عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۶۵۱۷
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۳۹۴ - ۰۴:۳۸
آیت الله جوادی آملی در همایش اساتید تفسیر:
حضرت آیت الله جوادی آملی با تاکید بر اینکه قرآن و عترت همسفران خوبی برای سفر ابدی انسان هستند، گفتند: هیچ عاملی نمی تواند قرآن ناطق و صامت را از یکدیگر جدا کند چرا که این دو با هم آمده اند.
عقیق:حضرت آیت الله عبدالله جوادی آملی مفسر برجسته قرآن کریم  در دوازدهمین همایش اساتید تفسیر که در دارالقرآن علامه طباطبایی برگزار شد، با اشاره به تفسیر المیزان علامه طباطبایی گفت: تفسیر قرآن فرع بر قرآن است؛ قرآن کریم یک کتاب نازل است و غالب مفسران بحث کرده اند که بین انزال و تنزیل چه تفاوت هایی وجود دارد.
وی افزود: متأسفانه مفسران درباره حقیقت نزول و همراهان نازل بحث و بررسی انجام نداده اند، چون این دو نقیصه در تفسیرهای پیش از المیزان وجود دارد باید گفت که تفسیر علامه برتری دارد؛ اگر گفته شود که قرآن همانند باران بر زمین انداخته شده که غالب مفسران نیز چنین می گویند باید توجه داشت که براین اساس عمق مطالب و باطن وجود دارد اما بوی آب و خاک می دهد.
استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که خروجی مفسران باطن و باران گرا بوی آب و خاک می دهد، اظهار داشت: اگر بگوییم قرآن همانند طنابی آمیخته شده نه این که انداخته شود هم می توان بوی آب و خاک از آن فهمید و هم می تواند بوی عرش را از آن درک کرد.
وی ادامه داد: برخی تصور کرده اند که قرآن تنها نازل شده اما باید توجه داشت که قرآن کریم همراهی به نام علی(ع) و اولاد علی دارد، دودمان عترت در قلمرو طبیعت با قرآن آشنا نشده است؛ هیچ عاملی نمی تواند قرآن و اهل بیت(ع) را از یکدیگر جدا کند.
حضرت آیت الله جوادی آملی با بیان این که آن که در زمین با قرآن آشنا شود آسمانی نخواهد بود، ابراز داشت: اهل بیت(ع) با قرآن بودند، با قرآن آمدند و با قرآن خواهند بود؛ اگر این دو در نزول با یکدیگر نباشند در صعود نیز نمی توانند با یکدیگر باشند.
وی عنوان کرد: هیچ عاملی نمی تواند قرآن ناطق و قرآن صامت را از یکدیگر جدا کند، مرحوم مفید نقل می کند وقتی خداوند فرمود«الست بربکم»پس از پیامبر اسلام نخستین کسی که «بلی» گفت علی(ع) بود، قرآن منهای عترت یعنی قرآن منهای قرآن و غیر ممکن است؛ ممکن نیست کسی زمینی فکر کند و قرآن را بفهمد.
مفسیر برجسته قرآن کریم خاطرنشان کرد: بالای طنابی که مفسران به دست گرفته اند را خداوند متعال گرفته که انسان بالا برود، هرچه سراغ زمخشری ها برویم به عمق می رسیم اما این عمق بوی آب و خاک می دهد اما اثر المیزان علامه از نظر ادبیات و عرض بوی آب و خاک و از نظر صعودی بوی عرش می دهد.
وی با اشاره به روایتی از امام علی(ع) مبنی بر این که«العلما باقون ما بقی الدهر» اضافه کرد: باید نام نام آوران حفظ شود، قدر و مقام شهید به گونه ای است که یک کشور مدیون آنها هستند اما شهید تا نمیرد زنده نمی شود ولی عالم قبل از مرگ زنده است.
استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که حیات برای عالم قبل و پس از مرگ بوده و حیات مجاهد پس از مرگ است، گفت: مرکب علما بالاتر از خون شهدا است، این مقام علما کم مقامی نیست و نباید آن را ارزان فروخت.
وی افزود: القاب موجود در دنیا برای هیچ انسانی هنر نیست، شهیدی که باید جان بدهد تا به مقامی برسد روحانی می تواند در زمان حیات خود به همان مقام برسد پس چرا این گونه نباشد؛ تا انسان الهی نشود باقی نیست، شهید تا خون ندهد حی مرزوق نمی شود اما کسی که مرکبش بالاتر از خون شهید است همواره زنده است، اگر کسی این مقام را به غیر از خدا بفروشد مغبون است.
حضرت آیت الله جوادی آملی با بیان این که برخی از جهان برای جهان شناسان مشخص شده است، اظهار داشت: قرآن کریم انسان را به گونه ای معرفی می کند که باید بیشتر در آن دقت شود، انسان حقیقتی چند لایه بوده و متعلق به خداوند متعال است؛ انسان می تواند میزبان خدا و مهمان وی باشد.
وی ادامه داد: انسان ها هرساله در حج ضیوف الرحمان هستند که امیدواریم خداوند حرمین شریفین را از شر خائنان نجات دهد؛ اگر انسان اهل رمز و راز باشد می تواند بسیاری از حقایق و مسائل را درک کند، این که گفته می شود که ممکن نیست قرآن و اهل بیت(ع) از یکدیگر جدا شوند به دلیل این است که با هم آمده اند.
مفسر برجسته قرآن کریم با بیان این که هیچ رفیقی بهتر از علی(ع) و اولاد علی وجود ندارد، ابراز داشت: انسان باید در سفرهای سخت خود همسفر قرآن و اهل بیت(ع)باشد؛ آه مظلوم به آسمان می رسد و جامعه اسلامی همانند یمن، فلسطین، عراقی، ایرانی ها شهید شده و شهدای منا مظلوم هستند.
وی عنوان کرد: امیدواریم خداوند متعال نظام استکباری و صهیونیست را منقرض کند و شر تکفیری ها را به خود آنها بازگرداند و نظام اسلامی و رهبری انقلاب را حفظ کند.


منبع:قدس
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین