عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۶۶۷۶
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۳۹۴ - ۰۱:۵۲
در مراسم اختتامیه دهمین فراخوان نواها و اشعار آئینی عنوان شد؛
رئیس دفتر مقام معظم رهبری ضمن تاکید بر لزوم توجه به هیئات و جلسات مذهبی، اظهار داشت: این جلسات مایه برکت زندگی انسان است و در روز قیامت که هیچ کس به فریادمان نمی رسد، دستگیر ما خواهد بود.
گزارش تصویری


عقیق : مراسم اختتامیه دهمین فراخوان نواها و اشعار آئینی شامگاه جمعه بیست و نهم آبان ماه با حضور حجت الاسلام محمدی گلپایگانی، رئیس دفتر مقام معظم رهبری، حاج سعید حدادیان و جمعی از شعرا و مداحان پیشکسوت در تالار ایوان شمس برگزار شد.

به گزارش عقیق، در مراسم اختتامیه دهمین فراخوان نواها و اشعار آئینی از برگزیدگان نهایی چهار بخش مداحی، دعاخوانی، شعر و سبک تقدیر شد.

در ابتدای این مراسم سردار مداحی، مدیر ستاد مرکزی هیئت رزمندگان، گزارشی از دهمین فراخوان نواها و اشعار آئینی ارائه کرد و گفت: این سوگواره با همت هیات رزمندگان اسلام، سازمان بسیج مداحان، سازمان اوقاف و امور خیریه، شهرداری تهران، سازمان صدا و سیما به خصوص شبکه سه و شبکه قرآن برگزار شد.


مداحی از ارسال بیش  از سه هزار اثر در بخش شعر و سبک به دبیرخانه دهمین سوگواره نواها و اشعار آیینی خبر داد و تصریح کرد: د راین دوره ،مرحله استانی نیز برگزار شد و یکی از محاسن این دوره آن بود که در یک مرحله در سطح استانی داوری صورت گرفته است و نفرات برتر استان ها به مرکز معرفی شدند.

مدیر ستاد مرکزی هیئت رزمندگان افزود: به طور کلی در مرحله ابتدایی دهمین سوگواره در بخش شعر و سبک بیش از سه هزار اثر و در بخش مداحی و دعاخوانی نیز حدود ۴۵۰ اثر به دبیرخانه مربوطه ارسال شده است.

وی از پذیرش 50 اثر در مرحله داوری نهایی سوگواره یاد کرد و گفت: در نهایت از میان 50 اثر، 22 اثر به عنوان آثار برگزیده انتخاب شدند.

سردار مداحی با اشاره به فعالیت داوران در دهمین سوگواره نواها و اشعار آئینی اظهار داشت: در این مرحله در بخش شعر، مرتضی امیری اسفندقه، سعید حدادیان و سیدمهدی حسینی به عنوان داور فعالیت داشتند. همچنین داوری دعاخوانی به عهده حاج ماشاءالله عابدی و منصور مولایی بوده و اساتید داوری در مداحی را حاج عباس دلجو، حاج محمود تاری و حاج زین العابدین غلام بر عهده داشتند.

مدیر ستاد مرکزی هیئت رزمندگان اظهار امیدواری کرد: برگزیدگان دوره دهم سوگواره نواها و اشعار آئینی از طریق آموزش اساتید هر رشته بتوانند مسیر پرثمر و هنر باارزش را با توجه به رهنمودهای مقام معظم رهبری، ادامه داده و شاهد رشد و جامعه شاهد پیشرفت آنها باشد.

 شعرخوانی رتبه اول بخش شعر و داور مسابقه

شعرخوانی توسط حسین ملکیان، نفر برگزیده بخش شعر دهمین سوگواره نواها و اشعار آئینی، که از استان اصفهان در این دوره مسابقات شرکت کرده بود، بخش دیگری از این ویژه برنامه بود. ملکیان در این برنامه خواند:

شیعه عمری است که هم سوخته، هم ساخته است

با بد و خوب چه بسیار چه کم ساخته است

شیعه با یاری مظلوم به میدان بلا

با توسل به ابالفضل علم ساخته است

جبهه مان شام و عراق است، دو جا می جنگیم

عشق از غیرت ما تیغ دو دم ساخته است

روی لب هامان یا زینب و یا عباس است

کار دشمن به همین یک دو قسم ساخته است

می رسد عاقبت آن روز که در خاک بقیع

چشم تا باز کنیم شیعه حرم ساخته است

همچنین مهدی حسن زاده، رتبه برگزیده در گروه سنی نوجوان در بخش مداحی که از استان گیلان شهر رشت در این مسابقات شرکت کرده بود، به مداحی اهل بیت علیهم السلام پرداخت.


سپس مرتضی امیری اسفندقه، شاعر پیشکسوت و داور بخش شعر مسابقات در دهمین سوگواره نواها و اشعار آئینی پشت تریبون قرار گرفت و طی سخنانی به فعالیت های بخش داوری مسابقات اشاره کرد و گفت: «اگر قالب ها را با یکدیگر مقایسه کنیم، قالب غزل در مسابقات تفاوت زیادی با قالب قصیده دارد. پسند شخصی اساتید معیار نبوده، به طوری که اگر قالب غزل بوده نخست حسن مطلع و حسن مقطع به عنوان یک یمعیار در نظر گرفته شد. در قالب رباعی نیز با توجه به اسلوب و انسجام رباعی و مصرع آخر به عنوان معیار مطرح بوده است.»

امیری اسفندقه همچنین یکی از غزل های خود را خواند:

حسین  آمد  و  آزاد  از  یزیدت  کرد

خلاص  از  قفس  وعده  و  وعیدت  کرد

سیاه بود و سیاهی هر آنچه می دیدی

تو را سپرد به  آیینه ،  رو  سپیدت  کرد

چه گفت با تو در آن لحظه های تشنه حسین؟

کدام  زمزمه  سیراب  از  امیدت  کرد

به دست و پای تو بار چه قفل ها که نبود

حسین آمد و سر شار از  کلیدت  کرد

جنون  تو  را  به  مرادت  رساند  ناگاهان

عجب تشرف سبزی! جنون مریدت کرد

نصیب هر کس و ناکس نمی شود این بخت

قرار  بود  بمیری  خدا  شهیدت  کرد

نه پیشوند و نه پسوند ، حر حری تو

حسین  آمد  و  آزاد از یزیدت  کرد

در ادمه مراسم اختتامیه دهمین سوگواره نواها و اشعار آئینی نیز سه نفر از رتبه های برگزیده در بخش شعر و مداحی به شعرخوانی و نوحه سرایی در رثای امام حسین (ع) و یاران آن حضرت پرداختند که با استقبال حاضرین در جلسه همراه شد.

سپس رأس ساعت هشت شب ، صلوات خاصه امام علی بن موسی الرضا (ع) توسط ایمان غلامی، از شهر مقدس مشهد، تلاوت شد.

 

سخنران بعدی مراسم دهمین سوگواره نواها و اشعار آئینی، حاج سعید حدادیان بود که طی سخنانی اظهار داشت: اهل بیت علیهم السلام عباد المکرمون هستند و اگر مداحی بدون توجه به این نکته به مدح آن بزرگان بپردازد در حق ایشان ظلم کرده است.

وی افزود: روزی امام حسین (ع) وارد مسجدالحرام شد و صورت مبارک خود را بر مقام ابراهیم (ع) گذاشت و به خداوند عرض کرد: «خداوندا خادم کوچک تو آمده است.»

این مداح اهل بیت علیهم السلام به لزوم دقت در شعرخوانی و مداحی اهل بیت علیهم السلام تاکید کرد و گفت: باید توجه داشت امروز که عطش امام شناسی عالم را فراگرفته، مبادا با خواندن بعضی اشعار به توحید لطمه بزنیم.

حاج سعید حدادیان در ادامه به شعرخوانی پرداخت:  

ما از تبار آب و آفتابیم

امواج اقیانوس انقلابیم

خورشید را همواره در رکابیم

دلدادگان عترت وکتابیم

نهر زمین و نور آسمانیم

چشم انتظارصاحب الزمانیم(عج)

*****

تو وعده دیرینه خدایی

اوج بشارت های انبیایی

مولای عزت بخش اولیایی

فرزند مکه، زاده منایی

یابن الحسن(عج) تعجیل کن، خدارا

دریاب اینک مکه و منا را

*****

وقتی منا ازفتنه کربلاشد

آل ابی سفیان چو مبتلا شد

رسوایی حکام برملاشد

وقت ظهور قدرت ولا شد

لات وهبل را پیر ما تبر زد

لرزید دشمن تا علی تشر زد

****

شام و یمن، لبنان، عراق و ایران

باشد همیشه بیشه زار شیران

مردان، زنان و کودکان و پیران

شوریدگان، دلدادگان، دلیران

ازنهضت موعودشان نشانند

آیات سرخ آخرالزمانند

*****

ما روشنیم از مهر و ماه زینب(س)

از پرتو نور نگاه زینب(س)

سردارهای ما سپاه زینب(س)

عالم فدای بارگاه زینب(س)

با قدرت ماخصم آشنا نیست

«قاسم سلیمانی» یکی دوتا نیست

*****

عاشق، هراسی ازخطر ندارد

تهدید بر جانش اثر ندارد

سودا به سر، جز ترک سر ندارد

دست از امام خویش برندارد

دست بریده، بازوان بسته

درکربلا و کوفه بت شکسته

*****

معیار در عشق خدا حسین(ع)است

عشق خدا و عشق ما حسین(ع)است

فرمانروای قلبها حسین(ع)است

بمب اتم، فریاد یا حسین(ع)است

اصل غنی سازی ما همین است

رزمایش ما روز اربعین است

*****

هرکس که درفرمان رهبری نیست

هرگزحسینی نیست، حیدری نیست

این سرزمین ملک ستمگری نیست

جای ابوموسای اشعری نیست

نیرنگ دشمن گر هزار رنگ است

یارخراسانی ما زرنگ است

 

محمدی گلپایگانی: بصیرت لازمه مداحی و شاعری اهل بیت علیهم السلام است 

حجت الاسلام و المسلمین محمد محمدی گلپایگانی، رئیس دفتر مقام معظم رهبری، سخنران بعدی مراسم دهمین سوگواره نواها و اشعار آئینی بود که طی سخنانی، بصیرت را جزء ضروری مداحی و شاعری برای اهل بیت علیهم السلام دانست و اظهار داشت: یکی از برجسته ترین شاعران در تاریخ صدر اسلام، حسان بن ثابت بوده است. او از قبیله خزرج بوده که در شهر مدینه ساکن شد. حدود 60 سال در دوران جاهلیت و 60 سال پس از اسلام زندگی کرد و به دلیل داشتن طبع شعر، توانست اشعار بسیار خوبی در عمر 120 ساله خود بسراید.

رئیس دفتر مقام معظم رهبری با شاره به سرودن اشعاری در مدح و ستایش پیامبر اسلام (ص) توسط حسان بن ثابت، تصریح کرد: اشعار او در روز عید قربان به اندازه ای فاخر بود که پیامبر اکرم (ص) در باره او فرمودند که «این اشعار را جبرئیل بر زبان تو جاری کرده است».

محمدی گلپایگانی با اشاره به عاقبت زندگی حسان بن ثابت، اظهار داشت: او که بارها در مدح حضرت امیرالمومنین امام علی (ع) شعرهایی را سروده بود، در نهایت به دلیل منافع مادی خود با آن حضرت دچار اختلاف شده و سرانجام مداح معاویه شد.


وی ضمن توصیه مداحان و شاعران آیینی به «طلب عاقبت به خیری» سعادتمند شدن در پایان کارها را دارای اهمیت دانست و تصریح کرد: اینکه برای اهل بیت شعر می‌گوییم توفیق خود آنها است و باید دید در پایان کار عاقبت ما چه می‌شود.

محمدی گلپایگانی خاطر نشان کرد: ملاک و معیار بصیرت، مقام معظم رهبری هستند به طوری که ایشان بارها در اثر بصیرت مسائل و اتفاقات آینده را پیش بینی کرده اند. درنتیجه شاعر و مداح اهل بیت علیهم السلام نیز باید با بصیرت به منویات و رهنمودهای ایشان گوش فرا دهد.

رئیس دفتر مقام معظم رهبری ضمن تاکید بر لزوم توجه به هیئات و جلسات مذهبی، اظهار داشت: این جلسات مایه برکت زندگی انسان است و در روز قیامت که هیچ کس به فریادمان نمی رسد، دستگیر ما خواهد بود.

 

تقدیر از نفرات برگزیده سوگواره دهم نواها و اشعار آئینی

در مراسم تقدیر از نفرات برگزیده دهمین سوگواره نواها و اشعار آئینی، حجت الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری، مرتضی امیری اسفندقه نماینده هیات داوران مسابقات، سردار نجات معاون فرهنگی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و رئیس هیات امنای هیئت رزمندگان اسلام، سردار مداحی مدیر هیئت رزمندگان اسلام، محمد فراهانی رئیس سازمان بسییج مداحان، حجت الاسلام والمسلمین سعادت نژاد عضو هیات امنای هیئت رزمندگان و مصطفی زیبایی نژاد دبیر سوگواره دهم حضور داشتند.


در بخش برگزیدگان مداحی رده سنی 12 تا 15 سال، مهدی حسن زاده از استان گیلان به عنوان رتبه اول و مصطفی دشت بیاز از استان خراسان رضوی به عنوان رتبه دوم تقدیر شدند. در بخش مداحی رده سنی 16 تا 20سال علی اصغر غلام زاده از و علی یوسفی هر دو. از خراسان رضوی انتخاب شدند. در بخش مداحی رده سنی 21 تا 25 سال نیز حجت الاسلام شهاب امانتچی از استان لرستان و محمد پاینده از استان گیلان و محمدجعفر فرجی از استان البرز به ترتیب حائز رتبه های اول تا سوم شدند. برگزیدگان رده سنی 26 تا 30 سال در بخش مداحی نیز ایمان غلامی از خراسان رضوی و مجید ناظر حضرتی از آران و بیدگل و سید رضا نریمانی از استان اصفهان بودند. در رده سنی 31 تا 35 سال این بخش نیز امیرحسین محمودیان، مهدی امیدی مقدم و میثم احمدی پور به عنوان رتبه های برتر انتخاب شدند. در این مراسم امیر کرامتی، مداح خردسال از استان تهران، نیز مورد تقدیر قرار گرفت.

برگزیدگان بخش دعا خوانی شامل سید مهدی کاظمی از شهرکرد، محمد میرزایی از آران و بیدگل و رسول شاهسوند از شهرکرد بودند که مورد تقدیر قرار گرفتند.

در بخش شعر نیز محمدحسین ملکیان از اصفهان، پیمان طالبی از رودسر ، فاطمه علیمردانی از قزوین و قاسم بای از گلستان به عنوان نفرات برتر انتخاب شدند.

برگزیده بخش مداحی خواهران زهره احمدی از شهر بندرعباس بود که مورد تقدیر قرار گرفت.

 

 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین