عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۶۷۴۰
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۴
مسئول پروژه محراب شبستان امام خميني گفت: پيشاني محراب كتيبه اي از خشت كاشي طلا مزين به سوره مباركه كوثر است؛ در قسمت فوقاني اين كتيبه طراحي كتيبه مقرنس نيز از ديگر بخش هاي محراب شبستان است. تخته مقرنس از جنس خشت كاشي طلا و حميل فيروزه اي و سبز با ديدگاهي كه كنتراست يكنواختي به نمايش در آيد و از تضاد دور باشد، انجام شد.
عقیق: مهندس محمودنژاد، در ارائه گزارشي درباره مسائل فني و هنري محراب شبستان امام خميني(ره) حرم مطهر گفت: اين محراب براي استفاده چند منظوره آيين هاي حرم مطهر ساخته و به بهره برداري رسيد.
وي هدف از ساخت اين محراب را تسهيل در اجراي برنامه هاي آستان و صرفه جويي در ايجاد دكراسيون هاي موقت دانست و گفت: محراب جديد با نگاه هنري و بر اساس معماري اسلامي در سال مديريت جهادي با دستور و حمايت توليت آستان ساخته شد.
مسئول پروژه محراب شبستان امام خميني افزود: طراحي و برآورد زمان ساخت محراب شبستان 8 ماه اعلام شده بود كه در كاري جهادي، در مدت سه ماه كار اجراي آن به اتمام رسيد و در 28 اسفند ماه سال 93 به بهره برداري رسيد. در روند كار نگاه ما علاوه بر نگاه هنري و اسلامي، مرتبط بودن بناي جديد با فضاي حرم مطهر و شبستان امام خميني بود.
وي درباره هنرهاي معماري به كار رفته در محراب جديد شبستان امام خميني(ره) گفت: هنرهاي گچ بري، مقرنس كاري، رسته بندي، سنگ كاشي و سنگ تراشي در اين محراب به كار گرفته شده است.
محمودنژاد ادامه داد: پيشاني محراب كتيبه اي از خشت كاشي طلا مزين به سوره مباركه كوثر است؛ در قسمت فوقاني اين كتيبه طراحي كتيبه مقرنس نيز از ديگر بخش هاي محراب شبستان است. تخته مقرنس از جنس خشت كاشي طلا و حميل فيروزه اي و سبز با ديدگاهي كه كنتراست يكنواختي به نمايش در آيد و از تضاد دور باشد، انجام شد.
وي افزود: اين كتيبه در قسمت زيرين پنجره هاي مشبك به گره چيني و فضايي كه نور را در بازي معماري دخيل كند و در مجاورت دور محرابي كه با هنر رسته بندي و بهره گيري از نور پردازي، جهت نمايش مراسمات مي باشد، ايجاد شده است.
مسئول پروژه محراب شبستان امام خميني(ره) با بيان اين كه هنر مقرنس كاري يكي از اقسام چهارگانه هنرهاي اسلامي است كه بسيار زيباست و نبايد هنرمندان در آثارشان از آن بي بهره باشند، تصريح كرد: طول كتبه 6 متر 45 سانتيمتر و ارتفاع 48 سانتيمتر و به صورت خكشه كاري طراحي شده است.
وي در پايان تصريح كرد: تمامي مراحل طراحي و نظارت محراب جديد شبستان امام خميني(ره) در آستان مقدس انجام و در 28 اسفند ماه 93 رونمايي و كتيبه سوره مبارك كوثر نيز در سال جاري در دهه ولايت در معرض ديد زائران قرار گرفت.




منبع:حج
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
سید هادی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۱
0
0
با سلام و تشکر از سایت خوبتون
باید عرض کنم این تصاویر مربوط به شبستان امام خمینی حرم بی بی فاطمه معصومه سلام الله علیها ست نه حرم رضوی لطفا در پوشش دهی اخبار توجه کنید
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین