بايد براي اهداف اهلبيت كار كرد كه زمينه ظهور منجي فراهم شود / دوستان موضوع روضه نيست موضوع تخصيص دهه ها پشت سر هم براي صرفا عزاداري هست/ مثال معروف كه در گذشته وقتي مستشار غربي صداي اذان را شنيد گفت چه ميگويد؟ گفتن دارد ذكر خدا ميگويد !! گفت پس با ما كار ندارد؟ گفتن نه ! گفت پس بگويد / حالا مقام معظم رهبري ميفرمايند دشمن اصلي را بشناسي و فرعي را با اصلي يكي نكنيد !!!!! دشمن اصلي ما صهيونيست و استكبار است پس چرا ما براي مرگ پادشاه ملعون عربستان جشن خياباني ميگيريم ؟؟؟؟ تعدادي هم اونجا خياباني رو بستن وخنديدن ٨٠٠٠ حاجي جانسوز جان داد / داداش برادر آقا عقل عقل عقل / احساسات با شناخت
احسان از مشهد الرضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۶
0
5
سلام علیکم
امام صادق علیه السلام فرمودند:
ماجرای شهادت محسن ابن علی علیه السلام و سیلی خوردن مادر ما ، ازآنچه در کربلا اتفاق افتاد ، بر ما اهل بیت سخت تر و سنگین تر است
الزام النواصب ص 54
فکر کنم همین یک حدیث برای همه ما فصل الخطاب است و متاسفم که باید برای عزیزی که به قول آیت الله وحید خراسانی با کشته شدندش یک سوم سادات ازبین رفتند اینگونه حرف بزنیم و برای اثبات برگزاری مجالس او خود را به زحمت بیندازیم.
عزیزان فکر کنم اگر به وجدان خود مراجعه کنیم خواهیم فهمید که اقامه این عزاداریها ندای مظلومیت اهل بیت است و اینکه به عالم بگوییم چه بر سر خاندان عصمت و طهارت آورده اند .
ایام مختلف به نام افراد مختلف داریم و حال که برای فرزند شهید زهرای مرضیه قصد اقامه عزاست حرف و حدیث زیاد می شود .
از شما سوال دارم که اقامه عزای محسن ابن علی باعث خشنودی دل زهرای مرضیه و امام زمان است یا باعث دلخوری ایشان ؟
جواب را به وجدان های آگاه حواله می دهم .
یاعلی
اللهم عجل فرجه
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۶
0
2
در مورد اینکه دهه ی صادقیه یا کاظمیه گرفته بشه صحبت نمی کنیم ولی چرا در جامعه ما عده ای که ظاهر مذهبی دارند به ایام محسنیه هجمه وارد می کنند؟لازم نیست اسمی از این افراد برده بشه چون همه می شناسیم. اگر ادعای اطاعت از رهبری دارید خوب ایشان در این مورد هیچ اظهار نظری نکرده اند. فقط یک نفر از مرا جع (آیت الله شبیری) از گرفتن دهه های متعدد انتقاد کردن که مقلدان ایشان مطابق نظر ایشان عمل کنند. اما آتش اختلاف بر سر ایام محسنیه و بی احترامی به ساحت ایشان توسط آقای دکتر .....روشن شده و خود ایشان باید این آتش را خاموش کند ولی متاسفانه فقط از کار اشتباه خود دفاع می کند. هر وقت رهبرانقلاب صراحتا عزاداری این ایام را ممنوع کردند ما هم اطاعت می کنیم والسلام.
محسن طباطبایی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۶
0
0
به فکر اختلاف افتادن بین مسلمانها نباشید تا اون وقت شما به همراه اهل بیت شریفتان تشریف بردین انگلیس /
اسماعیل درویشی شانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۸
0
0
عقیق چه کسی نتیجه گیری کرده؟؟؟
شما منابع مخالف و موافق رودادی بزار مردم خودشون نتیجه بگیرن...



اللهم العن جبت والطاغوت
بردشمن حضرت علی ع لعنت
عبدالله
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۹
0
2
در پی انکار برخی افراد که سوگواره ایام محسنیه را بیجا، بدعت و پدیده ‌ای نوظهور می‌دانند، به لطف حضرت زهرا سلام الله علیها یکی از کهن ترین تاریخ برپایی این مراسم را(به نیابت از آیت الله تربتی کربلایی از علمای قم مقدسه) ذکر می‌کنیم تا روشنگر راه سوگواران اول شهید بنی فاطمه علیهم السلام گردد.
قاضی عبدالجباربن همدانی اسدآبادی،‌ ابوالحسین معتزلی (متوفی 415ه) از ناحیه صاحب بن عباد قضاوت ری داشته و در باب امامت و مباحث مورد اختلاف امامیه و معتزله در بغداد با شیخ مفید مناظراتی نموده است.
قاضی بزرگترین کتاب کلامی معتزله را به نام المغنی در 17 مجلد تصنیف نموده است و سید مرتضی و شیخ طوسی و دیگران ردّیه‌هایی بر او نوشته‌اند: الشافی فی الامامه و تلخیص الشافی و ...
وی در کتاب خود تثبیت دلائل النبوه جلد 2 صفحات 594 و 595 می‌نویسد: و فی هذا الزمان منهم(الشیعه) مثل ابی جبله ابراهیم بن غسّان و مثل جابرالمتوفی، و ..... فیبکون علی فاطمه و علی ابنها المحسن الذی زعموا انّ عمر قتله و یذکرون لهم تبدیل القرآن و ....(در صورت لزوم متن کامل عربی منتشر خواهد شد)
ترجمه: و در این زمان( یعنی سال 409 قمری که تألیف کتاب به پایان رسیده) از جمله آنان(یعنی عالمان شیعه) کسانی هستند چون ابوجبله ابراهیم بن غسّان و مانند جابر متوفیّ، ابوالفوارس حسن بن محمد میمدی، ابوالحسین احمد بن محمدبن کمیت،‌ابو محمد طبری، ابوالحسن حلبی، ابویتیم رلبای‌،‌ابوالقاسم نجاری،‌ابوالوفا دیلمی،.... و ابو عبدالله محمدبن نعمان(شیخ مفید). اینان در مصر و رمله (در سوریه)، صور در لبنان، عکّا (در فلسطین اشغالی)، عسقلان (در ساحل فلسطین)،‌دمشق، بغداد،‌جبل السماق (در ادلب سوریه) هستند و همگی در این سرزمین، ادعای تشیّع و دوستی محمد صلی الله علیه و سلم و اهل بیت او را دارند. سپس بر فاطمه و بر فرزندش محسن که عقیده دارند عمر او را کشته است گریه می‌کنند و برای عمر و ... تغییر دادن قرآن و واجبات را ذکر می‌کنند. و نیز آنچه را قبلا گفته شد یادآور می‌شوند مبنی بر اینکه مخالفت آنان(یعنی عمر و ابوبکر و ...) با پیامبر و جنگیدن با ایشان (یعنی رسول اکرم(ص) و فاطمه و فرزندانش) تنها به جهت دشمنی آنان با رسول الله صلی الله علیه و سلم و تردید در پیامبری حضرت بود. و اینان(شیعیان) شاعران را دعوت نموده و مجالس عزا در این باره برپا می‌دارند و از مردم پیمان ‌ها می‌گیرند و آنان را سوگندهای سختی می‌دهند و وقتی چنان به مقصود رسیدند به آنان می‌گویند:
مبادا با فقها (مخالفین) همنشینی کنید و حدیث را از اصحاب حدیث (مخالفین) بشنوید قرآن را از عامه (مخالفین شیعه) بشنوید و بر شما باد که بر اساس روایات خاصه(شیعیان اهل بیت) عمل کنید که به راستی جعفربن محمد(صادق علیه السلام) در نامه خود فرموده است: حدیث عامه دل را کور می‌کند. و برحذر باشید از فقه ابوحنیفه و مالک و ثوری و حسن بصری و مانند آنان که همانا آنان کافر و دشمن اهل بیت رسالت هستند و هدایت، تماماً‌ در مخالفت با آنان است و هنگامی که یکی از شما به راه درست دسترسی نیافت، نظر کند بر‌ آنچه فقهای آنان بر آن اتفاق نظر دارند و خلاف آن عمل که این چنین به حق رسیده است.
ناگفته نماند که این شخص یعنی قاضی عبدالجبار از چهره‌های سرشناس مخالفین اهل بیت رسالت و شیعیان است.
شیرازی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۹
0
2
سلام علیکم آیا تا به حال به این فکر کرده اید که با کشته شدن حضرت محسن چه تعداد از سادات کشته شدن؟ یعنی با وجود حضرت محسن تعداد زیادی از نسل ایشون باقی می ماندند و سادات محسوب می شدند اما با واقعه ی کوچه به تعبیری ثلث سادات کشته شدند آیا نباید عزاداری کرد؟بعد هم روضه ی فاطمیه در بیت هم گرفته می شه و خود آقای خامنه ای فرمودند رزق کشور رو از پنج روز فاطمیه میگیرم
در پناه آل حیدر باشید
محسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۹
0
0
مطلب به خوبی بیان نشد...نظر رهبر معظم انقلاب رو می نوشتید
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۳
0
0
⁉️یک سوال از مخالفین برگزاری عزا
برای شهادت محسن بن علی(ع)⁉️

باسلام
دقیقا اشکال شما کجاست⁉️

آیا در شهادت حضرت محسن بن علی(ع) شک و شبهه و تردید دارید⁉️

یا اینکه محسن بن علی(ع) آنقدر ارزش ندارد که برایش عزاداری کنیم⁉️

یا اینکه این عزاداری سیاسی میشود و برادران غیر شیعه ناراحت میشوند و وحدت به هم میخورد⁉️

یا روی عدد ۱۰ و دهه مشکل دارید⁉️

ومیگویید که یک روز برای حضرت محسن(ع) عزاداری کافیست⁉️

یا میگویید چون شش ماهه بوده ارزش عزاداری ندارد⁉️

ایکاش میدانستیم که شیعه هستید یا سنی⁉️
ایکاش حرف اخرتان را اول میزدید⁉️

و ایکاش علت مخالفتتان را صریح بیان میکردید‼️
و ایکاش .... وایکاش ....

اگر شهادت محسن بن علی(ع) را قبول ندارید صدها کتاب درمورد هجمه به بیت وحی و آتش زدن درب خانه فاطمه (س) ازشیعه وسنی نوشته شده و قرار گرفتن بی بی بین در و دیوار و سقط جنین که محسن شش ماهه باشد.. اشاره شده است
من جمله:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین