عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۶۶۰۸
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۵
حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی طباطبایی:
درطول تاريخ انسان‌هايى بوده و هستند كه پس از مرگشان، زندگى و حياتشان ادامه پيدا كرده و با مرگ بدنشان، وجودشان و شخصيت و انديشه‏شان ادامه يافته است.
عقیق:مردان خدا و شخصيت‌هاى الهى، همان‌گونه كه در زمان حيات خويش استوانه دين و محور انسانيت و پشتوانه حق و عدالت هستند، در زمان پس از مرگ نيز آرامگاه و زيارتگاهشان پشتوانه حق و عدالت و فضيلت است. در اين ميان، زيارت مشهد حسينى از ويژگي‌هاى برجسته‏اى برخوردار است. آنان كه توفيق پيدا مى‌كنند و به زيارت مرقد مطهرش مشرف مى‌شوند، روى به آستان امام حسين (ع) آورده و به جانب اين مدرسه عشق و فضيلت و دانشگاه كمال و تربيت مى‏گرايند. اين گونه تربيت اجتماعى و چنين مؤسسه تهذيب اخلاق و ادب، براى هيچ ملتى ميسر و مقدور نيست .
 زيرا توسل و شفاعت، یکی از ابعاد زيارت است كه زائر از اين طريق خود را به درگاه الهى نزديك مى‏كند، اما زیارت امام حسین(ع) افضل زیارات معصومین(ع) است و در معارف اهل بیت(ع) بارها و به اشکال گوناگون به زیارت این امام مظلوم توصیه مؤکد شده است. زیارت ایشان آثار و برکات بی‌شماری دارد که همه زائران حضرتش  بارها این برکات را تجربه کرده اند.

 تأکید معصومین به زیارت امام حسین(ع)
حجت الاسلام والمسلمین سیدمهدی طباطبایی در این زمینه می‌گوید: زیارت امام حسین(ع) آثار بسیاری در زندگی دنیوی و اخروی زائر بر جای می‌گذارد.  در کتاب کامل الزیارات، ثواب بیش از 500  حدیث در مورد زیارت ائمه(ع) ذکر شده است که فضیلت زیارت امام حسین(ع) در اوج قرار دارد. وی ادامه می‌دهد: در حدیثی از
 امام صادق(ع) آمده، هیچ فرشته‌ مقربی و هیچ نبی مرسلی نیست مگر اینکه از خدا تقاضا می‌کند و اجازه می‌گیرد که به زیارت سیدالشهدا(ع) برود و همواره یک دسته در حال رفتن به زیارت امام حسین(ع) هستند و یک عده در حال بازگشت.
این استاد اخلاق و عرفان در ادامه به حدیث دیگری درباره فضیلت زیارت امام حسین(ع) اشاره و تصریح می‌کند: خدا رحمت کند 
علامه امینی که گفت: حادثه‌ کربلا خیلی با عظمت بوده به خاطر عظمتش باید پنج تن آل عبا در کربلا حضور پیدا می‌کردند، اما همه رفته بودند فقط امام حسین‌(ع) بود، به جای آن چهار تنی که رفتند نایب گذاشتند در کربلا، نایب امیرمؤمنان(ع) اباالفضل علمدار(ع)، نایب فاطمه‌ زهرا(س) زینب کبری(س)، نایب
 امام حسن(ع) قاسم ابن الحسن و نایب رسول‌ا... (ص) در کربلا علی‌اکبر بوده است. بنابراین، زیارت امام حسین(ع)زیارت جمیع معصومین(ع) شمرده شده و از همین جهت هم برکات بسیاری را نصیب زائر حسینی می‌کند.

 زیارت؛ روزی محبان حسینی
اما با رفتن به زیارت چه آثار و برکاتی نصیب زائر حسینی می‌شود؟ حجت الاسلام والمسلمین طباطبایی در این زمینه می‌گوید: در پاسخ به این پرسش به بیت شعری با این مضمون اشاره می‌کنم:  بر باغ جنان دل ندهد هر که ببیند/ شش گوشه‌ قبر تو و اکبر پسرت را... درحقیقت زیارت این بارگاه مقدس، این شش گوشه بهشتی؛ روزی محبان حسینی است و نصیب کسی که دلش از عشق سیدالشهدا(ع) خالی است، نمی‌شود. وی ادامه می‌دهد: مصیبت شهادت امام حسین(ع) آن‌قدر جگرسوز و سخت است که هر زائری با معرفت حضرت را زیارت کند، مشمول عنایات خاصه ایشان می‌شود، چنانکه امام صادق(ع) هم در این زمینه فرموده‌اند: مصیبت سیدالشهدا(ع) پلک چشم ما را مجروح کرده چقدر گریه می‌خواهد، دل‌هایی که آتش گرفته به خاطر مصیبت ما خدایا رحمت خود را بر این ناله‌ها، بر این فریاد‌هایی که به خاطر ما زده می‌شود، نازل کن.

 از ترس جان، کربلا را ترک نکنیم
استاد طباطبایی در پاسخ به این پرسش که آیا زیارت امام حسین(ع) در صورت ترس تعطیل می‌شود یا خیر؟ اظهار می‌دارد: در روایات داریم که امام صادق(ع) می‌فرمایند: «سفرهای دیگر مانند حج اگر خوف باشد، ترس باشد، نباید برود، اما برای سفر کربلا با خوف هم باید رفت.» بنابراین نباید از ترس شرایط و اتفاق‌های احتمالی، سفر کربلا ترک شود.
وی تصریح می‌کند: برخی می‌گویند با وجود ناامن بودن عراق به خاطر تحرکات گروه‌های تکفیری، انسان نباید خودش را به خطر بیندازد و مهیای  سفر کربلا بخصوص در ایام اربعین و برای حضور در اجتماع عظیم انسانی شود و این در حالی است که حضور پرشور در بارگاه امام حسین(ع) تیشه بر ریشه دشمنان اسلام می‌زند و ما نباید به خاطر ترس از جان، زیارت سیدالشهدا(ع) را ترک کنیم.

 آیا استطاعت مالی برای سفر به کربلا مهم است؟
حجت الاسلام والمسلمین طباطبایی در پاسخ به این پرسش که استطاعت و توانایی در زیارت حضرت سیدالشهدا(ع) چه معنایی دارد، می‌گوید: باز هم به حدیثی از امام صادق(ع) اشاره می‌کنم که می‌فرمایند: «کسانی وضع مالی شان خوب است سالی دو بار بروند کربلا اگر کسی فقیر است سالی یک بار را برود کربلا.» یعنی نداشتن تمکن مالی باز هم نمی‌تواند ما را از رفتن به کربلا باز دارد.  باز من همین جا اشاره می‌کنم علامه مجلسی(ره) فرمودند، پدر من مایل به این نظر بود که بگوید زیارت حضرت سیدالشهدا(ع) واجب است در یک بار. اما اگر استطاعت داشته باشد؛ چنانکه حج هم استطاعت می‌خواهد، اینجا اگر کسی استطاعت دارد حداقل یک سفر کربلا در عمرش برود.

 شفا در تربت سیدالشهدا(ع) نهفته است
استاد طباطبایی در ادامه به طلب شفا کردن از تربت امام حسین(ع) اشاره کرده و می‌گوید: در روایات معصومین(ع) به این نکته تأکید شده است که کام اطفال‌تان را با تربت
 حضرت سیدالشهدا(ع) باز کنید. از کام طفل تا لحظه‌ خاکسپاری که می‌گویند یک قسمتی از تربت روی گونه‌ میت باشد، از کام طفل تا آنجا که در قبر می‌رود تربت امام حسین(ع) است و این حقیقت نشان دهنده فضیلت زیارت و توسل به این امام همام است.

 آثار و برکات زیارت امام حسین(ع)
حجت الاسلام والمسلمین طباطبایی با بیان اینکه انجام هر عمل عبادی آثار و برکاتی برای مؤمن دارد و زیارت سیدالشهدا(ع) هم سرشار از برکت است، می‌گوید: هر زائری که به زیارت امام حسین(ع) می‌رود سرشار از آرامش روحی، معنوی و آرام دل می‌شود. وقتی زیارتش تمام می‌شود غم‌ها از دلش می‌روند و جای آن را خوشی و سرمستی توسل و یادآوری یاد
 امام حسین(ع) فرامی‌گیرد.
وی ادامه می‌دهد: زائر حسینی در هر لحظه از زندگی اش مشمول عنایت و توجهات سیدالشهدا(ع) قرار دارد، هر جا گرفتاری برای وی پیش بیاید، این امام مهربان در تنگناها و سختی‌ها دستش را به محبت خویش می‌گیرند تا از اندوه آن گرفتاری دلشکسته و بی‌قرار نشود.

 اشک بر حسین(ع) بشارت بهشت است
استاد طباطبایی تصریح می‌کند: امام حسین(ع) برای متوسل و گریه کننده خویش هم طلب آمرزش و مغفرت می‌کنند، برایش بهشت می‌خواهند، چنانکه حضرتش در روایتی
 فرموده اند: «اگر زائر من مى‏دانست كه خدا چه چيزى براى او عطا مى‌فرمايد شادى او بيشتر از جزع و بى‏تابى وى مى‌گردید.» و باز در حدیث دیگری به زائران خویش چنین بشارت داده‌اند: «هر كس مرا در زندگاني‌اش زيارت كند، پس از مرگش بازديدش خواهم كرد.» راستی چه برکتی از این بالاتر که در دنیا زائر حسین(ع) باشیم و در آخرت آقایمان به دیدار ما بیایند.

 فقر و پریشانی دور می‌شود
این استاد اخلاق و عرفان در ادامه دوری فقر و پریشانی از زائر امام حسین(ع) را یکی دیگر از آثار و برکات زیارت ایشان برشمرده و می‌گوید: خداوند رزق و روزی زائران امام حسین(ع) را توسعه می‌دهد و پریشانی و حاجت آن‌ها را به سبب توسل به ایشان از بین می‌برد. چنانکه امام صادق(ع) در این زمینه فرمودند: «همانا نزد شما قبرى است كه هيچ فرد پريشانى نزد آن نمى‏آيد مگر آنكه خداوند از او دفع پريشانى نمايد و حاجتش را برآورد.» استاد طباطبایی تأکید می‌کند: در این ایام صفر و روزهایی که نزدیک می‌شویم به اربعین حسینی، همه ما باید از هر شرایطی برای زیارت و توسل به سیدالشهدا(ع) استفاده کنیم، اگر شرایط سفر داریم پای پیاده همراه زائران حسینی راهی کربلا شویم، اگر این شرایط برای ما مهیا نیست از هر کجا که هستیم دلمان را متوجه کربلا کنیم و امام حسین(ع) را با خلوص نیت بخوانیم که ایشان شنوای بینا هستند و پاسخ سلام و توسل محبان خویش را می‌دهند.



منبع:قدس
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین