عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۶۵۵۴
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۶
معاون وزیر امور خارجه گفت: خانواده آقای رکن آبادی سفیر سابق کشورمان در لبنان به عربستان می روند تا به طور مستقیم و میدانی، سرنوشت این دیپلمات ایرانی را بررسی کنند.
عقیق:حسن قشقاوی معاون مجلس، کنسولی و امور ایرانیان وزیر امور خارجه گفت: خانواده آقای رکن آبادی سفیر سابق کشورمان در لبنان به عربستان می روند تا به طور مستقیم و میدانی، سرنوشت این دیپلمات ایرانی را بررسی کنند.

قشقاوی افزود: خانواده رکن آبادی روادید را دریافت کردند.
وی در پاسخ به پرسشی درباره اظهارات آقای آقاتهرانی نماینده مردم تهران در مجلس مبنی بر دریافت اطلاعاتی درباره اقدام دولت عربستان در تحویل آقای رکن آبادی به رژیم صهیونیستی گفت: من درباره اظهارات وی گفته ام که مدارک و مستنداتش چیست؟

قشقاوی افزود: مقرر شد جلسه ای در این باره با آقای آقاتهرانی برگزار کنیم که این نشست مصادف با جلسه علنی مجلس شد؛ بنده مرتب درباره موضوع منا جلساتی برگزار می کنم و از او دعوت کردم که مستنداتش را ارائه کند.

وی اضافه کرد: نظر آقای آقاتهرانی و دیگران در این باره محترم است اما بنده شخصاً احتمال ربایش آقای رکن آبادی و تحویلش به اسرائیل را بسیار ضعیف می دانم گرچه بالاخره این یک خبر است و در خبر احتمال صدق و کذب وجود دارد.

قشقاوی آقای رکن آبادی را شخصیتی ارزشمند دانست و گفت: البته همه مفقودان فاجعه منا برای ما عزیزند و سرنوشت تک تک شان برای ما مهم است .

وی افزود: ما هم یکی یکی خانواده مفقودان را به عربستان می فرستیم تا سرنوشت عزیزانشان را پیگیری میدانی کنند.

معاون وزیر امور خارجه در پاسخ به پرسش دیگری درباره نتیجه انگشت نگاری از جانباختگان منا و تطبیق آن با مفقودان ایرانی این فاجعه گفت: همکارانم مدام در حال پیگیری هستند و ستادی به مسئولیت سرکنسول ما در جده این موضوع را پیگیری و به طور مستمر اخبارش را به بنده منتقل می کند.

قشقاوی افزود: گاهی تطبیق دی ان ای دو نفر با هم مقداری زمانبر و حتی شناسایی برخی عکس ها مشکل است به همین علت مقرر شد که خانواده برخی جانباختگان با دریافت روادید و سفر به عربستان سرنوشت عزیزانشان را به طور مستقیم پیگیری کنند.

معاون وزیر امور خارجه در پاسخ به پرسش دیگری درباره اظهارات آقای ظریف مبنی بر همکاری نکردن عربستان در پیگیری پرونده منا گفت: بنده نمی دانم که آقای ظریف چه اظهاراتی در این باره داشته اما در سطح کلان جملات ایشان در این باره درست است.

قشقاوی افزود: توقع داشتیم که عربستان کمیته حقیقت یاب تشکیل دهد و درباره علت فاجعه منا اعلام نظر کند و نیز دو موضوع پرداخت غرامت به خانواده ها و تعیین تکلیف مفقودان ادامه یابد.

وی گفت: با این حال در سطح میانی و بدنه کارشناسی تعامل میان سرکنسولگری کشورمان با دولت عربستان وجود دارد.

معاون وزیر امور خارجه ایجاد کمیته حقیقت یاب برای بررسی فاجعه منا را در سه سطح ممکن دانست.

قشقاوی گفت: نخست کمیته حقیقت یاب در سطح بین المللی مانند پرونده رفیق حریری در لبنان که شورای امنیت سازمان ملل متحد چنین کمیته ای تشکیل داد و بقیه کشورها ملزم به همکاری با آن بودند.

وی تصریح کرد: براین اساس باید انتظار داشته باشیم 15 عضو شورای امنیت درباره فاجعه منا رأی دهند که چنین کمیته ای ایجاد شود اما از نظر سیاسی چنین کاری با توجه به مناسباتشان با دولت عربستان بعید به نظر می رسد.

معاون وزیر امور خارجه افزود: راهکار دیگر این است که کمیته حقیقت یاب دوجانبه ایجاد شود که این راهی جز تعامل دیپلماتیک با دولت عربستان ندارد.

قشقاوی اضافه کرد: بر این اساس اینگونه نیست که بنده موضعی تند علیه عربستان بگیرم و این کشور با ایجاد چنین کمیته ای موافقت کند؛ این باید در رایزنی ها انجام شود که می تواند در هر سطحی که نظام و دولت ما تصمیم می گیرند تشکیل شود.

وی ادامه داد: ایجاد این کمیته حقیقت یاب حتماً به همکاری طرف سعودی نیاز دارد و غیر از آن امکان تشکیل چنین کمیته ای وجود ندارد.

قشقاوی گفت: بنده در سفری که به همراه وزیر بهداشت به عربستان داشتیم اعلام آمادگی کردیم که کمیته حقیقت یاب مشترکی برای بررسی علل و چرایی فاجعه منا ایجاد شود.

معاون وزیر امور خارجه افزود: راهکار دیگر اقامه دعوی در محاکم داخلی است مانند همین کاری که دادستان کل کشور انجام داد اما باید توجه داشت که تنفیذ و اجرای هر حکمی در این محاکم تا زمانی که دولت عربستان نخواهد اجرا نمی شود.

وی اضافه کرد: علت اجرا نشدن احکام محاکم داخلی این است که ما در داخل مرز خودمان هستیم و اجرای چنین احکامی در خارج مسائل خاص خودش را دارد.

قشقاوی گفت: راهکار دیگر این است که محاکم داخلی عربستان این کار را انجام دهند که بر این اساس به سفارت و سرکنسولگریمان در عربستان گفته ایم وکلای زبردستی بیابند و با جمع آوری مستندات ، علیه افراد خاطی اعم از مأموران یا شرکت هایی که احیاناً متولی بودند اقامه دعوا کنند.

وی افزود: این راهکار فعلاً به صورت واقع بینانه عملیاتی تر است در عین حال همکاری دولت عربستان از راهی غیر از تعامل دیپلماتیک و تداوم مذاکرات ممکن نیست.

معاون وزیر امور خارجه اضافه کرد: می شود موضع گیری تند و انقلابی کرد و هیچ عیبی هم ندارد اما بعید به نظر می رسد که این اقدام به تشکیل کمیته حقیقت یاب مشترک منجر شود.

قشقاوی در پاسخ به پرسش دیگری درباره احتمال شکایت ایران از عربستان در محاکم حقوقی بین المللی گفت: دو مرجع دیوان داوری و دیوان کیفری بین المللی وجود دارد اما نمی توان راساً از این طریق اقدام کرد زیرا ایران و عربستان هیچ یک عضو کامل این مراجع نیستند.

وی افزود: البته از طریق نهادهای بین المللی مانند شورای امنیت ، شورای حقوق بشر و سازمان همکاری اسلامی ارجاع این پرونده به مراجع حقوقی بین المللی ممکن است همچنانکه در موضوع بوسنی ، پرونده قاتل صرب به دادگاه بین المللی کیفری ارجاع شد.

قشقاوی گفت: عربستان بسیاری از کنوانسیون های بین المللی برای ارجاع پرونده های حقوقی را نپذیرفته است همچنانکه ما هم نمی توانیم راساً در این مراجع اقامه دعوی کنیم اینها را باید روشن کنیم تا سطح توقعات واقع بینانه شود.

منبع:تسنیم

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین