عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۷۴۸۷
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۱
كارشناس امور فرهنگي سازمان بهزيستي كشور با اشاره به سخنراني امام حسين(ع) در سرزمين منا در خصوص معلولان، گفت: مردم پاي كار هستند اما بايد از شركت‌هاي خودروسازي پرسيد آيا مسئوليت اجتماعي خود را در اين خصوص انجام داده‌اند؟
عقیق:حجت‌الاسلام والمسلمين علي پهلوان، كارشناس فرهنگي سازمان بهزيستي كشور با اشاره به بُعد برجسته اجتماعي دين اسلام عنوان كرد: امام حسين(ع) قبل از واقعه عاشورا در سرزمين منا در حضور قريب به هزار نفر از حاضران در حج وقتي كه مي‌خواهد از حكومت يزيد انتقاد كند خطاب به نخبگان جامعه مي‌فرمياد: «وذِمَّةُ رَسولِ اللّه ِ صلي الله عليه و آله مَحقورَةٌ (مَخفورَةٌ ـ خ ل)، وَالعُميُ وَالبُكمُ وَالزَّمنى فِي المَدائِنِ مُهمَلَةٌ، لا تَرحَمونَ، ولا في مَنزِلَتِكُم تَعمَلونَ، ولا مَن عَمِلَ فيها تُعينونَ، وبِالاِدِّهانِ وَالمُصانَعَةِ عِندَ الظَّلَمَةِ تَأمَنونَ؛ پيمان‌هاي پيامبر كوچك شمرده شده و افراد نابينا و افراد ناتوان در گفتار(لال) و زمين‌گيران(افراد معلول) بي‌سرپرست مانده و مورد ترحم قرار نمي‌گيرند و نه آنها در موقعيت خود كاري را صورت مي‌دهند و نه به كساني كه كاري انجام مي‌دهند كمك مي‌كنند».

امام حسين(ع) حكومت وقت را به دليل بي‌توجهي به معلولان محكوم مي‌كند
وي ادامه داد: در اين سخراني امام حسين(ع) به نخبگان جامعه اسلامي خطاب كرده و نسبت به اين قشر از جامعه سفارش اكيد مي‌كنند و ظلم به اين گروه از جامعه را نشانه وجود بي‌عدالتي عنوان كرده و نظام وقت را به دليل بي‌توجهي به معلولان محكوم مي‌كنند.
پهلوان بيان كرد: امام حسين(ع) در اين سخنان رفع نياز از معلولان جامعه را از وظايف جامعه اسلامي عنوان مي‌كنند و نه تنها اين وظيفه را بر عهده دولت اسلامي مي‌دانند بلكه دولت را موظف مي‌دانند كه براي كمك مردم به اين گروه از اعضاي جامعه نيز برنامه‌ريزي كنند.

امام سجاد(ع) 100 خانواده را سرپرستي كرده و با دست خود به معلولان غذا مي‌دادند
وي در ادامه به فرهنگ‌سازي حضرت رسول(ص) و ائمه اطهار(ع) در خصوص رفتار با معلولان و افراد دچار بيماري‌هاي خاص اشاره كرد و گفت: از امام باقر(ع) نقل شده است كه پدرم حضرت سجاد(ع) 100 خانواده را سرپرستي مي‌كرد و دوست داشت كه بر سر سفره‌شان يتيمان، معلولان و نيازمندان حاضر باشند و حضرت با دست خويش به آنها غذا مي‌داد و هر كدام كه داراي خانواده بودند از آن غذا براي خانواده آنها نيز مي‌فرستاد.
كارشناس فرهنگي سازمان بهزيستي كشور در پاسخ به اين سؤال كه آيا نگاه و رفتار اسلامي در خصوص معلولان در جامعه ما ساري و جاري است؟ گفت: وجود هزاران مركز رسيدگي به معلولان با مشاركت مردم و داوطلبان نشان مي‌دهد كه جامعه ما از نگاه و رفتار اسلامي با معلولان فاصله نگرفته است هر چند اين مسئله حالت عمومي ندارد و عده‌اي هميشه به اين مسائل بي‌توجه هستند و درد جامعه را ندارند.

پول‌هاي هنگفت براي فرهنگ‌سازي مي‌خواهند حتي صدا و سيما!
معاون سابق فرهنگي سازمان بهزيستي با انتقاد از اينكه تبليغات لازم در خصوص رفتار و عملكرد درست در خصوص معلولان وجود ندارد، گفت: وقتي به برخي نهادها مراجعه مي‌كنيم و از آنها مي‌خواهيم كه مراكز بهزيستي را به درستي به جامعه معرفي كنند، از ما مطالبه پول‌هاي هنگفت مي‌كنند و حتي صدا و سيمايي كه وظيفه فرهنگ‌سازي در اين خصوص را دارد و موظف است سيره ائمه(ع) را ترويج دهد از ما مطالبه پول مي‌كند.
حجت‌الاسلام پهلوان به روايتي در خصوص سيره حضرت رسول(ص) اشاره كرد و گفت: پيامبر(ص) در منزل يكي از يارانش ميهمان بود كه فردي مبتلا به يك بيماري (كه به دليل اين بيماري مردم از او گريزان بودند) به در خانه آمد، پيامبر(ص) فرمود داخل شو، وي داخل شد و حضرت وي را بر زانوان خود نشاند و فرمود غذا بخور، فردي از قريش از اين بيمار ابراز كراهت كرد و در نتيجه اين اسائه ادب خود آن قريشي به همان بيماري مبتلا شد.

با معلوليت فاصله‌اي نداريم
وي تصريح كرد: ما با ضايعه نخاعي شدن هيچ فاصله‌اي نداريم. يك تصادف كافي است كه اين اتفاق براي ما هم بيفتد. اينها را بايد به جامعه بازگو كرد. قرآن مي‌فرمايد ايتام مردم را تكريم كنيد تا بعد از شما ايتام شما را هم تكريم كنند.
كارشناس فرهنگي سازمان بهزيستي كشور با تأكيد بر حضور مردم در عرصه‌هاي خدمت به معلولان، گفت: فلش مسئوليت اجتماعي را نبايد به سمت مردم نشانه بگيريم، مردم پاي كار هستند بلكه بايد از شركت‌هايي كه هيچ مسئوليت اجتماعي در خصوص سلامت انسان‌ها نمي‌پذيريند انتقاد كرد. همين اكنون بايد از شركت‌هاي ساخت خودروي ايراني كه مسئول بسياري از تصادفات و ايجاد معلوليت‌ها هستند بايد پرسيد چه قدر نسبت به معلولان مسئوليت اجتماعي خود را انجام داده‌ايد؟



منبع:ایکنا
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین