۰۵ آذر ۱۴۰۳ ۲۴ جمادی الاول ۱۴۴۶ - ۵۴ : ۰۸
ایشان افزودند: تمام آیات و روایات بر حق خلافت و امامت امام علی(ع) دلالت دارند و همین آیات الهی وروایات و سنت نبوی نیز بر عدم حق دیگران برای حضور در این جایگاه دلالت می کنند، ولی متاسفانه در جایی که باید حق به حق دار می رسید این اتفاق نیفتاد.
حضرت آیت الله وحید خراسانی بیان کردند: در خصوص کرامات و ویژگی های بارزی که باید برای خلافت پس از پیامبر(ص) مورد نظر واقع شود، استعداد ذاتی و تربیت و عمل و علم و... مورد تاکید است که تمام این ویژگیها تنها در یک نفر وجود داشت و آن هم امیرالمومنین علی (ع) بود.
ایشان گفتند: ذهبی در کتاب «تذکره الحفاظ» حدیثی آورده است که سعی کرده است که برای برخی دیگر نیز چنین کراماتی که از زبان پیامبر(ص) نقل شده است بیاورد و حال آنکه این حدیث با هیچ مولفه روایی و حدیث شناسی و قرآنی مطابقت ندارد.
معظم له بیان کردند: استعداد و علم و معنویت از مهمترین این ارکان است و پیامبری که علم ارض و سما وکائنات را در دل داشت باید خلیفهای داشته باشد که او نیز چنین ظرفیت علمی را داشته باشد.
حضرت آیت الله وحید خراسانی گفتند: علمای عامه حتما روایت شکیات نماز خلیفه دوم را قبول دارند، زیرا در کتب خود نیز این مطلب را آوردهاند که خلیفه مساله شکیات نماز را در زمان خلافت از ابن عباس که یک جوان بود پرسید و این درحالی است که این مساله مبتلابه انسان مومن است و هر لحظه در طول عمر بندگی خود ممکن است به این مساله نیاز پیدا کند و سوال اینجاست که چگونه ممکن است انسانی به این سن و سال برسد، ولی این مساله را نداند؛ سوال دیگری که در این زمینه بوجود می آید این است که زمانی که این شک برای وی ایجاد می شده است در این سالها چه می کرده است.
این مرجع تقلید بیان کردند: مساله بعدی مساله حفظ جان و نفس است که این مساله نیز مصرح قرآن و سنت نبوی است؛ یک انسان هم در قبال جان خود مسئول است و هم در قبال جان دیگران؛ به قدری که اگر کسی دیگری را بکشد خالد در جهنم خواهد بود و این مساله عین نص قرآن است.
حضرت آیت الله وحید خراسانی گفتند: بازهم علمای عامه به استناد کتاب بخاری این روایت که خلیفه می خواست زنی را بدون سوال و جواب در خصوص شرایط زنا، رجم کند را تایید می کنند؛ در اینجا نیز ابن عباس این حکم شفاف و ساده را برای تصمیم گیرندگان تشریح کرد؛ یعنی آنها می خواستند زنی را بدون احراز شرایط رجم، بکشند.
این مرجع تقلید بیان کردند: حال چگونه ممکن است پیامبر اکرم(ع) امام علی(ع ) را که به تصریح همه علما باب علم و حکمت نامیده است را بگذارند و جامعه اسلامی را رها کنند و مردم را به حال خود واگذارند تا این اتفاقات بیافتد؟