عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۶۸۲
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۱
امروز برگزار می شود
همزمان با ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) بزرگداشت ششمین سالگرد ارتحال حضرت آیت‌الله فاضل لنکرانی پنجشنبه ۲۲ فروردین‌ماه، بعد از نماز مغرب و عشاء در مسجد اعظم قم برگزار می‌شود.
عقیق: همزمان با ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) مراسم بزرگداشت ششمین سالگرد ارتحال حضرت آیت‌الله فاضل لنکرانی، امروز پنجشنبه 22 فروردین ماه 92 بعد از نماز مغرب و عشاء در مسجد اعظم قم برگزار می‌شود.

در برگزاری مراسم بزرگداشت ششمین سالگرد این مرجع فقید مرکز مدیریت حوزه علمیه قم، نهاد نمایندگی ولی فقیه در استانها، ائمه جمعه استانها، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، صدا و سیما، ستاد عالی مساجد، آموزش و پرورش استانداری و شهرداری قم در برگزاری ششمین سالگرد آیت‌الله فاضل مشارکت خواهند داشت.

برگزاری برنامه معنوی طرح تلاوت نور و ختم قرآن شب جمعه 22 فروردین ماه بعد از نماز مغرب و عشاء در 20هزار مسجد کشور و همچنین تبیین آثار و اندیشه‌های آن عالم بزرگ در مدارس علمیه سراسر کشور از دیگر برنامه‌های ششمین سالگرد ارتحال این مرجع عالیقدر شیعه است.

تجلیل از مقام علمی، انقلابی و اخلاقی آن عالم بزرگ در نماز جمعه‌های سراسر کشور در 23 فروردین ماه از دیگر برنامه‌های سالگرد ارتحال حضرت آیت‌الله فاضل لنکرانی خواهد بود.

همچنین مراسمی به همین منظور، همزمان با کشورما در کشورهای اسپانیا، هلند، انگلیس، سوئد، آذربایجان، روسیه، پاکستان، افغانستان، بحرین، عربستان، کویت، هندوستان و عمان نیز برگزار می‌شود.

آیت‌الله حاج‌محمد فاضل لنکرانی در ذیقعده 1350 ق مصادف با 1310 ش در قم به دنیا آمد. پدرش آیت‌الله حاج شیخ عبدالله فاضل موحدی مشهور به فاضل لنکرانی در 1314 ق در حومه لنکران، جمهوری آذربایجان به دنیا آمد و در 1330 ق به ایران مهاجرت کرد. ابتدا به اردبیل و پس از سه سال به زنجان رفت و در 1337 ق راهی مشهد شد و از درس‌های آقازاده میرزا احمدکفایی، شیخ مرتضی آشتیانی و آیت‌الله حسین قمی بهره برد. یک سال پس از تأسیس حوزه علمیه قم توسط آیت‌الله عبدالکریم حائری یزدی به قم رفت و فقه و اصول را نزد آیت‌الله حائری و سپس از آیت‌الله بروجردی فراگرفت. پس از اتمام بنای مسجد اعظم قم، امامت جماعت آن مسجد به وی سپرده شد.

پس از تشکیل کلاسه‌ای درس اصول امام خمینی، آیت‌الله لنکرانی از همان ابتدا در کلاس‌های ایشان حاضر شده و هر روز دو نوبت در درس امام شرکت کرده و مباحث اجتهاد و تقلید را به طور کامل با ایشان گذراند.

آیت‌الله فاضل لنکرانی از همان ابتدای مبارزات امام خمینی در دهه 1340 ش از اقدامات ایشان حمایت کرد. وی ضمن تحصیل علوم دینی در مکتب امام خمینی، مباحث سیاسی را در چارچوب مسائل حوزوی دنبال می‌کرد به نحوی که عضو گروهی از استادان حوزه علمیه قم شد که بعدها با عنوان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم شناخته گردید.

آیت‌الله فاضل لنکرانی درحمایت از نهضت امام خمینی در اکثر اعلامیه‌هایی که در این باره منتشر میشد مشارکت داشت و در این رابطه چند بار توسط ساواک دستگیر و سپس تبعید شد. وی چهار ماه دوران تبعید را در بندر لنگه با تحمل رنج و ناراحتی بسیار گذراند، و پس از آن به مدت دو سال و نیم به یزد تبعید شد.

آیت‌الله محمد فاضل لنکرانی سرانجام پس از مدتی عارضه قلبی در روز 26 خرداد 1386‌دار فانی را وداع گفت و پیکر آن مرحوم روز 28 خرداد مصادف با شهادت حضرت زهرا(س) طی تشییع جنازه باشکوهی در حرم حضرت معصومه(س) به خاک سپرده شد.


منبع: تسنیم

211001


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین