عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۶۳۰۲
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۳۹۴ - ۰۳:۴۱
مدیرکل تبلیغات اسلامی بوشهر؛
مدیرکل تبلیغات اسلامی بوشهر گفت: دعا یک عبادت است و انسان با دعا می‌تواند خود را به پروردگار نزدیک کند. اگر ما شرایط اجابت دعا را در درون خودمان ایجاد کنیم خداوند حتما دعای ما را به اجابت می‌رساند.
عقیق:  حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالرضا سروستانی با بیان این‌که «در احادیث و روایات دعا به معنی راز و نیاز با معبود است» اظهار کرد: دعا در اصطلاح عامیانه اعلام نیاز و تقاضای خالق از مخلوق است، خداوند در قرآن می‌فرماید « ادْعُونِی أَسْتَجِبْ لَکُمْ» و از بندگان دعوت می‌کند که بیایند و حوائج خود را از من بخواهند در اینجا تقاضا به دعوت ذات باری تعالی صورت می‌گیرد. برخی نگاهشان به دعا این است که خداوند هر چه را مقدر کرده باشد عطا می‌کند ولی باید بدانیم که دعا خود یک عبادت به حساب می‌آید.
وی با بیان این‌که «در دعا انسان احساس عجز و ناتوانی خود را به معبود نشان می‌دهد» افزود: ما برای رسیدن به خواسته خود باید شرایط اجابت را در درون خودمان فراهم و موانع آن را نیز رفع کنیم. دانشجویی که درس نخوانده است در پایان ترم نمی‌تواند تقاضای نمره خوبی داشته باشد.
سروستانی گفت: امام صادق (ع) می‌فرمایند برای دعا کردن و سخن گفتن با خداوند سه شرط را باید دنبال کنیم، "اول حمد و ثنای الهی و شکر نعمت که باید بر زبان جاری کنیم. شرط دوم توسل به پیامبر(ص) و خاندان پیامبر(ص) است که نزد خداوند آبرو دارند و می‌توانند برای ما واسطه فیض شوند و شرط سوم اعتراف و اقرار به گناه و توبه از آن گناه است". از جمله شروط بعدی اجابت دعا خوردن لقمه حلال و امر به معروف و نهی از منکر است که تاثیر بسیار زیادی در اجابت دعا دارد.
مدیر کل تبلیغات اسلامی بوشهر در ادامه با اشاره به موانع اجابت دعا گفت: شخصی از پیامبر اسلام (ص) سوال می‌کند که چرا برخی از مواقع دعاها به اجابت نمی‌رسد پیامبر (ص) 10 مانع را برای عدم اجابت دعا مشخص می‌کند که از جمله آن‌ها این است که خدا را شناخته‌ایم ولی اطاعت نمی‌کنیم، قرآن را می‌خوانیم ولی به آن عمل نمی‌کنیم، نسبت به پیامبر (ص) ابراز محبت می‌کنید و نسبت به خاندان او بخل می‌ورزید، بهشت را دوست دارید ولی برای رفتن به آن عمل نمی‌کنید، از جهنم بدتان می‌آید ولی با عملکرد سوء ‌خودتان را در جهنم می‌اندازید، مشغول عیب‌جویی از مردم هستید ولی از عیوب خود غافلید، اقرار می‌کنید که نسبت به دنیا بغض دارید ولی دنبال مقامات و مناصب دنیایی هستند، اقرار به مرگ می‌کنید ولی خود را برای آن آماده نمی‌کنید و اموات خود را فراموش می‌کنید ‌این‌ها مجموعه‌ای از عواملی است که مانع اجابت دعا می‌شود.
سروستانی تصریح کرد: دعا یک عبادت است و انسان با دعا می‌تواند خود را به پروردگار نزدیک کند. اگر ما شرایط اجابت دعا را در درون خودمان ایجاد کنیم خداوند حتما دعای ما را به اجابت می‌رساند چرا که یکی از صفات الهی" صادق‌ الوعده" است یعنی به وعده خود عمل می‌کند. اگر دعایی هم به اجابت نرسید از دو حالت خارج نیست یا شرایط لازم را نداریم و یا موانعی که سبب عدم اجابت دعا می‌شود را رفع نکرده‌ایم و باید بدانیم که گاهی هم به مصلحت نیست که دعای ما به اجابت برسد و ما این موضوع را نمی‌دانیم، خداوند مصلحت ما را برای اجابت دعا بهتر از هر کسی می‌داند.


منبع:ایسنا
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین