عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۶۲۱۲
تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۳۹۴ - ۰۰:۳۵
عقیق: اصل وجود اختلاف در ميان جوامع بشري امري طبيعي بوده و حتي گاه وجود عقل و طبيعت بشري نيز چنين امري را اقتضا مي‌كند. اما گاه اختلاف تنها اثر تخريبي در پي داشته و مورد مذمّت عقل و شرع واقع مي‌شود. از جمله اين نوع اختلاف، جدايي از حق و حقيقت، به جهت منافع شخصي و اميال نفساني است. وجود بسياري از اختلافات ديني نيز در زمره همين نوع از اختلاف قرار مي‌گيرد؛ لذا از اختلاف به معناي منفي -كه جدايي از حق به جهت نفس و شخص باشد- بايد پرهيز كرد و اين عمل در عقل و شرع مورد نكوهش واقع شده است.
مهدي كماسي دانشجوي رشته اديان و مذاهب دانشگاه مذاهب اسلامي تهران در نوشتاري كوتاه به موضوع تفرقه امت اسلامي و دلايل توصيه آموزه هاي ديني بر نهي از اين عمل پرداخته است.
اين نوشتار را در ادامه بخوانيد:
براستي امتي كه قرار است با وسط بودن خود، شاهدي بر ديگر امت ها باشد چرا اين همه از تفرقه نهي شده است!؟ مگر در امتي كه حتي زماني آبي براي نوشيدن و غذايي براي خوردن نبود، ولي با همدلي و ايمان توانست نجات يابد، ميتواند تفرقه رخ دهد!؟
پاسخ مشخص است آري نه تنها ميتواند تفرقه باشد بلكه همين جنس مسلمان نماها گاهي كفار و مشركين را بر برخي اعضاي امت محمدي (به قول خودشان مشرك) ترجيح ميدهند و برخي ديگران را تكفير مي كنند و تحت اين عنوان و با اين توجيه دست به اعمال افراطي و غير انساني مي زنند.

بارها از خودم پرسيدم اگر نبي مكرم اسلام(ص) بودند و وضعيت مسلمين را مشاهده مي‌نمودند، چه مي گفتند و چه مي كردند!؟
بلاي تكفير و تفرقه صدر تا ذيل جهان اسلام را فراگرفته است، تا جايي كه آمريكا و غرب كه دشمني‌شان با اسلام اظهر من الشمس است، به كمك يك طرف درگير مي آيند!

از آن رنج آور تر است، عقب ماندگي مسلمين كه زماني خود مركز ثقل تعالي و پيشرفت بودند. آيا عالمي و بزرگي در جهان اسلام وجود دارد كه به اين مسأله نيانديشه باشد.امت محمدي را چه شده است كه تمام انرژي اش صرف درگيري هاي مذهبي و طايفه اي شده!؟
اين چه بلايي است كه از غرب تا شرق اسلامي را فرا گرفته است!؟ آيا فراموش كرده ايم تاكيدات اسلام و قران و پيشوايان را!؟ "علماي اسلام به داد اسلام برسيد" جمله اي از امام روح الله كه هربار مي‌شنوم، بزرگي امام(ره) در نظرم جلوه مي كند.
دشمني كه به راحتي آب خوردن، خون هزاران زن وكودك مسلمان را مي ريزد، آزادانه نفس مي كشد و افسوس كه مسلمين با اين حال بازهم به جان هم افتاده اند. آري رژيم غاصب اسرائيل خوب فهميده كه تا مسلمين با يكديگر درگيرند، با دشمن اصلي كاري ندارند.

اما راهكار چيست؟
وقتي به سيره ي پيامبر اعظم (ص) ‌ و پيروان ديني نگاه مي‌كنيم، مي‌بينيم راهكارهاي فراوان ومختلفي براي تحقق وحدت امت اسلامي، ارايه داده‌اند.
پيامبر (ص) از ابتداي رسالت خويش با نفي تعصبات ملي ونژادي وبا استفاده ازظرفيت موجود جامعه ونقش مؤثر وسازندهي كعبه براي تحقق وحدت اسلامي تلاش نمودند؛ با اعلام حمايت ازقشر محروم وستمديده، آنان را به مركز واحدي هدايت نمودند و با اين طريق پايه‌هاي وحدت امت اسلامي را نهادينه كرد. با تحمل، مدارا وگذشت از مسايل شخصي بخاطر مصالح امت، وحدت اسلامي را تحقق بخشيد.
شايد در يك جمله اينگونه بتوان گفت كه وحدت امت اسلامي ازاصول و ارزشهاي موردتأكيد پيامبراعظم (ص) بوده است؛ ازمنظرآن حضرت، عزّت و اقتدار همه جانبهي مسلمانان در پرتوي وحدت وهمبستگي، دربرابردشمنان مشترك است.
امروز نيز ما بايد اين آموزه‌ها را به صورت عيني و عملي در زندگي فردي و اجتماعي خود جاري و ساري سازيم تا هم به بالا‌ترين دستور پروردگار متعال و رسول مكرم اسلام (ص) عمل كرده و هم با همدلي و اتحاد، زندگي مسالمت آميز اسلامي داشته و در برابر دشمن مشترك متحدانه بايستيم و نشان دهيم امت اسلامي همانا متعادل‌ترين و والا‌ترين امت است.


منبع:حج
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین