عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۷۴۳۱
تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۱
دعای مکارم الاخلاق از بهترین دعاهایی است که در زمینۀ خودشناسی وانسان­‌شناسی ازسوی امام سجادنقل شده که انسان به وسیلۀ آن می‌­تواند خود و نیازهای خود را بشناسد و راه رسیدن به آن نیازها را نیز کشف کند.
عقیق:دعای «مکارم الاخلاق» یکی از بهترین دعاهایی است که در زمینۀ خودشناسی و انسان­‌شناسی از سوی امام سجاد(ع) نقل شده است که انسان به وسیلۀ آن می‌­تواند خود و نیازهای خود را بشناسد و راه رسیدن به آن نیازها را نیز کشف کند. به طور خلاصه با دعای مکارم الاخلاق می‌­توان عبودیت را در خود به طور آشکار احساس کرد.
متن پیش رو خلاصه‌ای است از جزوۀ «شناخت ارزش های حقیقی انسان» که درس‌گفتارى از حجت‌الاسلام محمدجواد نظافت در باب دعای مکارم‌الاخلاق می‌باشد؛ این درس‌گفتار حاصل سلسله جلسات پانزدهمین دورۀ آموزشى تربیتى «والعصر» مى باشد که در تابستان ۱۳۹۱ برگزار شده است و به همت موسسه علمی فرهنگی سدید،  پس از پیاده سازى و ویرایش در اختیار علاقه‌مندان قرار مى گیرد.
دربارۀ ادعیه، اولیای ما و ائمۀ معصومین(ع) معارفی را به ما منتقل کرده‌­اند که هم می­‌تواند بهترین وسیلۀ ارتباط‌مان با خدا باشد و هم به ما آموزش می‌­دهد که ارزش‌­های حقیقی چیست و از کجا باید شروع کنیم و چگونه باید حرکت‌مان را استمرار بخشیم.

صلوات، دعایی مستجاب
این دعا مانند بسیاری از ادعیه، با سلامی بر محمد و آل محمد شروع می­‌شود چرا که صلوات خودش یک دعا و ذکر است. صلوات دعایی است که در آن هم توحید است، هم نبوت و هم امامت که آن هم استمرار نبوت است. هر موقع انسان با خودش بی‌کار شد، صلوات بفرستد. اما صلواتِ شعاری داریم، صلوات دعایی داریم. بسیاری از افراد صلوات می­‌فرستند ولی توجه ندارند که دارند دعا می‌­کنند و از خدا چیزی می­‌خواهند. اگر حال دعایی هم در آن ملحوظ باشد، قطعاً آثار بهتری خواهد داشت. اینکه امام سجادعلیه السلام این صلوات را در ابتدای دعا می­‌فرستد، نشان می­‌دهد که اخلاق و معارف را از کجا باید گرفت. باید از منشاء وحی، از خدا، رسول و آلش گرفت.

عشق، اساس حرکت سالک الی الله
می‌­فرمایند: «بلِّغ به ایمانی اکملَ الـایمان» (خدایا ایمان مرا به کامل­‌ترینش برسان و کامل‌­ترین ایمان را نصیب من نگهدار.) این نشان می‌­دهد که شروع صحیح باید با ایمان باشد و زیربنای حرکت، ایمان است. حجاب، محدودیت در روابط زن و مرد، نماز یا روزه و هر چیز دیگر؛ مادامی که آن گرایش و آن میل برتر نیاید، این‌ها سخت می­‌شود و اگر کسی کاری انجام دهد، مبتلای به تصنع می­‌شود؛ نفاق، ظاهرسازی، ریاکاری، اگر ایمان بیاید، دستورات بر بال ایمان سبک می‌­شوند. ایمان چیست؟ ایمان عشق جهت­‌دار است، عشق برتر است. خدای متعال در سورۀ حجرات، ایمان را این چنین توصیف می­‌کند و پس از اینکه می­‌فرماید: «قَالَت الاعرابُ آمنّا قُل لم تُؤمِنوا و لکن قولوا اسلمنا و لما یدخل الایمان فی قلوبکم.» (بادیه­‌نشین­‌های عرب آمدند گفتند که ما ایمان آوردیم، پیامبرفرمودند: شما مؤمن نشدید، بگوئید ما مسلمان شده‌­ایم و هنوز ایمان در دلتان نرفته است.) اسلام با ایمان فرق می­‌کند.

مراتبی بودن درجات ایمان
اگر کسی میل، عشق و گرایش به خدا پیدا کند، می­‌شود ایمان. ایمان پله پله و کلاس به کلاس است. هیچ­کس در ابتدای راه ایمان برتر ندارد. اگر کسی عشقی پیدا کند، می­‌آید در کلاس اول ایمان و این راه را ادامه می‌­دهد و می‌­رود به مراتب بالاتر. هر قدر انسان به مراتب بالاتر ایمان دست پیدا کند، توانایی برداشتن بارهای سنگین‌­تر را دارد. عمل، آن بار سنگین است. عمل به میزانی که انسان به آن عشق دارد.

لزوم متوقف نشدن در مرتبۀ ایمانی خود و صعود به مراتب بالاتر
 از خدا می‌­خواهیم که متوقف نشویم «بلغ بایمانی اکمل الایمان» یعنی درجا نزن، اوج بگیر، روی هرپله‌­ای هستی، بهپلۀ  بالاتر نگاه کن. رکود عین سقوط است. به این دلیل که عمر دارد می‌­رود و اگر بالاتر نروید، باخته‌­اید. هر کس دو روزش مساوی است، باخته است.

معنای یقین و راه کسب آن
«بلغ بایمانی اکمل الایمان و اجعل یقینی افضل الیقین» یعنی خدایا یقین من را برترین یقین قرار ده. ایمان وقتی به اوجش می­‌رسد که یکی از پایه‌­های ایمان را داشته باشی. یکی از پایه­‌های ایمان، معرفت است. اگر معرفت به اوج برسد، تبدیل به یقین می­‌شود. در ابتدای کار هیچ کس یقین ندارد. یقین، مزدی است که به کارگر می‌­دهند و مزد را آخر می‌­دهند. معمولاً مؤمنین خیلی کم به یقین می­‌رسند. یقین مراحلی دارد. اگر کسی به کم­ترین حد یقین دست پیدا کند، که «تعلمون علم الیقین» است، می­‌تواند جهنم را در همین دنیا ببیند، «لتروُنّ الجحیم».

نیت، معیاری برای ارزش‌­گذاری باطن اعمال
«اِنتَهِ بنیتی الی احسن النیات» خدایا نیت مرا به برترین نیات منتهی کن. ابتدا باید ببینیم نیت داریم یا خیر. اگر نیت خوب نداریم، اعمال‌مان ارزشی ندارد. نیت از عمل بهتر است. «نیهُ المؤمن خیرٌ من عَملِه» (نیت از عمل بهتر است.) «نیهُ الکافر شرٌ من عمله». به این دلیل که اگر انگیزۀ درونی نباشد عمل تولید نمی­‌شود، اگر انسان نیت خوب داشته باشد و نتواند کار خوب انجام دهد، ثواب نیت را می­‌برد. اگر انسان نیت کند که بلند شود و نماز شب بخواند، اگر نخواند، ثواب نیت را می‌­برد.

مؤلفه­‌های احسن العمل
    اولویت­‌بندی اعمال
    استحکام عمل
    تداوم عمل

نیت­‌های خود را زیاد کنیم
«انته بنیتی الی احسن النیات و بعملی الی احسن الاعمال اللهم وفّر بلطفک نیتی» (خدایا با لطف خودت نیت من را وفور ده). در هر کاری باید نیت کنیم؛ فرق ما با کفار همین است، ظاهر عمل، یکی است اما باطنش اگر نیت خوبی داشته باشد، زندگی انسان را نورانی می­‌کند.

لزوم نقد افکار و رفتار خود
«اللهم وفّر بلطفک نیتی و صحح بما عندک یقینی» (خدایا یقین مرا به واسطۀ آن‌چه نزد خودت است – با قدرت و لطف خودت و با رحمت ویژۀ خودت-  صحیح کن. (می‌­گویند یقین را صحیح کن زیرا انسان جهل مرکب دارد. انسان فکر می­‌کند فهمیده است و دارد درست می‌­بیند اما بعدها متوجه می­‌شود که ناقص دیده است و دریافتش صحیح نبوده. انسان باید همیشه کارهایش را بازبینی کند. افکار، اعمال و کاری را که فکر می­‌کند درست است باید دوباره بررسی نماید و ببیند آیا واقعاً درست است؟

تأثیر گناه در زندگی دنیوی و اخروی
«واستصلح بقدرتک ما فسّد منی» گاهی از اوقات از انسان اعمالی سر می­‌زند، گناهی سر می­زند، فسادی سر می­زند که این گناه، فساد ایجاد می­‌کند و انسان را به تباهی می­‌کشاند. هر عملی سه اثر دارد: یک اثر در جانمان است و به جان انسان‌­ها تأثیر می‌­گذارد، یک اثر بر محیطی که در آن زندگی می­‌کنیم و بر طبیعت اثر می­‌گذارد. یک اثر هم مربوط به عالم برزخ، قبر، محشر، قیامت،  بهشت و جهنم است.

طلب کفایت از خداوند برای رفع دغدغه‌های زندگی
«و استَصلِح بِقُدرَتِک مَا فَسَدَ مِنّی. اللّهُمَ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ اکفِنی مَا یَشغَلُنی الاِهتِمَامَ بِه» این فراز یعنی کفایت کن آنچه که اهتمام آن مرا به خودش مشغول می­‌کند. انسان به این دلیل که خودخواه است، نسبت به منافع و ضررهای احتمالی هم نمی‌­تواند بی تفاوت باشد چه رسد به منافع و ضررهای یقینی. اگر خدا کفایت نکند، می­‌بینیم برای رسیدن به یک حاجتی چقدر در کار انسان گره ایجاد می­‌شود. بعضی­‌ها همیشه در زندگی‌شان پیچ می­‌افتد اما بعضی انگار کارشان روان پیش می­‌رود.

لزوم عمل به وظیفه و بیان اهمیت آن
«و اکفِنی ما یَشغَلُنِی الاهتمامُ بِه و استَعمِلی بما تَسألُنی غداً عنه» استعمال یعنی کار کردن. «و استَعمِلی» یعنی مرا به کار بدار. استعمال یعنی طلب عمل. مرا به آن کاری وادار کن که فردای قیامت از آن سؤال می‌­کنی. تکلیف یعنی درست تشخیص بدهیم که وظیفه چیست. معیار تصمیم‌گیری مؤمن باید مسئولیتش باشد و آنچه از او سؤال می­‌پرسند. به همین دلیل است که یکی از بزرگ­ترین سختی‌­ها تشخیص وظیفه است

عدم غافل بودن از هدف خلقت
«و استَفرِغ ایَّامی فیما خَلَقتنی له» استفراغ از فراغت می­‌آید و فراغت یعنی خالی بودن. یعنی روزگار مرا و روزهای عمر مرا خالی کن برای آن هدفی که مرا برای آن آفریدی. انسان باید ظرف عمر را با یک چیزی پر کند. نکند انسان برای  همۀ کارها وقت داشته باشد اما برای هدف خلقتش وقت نداشته باشد. من برای این آفریده شده‌­ام که به مقام عبودیت دست پیدا کنم و بندۀ خدا باشم. خداوند مرا نیافریده است که عابد باشم. مرا آفریده است که عبد بشوم نه عابد. عبد بودن از عابد بودن بالاتر است.

تقدم غنای از درون بر غنای بیرون
«و اَغنِنِی و اَوسِع عَلیَّ فی رِزقِکَ  و لا تَفتِنّی بالنَظَر» یعنی مرا بی نیاز کن و روزی مرا وسیع کن. فرق بی نیازی با وسعت رزق چیست؟ اگر دل آدمی بی نیاز نباشد، اگر از درون به یک گنجی دست پیدا نکند، این وسعت رزق او را سرمست می‌­کند. کسی که از درون بی نیاز است لیاقت ثروت دارد. هر کسی لیاقت ثروت را ندارد. اگر کسی از درون بی نیاز نباشد، ذلیل ثروت می‌­شود، بی دین می‌­شود، به خاطر ثروت طاغوت می­‌شود. اگر انسان به غنای درونی رسید و گدا صفت نبود و چشم­‌هایش گرسنه نبود، رزق وسیع برایش خوب است.

خیره شدن به خود و دیگران، مقدمه‌­ای برای فتنه
«و لا تَفتِنّی بالنظر» نظر یعنی نگاه. «لا تفتنی» یعنی فتنه نینداز. یعنی به نگاه کردن به آنچه در دست مردم است مرا مبتلا نکن و با آن مرا مورد آزمایش قرار نده. انسان نباید به نان کسی خیره شود. به خورشید، کسی نگاه نمی­‌کند بلکه با خورشید باید راه را ببیند. اگر انسان به خورشید نگاه کند، چشمانش کور می­‌شود. در خطبۀ ۸۲ نهج البلاغه می‌­فرماید: دنیا بعضی‌­ها را کور کرد و بعضی‌­ها را بینا کرد. هر کسی به دنیا نگاه کرد، کور شد؛ هر کسی با دنیا نگاه کرد، دنیا او را بینا کرد.


منبع:مهر
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین