عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۶۸۲۰
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۸
حجت‌الاسلام شیرازی در یادواره شعر مدافعان حرم:
نماینده ولی فقیه در سپاه قدس با اشاره به اهمیت کار مدافعان حرم گفت: ارزش شهدای مدافع حرم دو برابر ارزش شهید جنگ 8 ساله است و اگر شهدای مدافع حرم نبودند، امروز تروریست‌ها در مرکز ایران بودند.
عقیق:یادواره شعر مدافعان حرم و پاسداشت یاد و خاطره سردار شهید، حسین همدانی، عصر دیروز، 2 آذرماه، با حضور جمعی از شخصیت‌های فرهنگی در حوزه هنری برگزار شد.

علیرضا قزوه، مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری گفت: امروز مجموعه شعر مدافعان حرم با 62 شعر از شاعران برگزیده رونمایی می‌شود که 14 شاعر برای سفر به سوریه و زیارت حضرت زینب(س) اعزام خواهند شد. خوشحالیم ادبیات ما با یک مقاومت جهانی گره خورده است.

قزوه افزود: چند وقت پیش به شهرهای مختلف سوریه رفتیم که سفرنامه آن به تازگی از سوی انتشارات سوره مهر منتشر شده است.

در ادامه این مراسم حجت‌الاسلام علی شیرازی، نماینده ولی فقیه در سپاه قدس، نیز ضمن تشکر از برگزاری این مراسم گفت: این مراسم نشان می‌‌دهد که روحیه جهادی در حوزه هنری زنده است. از تمام شاعرانی که در ا ین موضوع شریکند، تشکر می‌کنم و یاد شهدای لبنان، سوریه و عراق را گرامی‌ می‌دارم.

وی افزود: اگر شهدای مدافع حرم نبودند، امروز تروریست‌ها در مرکز ایران بودند. چه شهدای سوریه و چه عراق اگر نبودند، امروز اثری از حرم اهل‌بیت(ع) نبود. ارزش این شهیدان دو برابر ارزش شهید جنگ 8 ساله است. تفاوت ندارد از هر سرزمینی هر کس که فدایی حرم است، جزئی از این جریان محسوب می‌شود. بهشت دری به نام جهاد دارد و مدافعان، رزمندگان و جانبازان وارد آن می‌شوند.

نماینده ولی فقیه در سپاه قدس ضمن بیان خاطراتی مطرح کرد: مردم سوریه و عراق ارزش و احترام خاصی برای ایرانی‌ها قائلند. عشق به ملت ایران در سوریه و جای‌جای عراق شعله‌ور است و اکثر جوانان عراقی مقلد مقام معظم رهبری هستند. می‌گویند اگر حمایت جمهوری اسلامی ایران نبود، جوانان ما اسیر داعش بودند.

حجت‌الاسلام شیرازی افزود: این ارتباط و صدور فرهنگ جبهه، جنگ و شهادت‌طلبی امروز در جای‌جای سوریه، عراق، افغانستان و لبنان مردانی را که از مرگ نمی‌هراسند، تربیت می‌کند.

وی ضمن بیان خاطره دیگری بیان کرد: در کردستان عراق، عملیاتی برای آزادی جلولا بود که یک پسر و پدر را اسیر کردند و گفتند پسر را بفرستید و پدر را خاک کنید، اما پسر گفت تکلیفم این است که اینجا بمانم و کارم را انجام دهم. این فرهنگ در عراق و سوریه نهادینه شده است. همچنین یک سوری با سه پسر خود همراه بود که در آن میان پدر شهید شد و پسران می‌گفتند می‌خواستیم قبل از پدر شهید شویم و مطمئن باشید برای دفاع از سوریه تا آخرین قطره خونمان می‌جنگیم.

نماینده ولی فقیه در سپاه قدس افزود: یک جوان لبنانی به سوریه آمد و به دست داعش افتاد و بدن بی‌سر را برای مادر فرستادند و مادر نگاهی به این بدن انداخت و گریه و فریاد کرد و گفت وقتی دیدم جوانم سر ندارد گفتم که الحمدلله پسرم مثل حسین‌ بی‌علی(ع) سر ندارد و وقتی به بدنش نگاه کردم می‌گفتم، چه می‌شد مثل مولا حسین(ع) قطعه قطعه به شهادت می‌رسید. این فرهنگ در تک‌تک شهیدان از جمله شهید صابری شعله‌ور است. امروز روحیه دفاع از ارزش‌ها تا پای جان و فرهنگی که از عاشورا گرفته شده در جای ‌جای ایران اسلامی نیز وجود دارد.

حجت‌الاسلام شیرازی گفت: به رغم تهاجم گسترده فرهنگی، امروز عشق به شهادت در میان ملت شعله‌ور است. دو شهید به نام شهیدان بختی به عنوان نیروهای فاطمی اعزام شدند و جنازه هر دو را در مشهد دفن کردند و مادر شهید می‌گفت همیشه غبطه می‌خوردم که چرا من مادر شهید نیستم و وقتی خبر آمد شکر کردم که خدا توفیق داده که فرزندانم در حالی که از حرم حضرت زینب(س) دفاع می‌کنند به شهادت برسند. عشق به اسلام و انقلاب و ولایت در شهدای حرم وجود داشت و شهدای حرم مدافع به خاک و خون کشیدن قدرت‌های استعماری و از جمله آمریکا هستند و خونشان اسلام را سربلند می‌کند.

وی در پایان سخنان خود گفت: انشاءالله آمریکا و اسرائیل را در مسیر سقوط ببینیم و یک روز سقوط استکبار را جشن بگیریم. انشاءالله عظمت این پیروزی گسترده شده و ریشه کفر فرونشانده می‌شود.

در ادامه این نشست خانم حسین‌زاده همسر شهید رئوف رحیمی مدافع حرم با بیان خاطراتی از همسرش نیز گفت: هیچ وقت فکر نمی‌کردم در سوریه جنگ شود و همسرم که عاشق اسلام و حضرت زینب(س) بود، به آنجا برود و شهید شود. جنگ سوریه خاطره‌های تلخ و شیرین بسیار دارد، اما ما مسلمان هستیم و وظیفه خود می‌دانیم که از حرم حضرت زینب و رقیه(س) دفاع کنیم. همسرم لحظه‌ خداحافظی مدام فرزندمان را می‌بوسید. دخترم هم مدام چشمان پدرش را می‎بوسید و می‌گفت بابا می‌گوید شاید دیگر تو را نبینم.

وی افزود: همسرم می‌گفت از چشمان تو خجالت می‌کشم که از تو خداحافظی کنم. بعد از شهادت از من خواستند که به سوریه بروم و وقتی به سوریه رسیدیم و از فرودگاه خارج شدیم در مسیر که می‌رفتیم، عکس‌های شهدای سوریه را به دیوار زده بودند.آرزوی دختر ما این بود که پیکر پدرش برگردد و بتواند شاخه گلی روی مزارش بگذارد.

در ادامه این مراسم سیدعبدالله حسینی ضمن بیان خاطراتی از شهید همدانی گفت: دو روز قبل از شهادت شهید همدانی، میهمان مهربانی مقام معظم رهبری بودیم. گروهی از چهارمحال و بختیاری آمده بودند، گروهی با نمایندگی خود شهید همدانی و گروهی هم نماینده جشنواره شعر حوزه بودند. در مقطعی از صحبت‌ها، رهبر انقلاب به آقای بحرالعلوم که با پای پیاده به کربلا می‌رفت اشاره کردند و گفتند که چقدر درایت نسبت به شعر دارد که چند تن از شعرا را همراه خود می‌برد. من نیز به شوخی به رهبر انقلاب عرض کردم، چه می‌شد که وقتی شما هم به مشهد می‌روید، چند نفر از شعرا را همراه خود می‌بردید! من نیز گفتم سال‌هاست که نزد رهبر انقلاب جلسات شعر داریم و اینگونه صحبت‌ها چندان دور از انتظار نیست.

حسینی در پایان گفت: دو روز بعد خبر شهادتش را به من دادند و همان لحظه گریه‌ام گرفت و امروز این غزل را به او تقدیم می‌کنم:

مردی اگر به خون خفت از این قبیله غم نیست
از این قبیل مردان در این قبیله کم نیست...

در ادامه این مراسم مجتبی رحماندوست ضمن تبریک هفته بسیج درباره سردار همدانی گفت: شاید 10 روز به شهادتش مانده بود که مراسم رونمایی از کتاب «وقتی مهتاب گم شد» را برگزار کردیم و احساس می‌کردم او از جنس این دنیا نیست. او نقشه سوریه را آورده بود و کاملاً مطلع بود که مواضع دشمن کجاست. بعد از پایان ماموریت دلش تاب نیاورد و آخر به مقام شهادت نائل شد.

وی به نقش و جایگاه بسیج اشاره و تصریح کرد: بسیج سرریز روحیه انقلابی‌گری جامعه  است که با نفس امام(ره) این حرکت شکل گرفت. اگر صحبت امام(ره) را درباره جایگاه بسیج بخوانیم و درک کنیم، به اهمیت حضور و مفهوم بسیج در سوریه و لبنان پی می‌بریم. داعش نیز به نقش بسیج و حرکت‌های مردمی این‌چنینی پی برده است. در صورت پیروزی مقاومت در سوریه، حرکت و فرهنگ مقاومت تا شمال غرب آفریقا پیش می‌رود و مشهود می‌شود و دشمنان باید بدوند تا به این حرکت برسند.

رحماندوست افزود: در حال حاضر در فلسطین نیز شاهد چشمه‌های روشنی هستیم. ما ایرانیان به دنبال شیعه کردن دنیا نیستیم؛ بلکه به دنبال حسینی و عاشورایی کردن مردم هستیم. یک نفس امام(ره) و خون شهدای حرم اینها را حسینی می‌کند.

وی با تفکیک دو جبهه در سوریه توضیح داد: در سوریه جبهه اهل‌بیتی و مقاومتی وجود دارد. در این شعرها هم حب اهل‌بیت(ع) و هم حب مقاومت دیده می‌شود. این حرکت‌های ضد استبدادی در غرب آسیا و شمال آفریقا یک حرکت متشیعانه و از نوع ولایت فقیهی است. همچنین ما شاهد یک گونه گرایش اهل تسنن در کشورهای اسلامی به جبهه مقاومت هستیم.

رحماندوست در پایان سخنان خود گفت:در این شرایط جای بازنگری در سخنان امام(ره) و رهبر انقلاب وجود دارد تا بار دیگر شاهد فرهنگی حسینی و عاشورایی باشیم. کسی مثل همدانی نقشه حلقه وصل را در این حرکت داشت. تلقی من این است که جنگ نهایی در عالم دو جبهه دارد؛ یک طرف صهیونیسم بین‌المللی و طرف دیگر فرزندان خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب که متعلق به جبهه مقاومت و فرهنگ زاییده از انقلاب اسلامی است.

در ادامه این مراسم علی انسانی ضمن بیان اینکه به قدر ناتوانی‌ام دین خود را به جانبازان ادا کرده‌ام، شعر ذیل را به این شرح خواند:

این کوه بشکوه نستوه مردی که یک پا ندارد
یک‌پاست اما چنان کوه، از سیل پروا ندارد

انسانی در ادامه مراسم به ذکر مصیبت برای شهدای مدافع اهل حرم پرداخت. در ادامه این مراسم محمود حبیبی کسبی ضمن قرائت بیانیه هیئت داوران یادواره شعر مدافعان حرم در خصوص این جشنواره گفت: 250 اثر به دبیرخانه رسید که از این میان تعداد 190 شعر در قالب کلاسیک و 160 شعر در قالب نیمایی و نو بود. اشعار کلاسیک قابل دفاع‌تر از اشعار نو و نیمایی بود و بیشتر آثار برگزیده از میان آنها انتخاب شده است. همچنین 11 اثر از این میان برگزیده شد که همگی به زیارت حضرت زینب و رقیه(س) می‌روند و قریب به 70 اثر در کنار شعر یادواره شعر مدافعان حرم چاپ خواهد شد.

در این مراسم شاعرانی چون پیام جهانگیری، امیرعلی سلیمانی، حجت‌الاسلام سیدعبدالله حسینی، علی فردوسی، علی انسانی و... شعرهایی را در خصوص شهدای مدافع حرم قرائت کردند.

در پایان این مراسم  با حضور علی انسانی، محسن مومنی‌شریف، وهب همدانی، مجتبی رحماندوست و سیدعبدالله حسینی از کتاب مجموعه شعر مدافعان حرم رونمایی شد.

پس از رونمایی از کتاب خانواده شهید همدانی و همسر شهید رفیعی (خانم حسین‌زاده)، همسر شهید روح‌الله قربانی (زینب فروتن) و همسر شهید باغبانی روی سن آمدند و با اهدای لوح تقدیر و جوایزی از آنها قدردانی شد.

همچنین برگزیدگان شاعران مدافع حرم به شرح زیر اعلام شد:

1- محمدحسین ملکیان (اصفهان)

2- سیدمحمدجواد میرصفی(قم)

3- پیمان طالبی (تهران)

4- علی فردوسی (اصفهان)

5- علی سلیمانی (تهران)

6- محمد صارمی‌شهاب(همدان)

7- مجتبی صفدری (گیلان)

8- احمد رضا خان‌احمد (اصفهان)

9- پیام جهانگیری‌(اردبیل)

منبع:تسنیم

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین