عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۷۲۸۲
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۳۹۴ - ۱۹:۴۷
آیت الله سید محمدتقی مدرسی از مراجع کربلا، اربعین را نماد انسجام پیروان و ارادتمندان اهل بیت علیهم السلام دانست و گفت: اکنون زیارت اربعین تبدیل به شعار شیعه شده است و اختصاص به روز 20 صفر ندارد بلکه شامل ظرف زمانی که مردم می آیند و برمی گردند می شود و هر کس که در این بستر زمانی مشرف شود، زایر اربعین محسوب می شود.
عقیق: آیت الله سید محمد تقی مدرسی از مراجع تقلید کربلا در مصاحبه ای با اشاره به حرکت عظیم و میلیونی زوار به سوی بارگاه سیدالشهداء گفت: سال گذشته آمارهای رسمی از تشرف دو میلیون ایرانی در ایام اربعین به کربلای معلا خبر می داد که برخی آمار غیر رسمی تا 4 میلیون هم می رسید. امسال هم شاهد حضور میلیونی زایران از کشورهای مختلف به ویژه جمهوری اسلامی ایران هستیم که نشانگر عشق و ارادت ویژه مردم به اباعبدالله الحسین علیه السلام است.

بهره مندی از ظرفیت هیئت های عزاداری در ایام اربعین
ایشان درباره ساماندهی حرکت زایران در موسم اربعین گفت: به نظر من، کارهای دینی نظم پذیر است اما به معنای نظم اداری نیست و نظم خاص خودش را دارد. به عنوان مثال برای اداره حرکت عظیم زایران در موسم اربعین، نهادهای دولتی و دستگاه های رسمی تا حد مشخصی می توانن ایفای نقش کنند و ما می توانیم از ظرفیت هیئت های عزاداری برای مدیریت حرکت اربعین استفاده کنیم؛ به خصوص که در ایران، ده ها هزار هیئت داریم و بعضی از آنها هیئت های بزرگ و با سابقه هستند و البته دولت، نقش نظارتی خود را داشته باشد اما عمده کارها می تواند به همین هیئت ها واگذار شود.
آیت الله مدرسی با بیان اینکه سفر اربعین با سفر حج و عمره و حتی سفرهای عتبات در سایر ایام سال فرق می کند گفت: معمولا گروه های چند نفره که با هم و در قالب یک کاروان وارد عراق می شوند، در طول پیاده روی از هم جدا می شوند و لذا نمی توان مدل کاروان های زیارتی را که در حج و عمره داریم، اینجا پیاده کنیم. در حقیقت، اربعین یک شرایط ویژه و استثنایی است که برنامه ریزی ها نیز باید متناسب با همان ویژگی ها باشد.

توجه به اقتضائات زمانی و مکانی
وی توجه به اقتضائات زمانی و مکانی از سوی زایران اربعین را مورد تاکید قرار داد و گفت: مردم عراق، با افتخار از زایران و ارادتمندان اباعبدالله میزبانی می کنند اما باید این نکته را در نظر بگیریم که هر کشوری، فرهنگ و اقتضائات خودش را دارد و شایسته است به گونه ای رفتار کنیم که حساسیت زا نشود.
ایشان به تجربه موفق استفاده از مبلغان زباندان در موسم حج اشاره و تصریح کرد: در سفر اربعین نیز می توان از ظرفیت زایران ایرانی که به زبان عربی مسلطند برای ارتباط گیری با مردم عراق استفاده کرد، و این مساله سهم ویژه ای در افزایش تعاملات دارد.
این مرجع تقلید از کارهای فرهنگی انجام شده از سوی دستگاه ها و نهادهای ایرانی برای توجیه زایران ایرانی تقدیر کرد و گفت: البته سطح و حجم زوار اربعین بسیار بالاست به عنوان مثال ما در ایام عاشورا که تعداد زوار کمتر از ایام اربعین بود، 5 کتاب درباره عاشورا و از هر کدام 25 هزار نسخه چاپ کردیم و سیل جمعیت انقدر بود که به سرعت تمام شد ولذا سطح پوشش کارهای فرهنگی، محدود است اما کارهایی که در حد توان در زمینه ارتقاء سطح معنوی و معرفتی زایران انجام شده قابل تقدیر است.

هرکس که در این بستر زمانی مشرف شود، زایر اربعین است
وی مدیریت زمان در سفر اربعین را ضروری خواند و اظهار داشت: برخی از زایران ایرانی بعد از سالها انتظار، به زیارت امام حسین مشرف می شوند و می خواهند بیشتر بمانند اما در روایات داریم اگر زیارت امام حسین مشرف شدی، توقف نکن. شاید دلیلش برای همین روزها باشد.
آیت الله مدرسی ادامه داد: الان زیارت اربعین تبدیل به شعار شیعه شده است و اختصاص به روز 20 صفر ندارد بلکه شامل ظرف زمانی که مردم می آیند و برمی گردند می شود و هر کس که در این بستر زمانی مشرف شود، زایر اربعین محسوب می شود. اساسا ما از همان لحظه ای که نیت می کنیم و از شهر خودمان حرکت می کنیم، زایر هستیم که قله اش رسیدن به مزور است و حتی در مسیر بازگشت و تا رسیدن به منزل، زایر هستیم و باید سفرمان را به گونه ای مدیریت کنیم که امکان حضور سایرین نیز فراهم شود.
وی یادآور شد: بعد از سقوط صدام که امکان حضور زایران ، بیش از پیش فراهم شده بود، ما اطلاعیه دادیم و از مردم عراق خواستیم که بعد از زیارت کربلا نمانند و تاکید کردیم که حتی اکر اوایل ماه صفر مشرف شوند، قبول است و تلاش های همه جانبه ای صورت گرفت که موج جمعیت هدایت شود و الحمدلله همینطور هم شد؛ الان معدل توقف زایر عراقی در کربلا در ایام اربعین، 6 ساعت است. البته ثوابش را برده زیارتش را هم کرده و در این صورت، امکان زیارت برای بقیه هم فراهم می شود.
آیت الله مدرسی گفت: ممکن است برخی افراد بخواهند مدت زیادی در کربلا بمانند و حتی بخواهند قصد اقامت ده روزه بکنند که باید بگذارند برای وقت دیگری. حتی به بستگان خودم که از ایران می آیند گفته ام اگر میخواهید در کربلا زیاد حرم بروید هر وقت میخواهید بیایید اما اگر عرفه، عاشورا و اربعین میآیید، یکبار حرم مشرف شوید!

اربعین، نماد انسجام پیروان و ارادتمندان اهل بیت(ع)
وی در بخش دیگری از این گفتگو با بیان اینکه اربعین باید نماد انسجام پیروان و ارادتمندان اهل بیت علیهم السلام باشد گفت: هدف زیارت این است که ما شیعیان کنار هم جمع شویم و با هم رفاقت کنیم از همین رو باید تمام تلاش مان را به کار بگیریم تا بیشترین همبستگی را به جهانیان نشان دهیم.


منبع: پایگاه اطلاع رسانی حج
211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین