عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۶۰۱۳
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۲
نماینده مقام معظم رهبری در دانشگاه هنر؛
نماینده مقام معظم رهبری در دانشگاه هنر گفت: زوّار و راهپیمایان اربعین حسینی باید در طول مسیر حرکت حماسی را رقم بزنند و شعار «و نصرتى معدَّةٌ لكم» را سردهند.
عقیق:حجت الاسلام و المسلمین علیرضا پناهیان دیروز در دومین روز از همایش ملی هیئت های فعال عرصه اربعین در مسجد مقدس جمکران اظهارداشت: اربعین حسینی و این حرکت میلیونی عاشقان حضرت اباعبدالله (ع) بی تردید مقدمه ای برای ظهور حضرت حجت(عج) است.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه سفر اربعین یک وظیفه است و عقل مدعی استقبال و شرکت در اربعین واجب می باشد، افزود: در موضوع اربعین ما بر سر سفره و خوان پربرکت و آمادۀ امام حسین(ع) نشسته‌ایم، یعنی بنا نیست که ما این سفره را باز کنیم یا بنیان‌گذاری کنیم و بنا نیست که فکر کنیم که چگونه این تجمع باعظمت را ایجاد کنیم؛ این تجمع باعظمت ایجاد شده است و جز دست الهی، عامل دیگری در شکل‌گیری این تجمع باعظمت نقش نداشته است..

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان گفت: دلها متحول و به اربعین متوجه شد، کار تبلیغات نهادهای فرهنگی- دینی نبوده است بلکه این حقیقتاً یک حرکت خودجوش معنوی در بین همۀ مؤمنین است؛ نه فقط مؤمنینِ معتقد به امامت اباعبدالله‌الحسین(ع) بلکه مؤمنین معتقد به حریت و آزادمنشی و سیادت امام حسین(ع) در هر مذهب و مکتبی یک دلِ شوریده‌ای برای اربعین

پیدا کرد‌ه‌اند و خود به خود این جمعیت باعظمت شکل گرفته است.

وی افزود: نکته دیگر آنست که ما عامل دیگری همانند «اباعبدالله‌الحسین(ع)» برای پاکسازی روح‌ها و جان‌ها و جوامع بشری نداریم، شهید بیشترین تأتیر را در دیگران دارد، شهید به حقانیت یک راه شهادت می‌دهد و شهیدی مثل امام حسین(ع) بیش از دیگر امامان ما «سفینه النجاه و مصباح الهدی» است.

حجت الاسلام والمسلمین  پناهیان با بیان اینکه « کار برای امام حسین(ع)، موثرتر و کم‌هزینه‌تر از بسیاری از اقدام‌های فرهنگی است»، اظهارداشت: هر کسی می‌خواهد در این مرز و بوم یا هر جای دنیا کار فرهنگی انجام دهد، اول باید سرمایه‌اش را برای مؤثرترین عامل، برنامه‌ریزی کند، و بعد به حَسَب ضرورت برای امور دیگر هم هزینه کند و طبیعتاً مؤثرترین عامل، خود اباعبدالله‌الحسین(ع) است.

وی با بیان نکاتی  برای افزایش بهره وری حداکثری از سفر اربعین اظهارداشت: نکتۀ اول: «احساس وظیفه» برای زیارت اربعین بطوریکه این سفر را «وظیفه» بدانیم نه صرفاً سفری برای «حال خوش معنوی»، نکتۀ دوم: رعایت آداب سفر زیارت کربلا؛ همانند برخی آداب حج، نکتۀ بعدی، آداب این سفر است. آداب عجیبی برای این سفر نورانی برشمرده‌اند.

.حجت الاسلام والمسلمین  پناهیان گفت: در روایات دربارۀ آداب زیارت و مسیر کربلا این موارد ذکر شده است؛ خشوع و تواضع به‌خرج دادن، کرامت نفس داشتن و پرهیز کردن از اینکه در بهره‌برداری از این ضیافت گسترده، زیاده‌روی شود. یک‌مقدار امساک در خوردن، جزء آداب این مسیر است. کمک به همسفرمان فقیر نیز جزء آداب این سفر است. همچنین امام صادق(ع) توصیه فرموده است که قبل از اینکه بخواهی از خانۀ خودت به قصد کربلا عزیمت کنی، روز چهارشنبه و پنج‌شنبه و جمعه را روزه بگیر(إِذَا أَرَدْتَ الْمَسِیرَ إِلَى قَبْرِ الْحُسَیْنِ ع فَصُمْ یَوْمَ الْأَرْبِعَاءِ وَ الْخَمِیسِ وَ الْجُمُعَةِ‏... وَ أَقِلَّ مِنَ الْکَلَامِ وَ الْمِزَاحِ وَ أَکْثِرْ مِنْ ذِکْرِ اللَّهِ تَعَالَى وَ إِیَّاکَ وَ الْمِزَاحَ وَ الْخُصُومَةَ ؛ کامل‌الزیارات/صص223-225) این را به کسانی که عزم سفر کربلا دارند بگویید که امام صادق(ع) توصیه فرموده است سه روز روزه بگیرید و بعد حرکت کنید.

وی با بیان اینکه باید فرهنگ زیارت و به‌ویژه «فرهنگ زیارت اربعین» را بنیان‌گذاری کنیم تصریح کرد: خواندن دعای سفر قبل از حرکت برای زیارت، توصیه شده است(وَ ادْعُ بِدُعَاءِ السَّفَرِ‏؛ کامل‌الزیارات/224) این را مسئولین فرهنگی می‌توانند هماهنگ کنند که این کار انجام شود.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان ادامه داد: ما به دنبال این هستیم که زیارت اربعین، برای ما یک فرهنگ زیارت به ارمغان بیاورد، ما باید فرهنگ زیارت و به‌ویژه فرهنگ اربعین را بنیان‌گذاری کنیم. البته مقداری از آن، خودش شکل گرفته و یک‌مقدارش را هم خودمان باید شکل دهیم.


منبع:حوزه

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین