۰۵ آذر ۱۴۰۳ ۲۴ جمادی الاول ۱۴۴۶ - ۲۶ : ۱۳
عقیق: به مناسبت فرارسیدن ایام شهادت بی بی دو عالم حضرت زهرا(س)، مجموعه ای از احادیث ایشان در رابطه با موضوعات مختلف را آورده ایم.
۱. ره آورد خلوص در عبادت
قالت فاطمه الزهراء سلام الله علیها: من أصعد إلی الله خالص عبادته، أهبط الله عزوجل إلیه أفضل مصلحته.
فرمود: کسی که عبادت خالص خود را به خداوند متعال تقدیم میکند (و فقط برای رضای او عمل میکند﴾ خداوند نیز بهترین مصلحت خود را بر او نازل میکند.
تحف العقول ص۹۶۰
----------------------------
۲. مرگ محبان شهادت است
عَنْ
فَاطِمَهُ بِنْتَ مذوسَى بْن ر جَعْفَر (ع)... عَنْ فَاطِمَهَ بِنْت
ِرَسُول ِاللّهِ صَلَّى اللّه عَلَیه ِوَ آلِهِ وِ سَلَّمَ ، قالَتْ (سلام
الله علیها): قَالَ رَسُولُ اللّه ِصَلَّى اللّه ِعَلَیه ِوَ آلِه ِوَ
سَلَّمَ : «ألا مَنْ ماتَ عَلى حُبِّ آل ِمُحَمَّد ماتَ شَهِیداً.
فاطمه معصومه(س)، از دختر امام صادق (ع) روایتى نقل میکند که سلسله سندش به حضرت فاطمه زهرا (س) مىرسد که آن حضرت مىفرماید: حضرت رسول اکرم (ص) فرمود: «آگاه باشید! هرکس با محبّت آل محمّد ازدنیا برود شهید از دنیا رفته است.»
عوالم العلوم، ج ٢١، ص ٣٥٣
----------------------------
۳. دوستدار علی (ع﴾ سعادتمند است
قالَتْ (سلام الله علیها): ان السعید، کل السعید، حق السعید من أحب علیا فی حیاته و بعد موته
فرمود: همانا سعادتمند(به معنای) کامل و حقیقی کسی است که امام علی(ع) را در دوران زندگی و پس از مرگش دوست داشته باشد.
شرح نهج البلاغه ج ۲، ص ۴۴۹ مجمع الزّوائد: ج ۹، ص ۱۳۲
----------------------------
۴. معرفی خاندان پیامبر
قالَتْ (سلام الله علیها): نحن وسیلته فی خلقه و نحن خاصته و محل قدسه و نحن حجته فی غیبه و نحن ورثه أنبیائه
فرمود:
ما اهل بیت رسول خدا(ص) وسیله ارتباط خدا با مخلوقاتیم ما برگزیدگان
خداییم و جایگاه نیکیها، ما دلیلهای روشن خداییم و وارث پیامران الهی.
(شرح نهج البلاغه ج ۱۶ ، ص ۲۱۱)
----------------------------
۵. ثواب قرائت سورههای قرآن حدیث
قالَتْ (سلام الله علیها): قاریءُ الحدید، و اذا وقعت، و الرحمن، یدعی فی السموات و الارض، ساکن الفردوس
فرمود: تلاوت کننده سوره حدید و واقعه و الرحمن در آسمانها و زمین اهل بهشت خوانده میشوند.
(کنزالعمال ، ج ۱ ، ص۵۸۲)
----------------------------
۶. بهترین و ارزشمندترین کسان
قالَتْ (سلام الله علیها): خیارکم الینکم مناکبه و اکرمهم لنسائهم
فرمود:
بهترین شما کسی است که در برخورد با مردم نرمتر و مهربانتر باشد و
ارزشمندترین مردم کسانی هستند که با همسرانشان مهربان و بخشنده اند.
(دلال الامامه ص۷۶ و کنزالعمال ، ج ۷، ص۲۲۵)
----------------------------
۷. خداوند در دنیا برای مؤمنین سه چیز پسندید
قالَتْ (سلام الله علیها): حبب الی من دنیاکم ثلاث: تلاوه کتاب الله و النظر فی وجه رسول و الانفاق فی سبیل الله
فرمود: از دنیای شما سه چیز محبوب من است: ۱- تلاوت قرآن ۲- نگاه به چهره رسول خدا ۳-انفاق در راه خدا .
(وقایع الایام خیابانی، جلد صیام، ص۲۹۵)
----------------------------
۸. ره آوردهای اطاعت و امامت اهل بیت (ع﴾
قالَتْ (سلام الله علیها): فجعل الله...اطاعتنا نظاما للمله و امامتنا أمانا للفرقه
فرمود:
خدا اطاعت و پیروی از ما اهل بیت را سبب برقراری نظم اجتماعی در امت
اسلامی و امامت و رهبری ما را عامل وحدت و در امان ماندن از تفرقهها قرار
داده است.
(بحار الانوار، ج ۴۳، ص ۱۵۸)
----------------------------
۹. ره آوردههای ایمان و نماز
قالَتْ (سلام الله علیها): فجعل الله الایمان تطهیرا لکم من الشرک ، و الصلاه تنزیها لکم عن الکبر
فرمود: خدای تعالی ایمان را برای پاکیزگی از شرک قرار داد ، و نماز را برای دوری از تکبر و خودخواهی.
(احتجاج طبرسی،ج۱،ص۲۵۸)
----------------------------
۱۰. امام مانند کعبه است
قالَتْ (سلام الله علیها): مَثَلُ الإمام مَثل الکَعبه إذ تُؤتی وَ لا تَأتی
از
حضرت فاطمه زهرا (علیها السلام) روایت شده که رسول خدا فرمودند: امام
همچون کعبه است که باید به سویش روند، نه آنکه (منتظر باشند تا) او به سوی
آنها بیاید.
(بحار الانوار ، ج ۳۶ ، ص ۳۵۳)
----------------------------
۱۱. ره آوردهای جهاد و صبر:
قالَتْ (سلام الله علیها): جعل الله ... الجهاد عز للإسلام، و الصبر معونه علی استیجاب الأجر
فرمود: خداوند جهاد را موجب عزت و هیبت اسلام، و صبر را وسیله استحقاق و شایستگی پاداش حق تعالی قرار داد.
(احتجاج طبرسی، ج ۱، ص ۲۵۸)
----------------------------
۱۲. ره آوردهای ایمان و عدل
قالَتْ (سلام الله علیها): فَفَرَضَ اللّهُ الایمانَ تَطهیرا مِنَ الشِّرکِ... وَ العَدلَ تَسکینا لِلقُلوبِ
فرمود: خداوند ایمان را براى پاکى از شرک... و عدل و داد را براى آرامش دلها واجب نمود.
(من لایحضره الفقیه، ج ۳، ص ۵۶۸)
----------------------------
۱۳. داور فرشتگان
عن
عَبْدُ اللّهِ بْنِ مَسْعُود، فالَ: أتَیْتُ فاطِمَهَ صَلَواتُ اللّهِ
عَلَیْها، فَقُلْتُ: أیْنَ بَعْلُکِ؟ فَقالَتْ (علیها السلام): عَرَجَ بِهِ
جِبْرئیلُ إلَى السَّماءِ، فَقُلْتُ: فیما ذا؟ فَقالَتْ: إنَّ نَفَراً
مِنَ الْمَلائِکَهِ تَشاجَرُوا فى شَیْىء، فَسَألُوا حَکَماً مِنَ
الاْدَمِیّینَ، فَأَوْحىَ اللّهُ إلَیْهِمْ أنْ تَتَخَیَّرُوا، فَاخْتارُوا
عَلیِّ بْنِ أبی طالِب (علیه السلام).
عبد اللّه بن مسعود گوید: روزى
بر فاطمه زهراء(علیها السلام)وارد شدم و عرضه داشتم: همسرت کجا است؟
فرمود: همراه جبرائیل به آسمان عروج نموده است، گفتم: براى چه موضوعى؟
فرمود: بین عدّه اى از ملائکه الهى مشاجره اى شده است؛ و تقاضا کرده اند
یک نفر از آدمها بین ایشان حکم و قضاوت نماید؛ و خداوند به ملائکه وحى
فرستاد: خودتان یک نفر را انتخاب نمائید؛ و آنها هم حضرت علىّ بن ابى
طالب (علیه السلام) را برگزیدند.
اختصاص شیخ مفید: ص ۲۱۳، س ۷، بحارالأنوار: ج ۳۷، ص ۱۵۰، ح ۱۵.
----------------------------
۱۴. معرفی امام علی علیه السلام
قالَتْ
(علیها السلام): وَهُوَ الإمامُ الرَبّانى، وَالْهَیْکَلُ النُّورانى،
قُطْبُ الأقْطابِ، وَسُلالَهُ الاْطْیابِ، النّاطِقُ بِالصَّوابِ، نُقْطَهُ
دائِرَهِ الإمامَهِ.
فرمود: حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) در
تعریف امام علىّ (علیه السلام) فرمود : او پیشوائى الهى و ربّانى است،
تجسّم نور و روشنائى است، مرکز توجّه تمامى موجودات و عارفان است، فرزندى
پاک از خانواده پاکان مى باشد، گوینده اى حقّ گو و هدایتگر است، او مرکز و
محور امامت و رهبریت است.
ریاحین الشّریعه: ج ۱، ص ۹۳.
----------------------------
۱۵. محمد و علی پدران امت
فرمود:
قالَتْ (علیها السلام): أبَوا هِذِهِ الاْمَّهِ مُحَمَّدٌ وَ عَلىٌّ،
یُقْیمانِ أَودَّهُمْ، وَ یُنْقِذانِ مِنَ الْعَذابِ الدّائِمِ إنْ
أطاعُوهُما، وَ یُبیحانِهِمُ النَّعیمَ الدّائم إنْ واقَفُوهُما.
فرمود:
حضرت محمّد (صلى الله علیه وآله) و علىّ (علیه السلام)، والِدَین این
امّت هستند، چنانچه از آن دو پیروى کنند آنها را از انحرافات دنیوى و
عذاب همیشگى آخرت نجات مى دهند؛ و از نعمتهاى متنوّع و وافر بهشتى بهره
مندشان مى سازند.
تفسیر الإمام العسکرى (علیه السلام): ص ۳۳۰، ح ۱۹۱، بحارالأنوار: ج ۲۳، ص ۲۵۹، ح ۸.
۱۶.دعای حضرت در حق شیعیان
قالَتْ
(سلام الله علیها): إلهى وَ سَیِّدى، أسْئَلُکَ بِالَّذینَ
اصْطَفَیْتَهُمْ، وَ بِبُکاءِ وَلَدَیَّ فى مُفارِقَتى أَنْ تَغْفِرَ
لِعُصاهِ شیعَتى، وَشیعَهِ ذُرّیتَى.
فرمود: خداوندا، به حقّ اولیاء و
مقرّبانى که آنها را برگزیده اى، و به گریه فرزندانم پس از مرگ و جدائى من
با ایشان، از تو مى خواهم گناه خطاکاران شیعیان و پیروان ما را ببخشى.
کوکب الدّرىّ: ج ۱، ص ۲۵۴.
۱۷. شیعه کیست؟
قالَتْ
(سلام الله علیها): شیعَتُنا مِنْ خِیارِ أهْلِ الْجَنَّهِ وَکُلُّ
مُحِبّینا وَ مَوالى اَوْلیائِنا وَ مُعادى أعْدائِنا وَ الْمُسْلِمُ
بِقَلْبِهِ وَ لِسانِهِ لَنا.
فرمود: شیعیان و پیروان ما، و همچنین
دوستداران اولیاء ما و آنان که دشمن دشمنان ما باشند، نیز آنهائى که با
قلب و زبان تسلیم ما هستند بهترین افراد بهشتیان خواهند بود.
بحارالأنوار: ج ۶۸، ص ۱۵۵، س ۲۰، ضمن ح ۱۱.
----------------------------
۱۸. اگر بیگناهان مبتلا نمیشدند نفرین میکردم
قالَتْ
(سلام الله علیها): وَاللّهِ یَابْنَ الْخَطّابِ لَوْلا أنّى أکْرَهُ أنْ
یُصیبَ الْبَلاءُ مَنْ لا ذَنْبَ لَهُ، لَعَلِمْتَ أنّى سَأُقْسِمُ عَلَى
اللّهِ ثُمَّ أجِدُهُ سَریعَ الاْجابَهِ.
فرمود: ای پسر خطّاب! سوگند
به خداوند، اگر ناپسند نمیداشتم که عذاب الهى بر بى گناهى، نازل گردد؛
متوجّه مى شدى که خدا را قسم مى دادم و نفرین مى کردم. و مى دیدى چگونه
دعایم سریع مستجاب مى گردید.
اصول کافى: ج ۱، ص ۴۶۰، بیت الأحزان: ص ۱۰۴، بحارالأنوار: ج ۲۸، ص ۲۵۰، ح ۳۰
----------------------------
۱۹. هرگز با تو سخن نخواهم گفت
قالَتْ (سلام الله علیها): وَاللّهِ! لا کَلَّمْتُکَ أبَداً، وَاللّهِ! لاَدْعُوَنَّ اللّهَ عَلَیْکَ فى کُلِّ صَلوه.
فرمود:
پس از ماجراى هجوم به خانه حضرت، خطاب به ابوبکر کرد و فرمود: به خدا
سوگند، دیگر با تو سخن نخواهم گفت، سوگند به خدا، در هر نمازى تو را نفرین
خواهم کرد.
صحیح مسلم: ج ۲، ص ۷۲، صحیح بخارى: ج ۶، ص ۱۷۶.
----------------------------
۲۰. بعد از یادآوری حدیث من اسخط فاطمه فقد اسخطنی فرمود:
قالَتْ (سلام الله علیها): إنّى أُشْهِدُ
اللّهَ وَ مَلائِکَتَهُ، أنَّکُما اَسْخَطْتُمانى، وَ ما رَضیتُمانى، وَ
لَئِنْ لَقیتُ النَبِیَّ لأشْکُوَنَّکُما إلَیْهِ.
فرمود: هنگامى که
ابوبکر و عمر به ملاقات حضرت آمدند فرمود: خدا و ملائکه را گواه مى گیرم
که شما مرا خشمناک کرده و آزرده اید، و مرا راضى نکردید، و چنانچه رسول
خدا را ملاقات کنم شکایت شما دو نفر را خواهم کرد.
بحارالأنوار: ج ۲۸، ص ۳۰۳، صحیح مسلم: ج ۲، ص ۷۲، بخارى: ج ۵، ص ۵.
منبع: کربلا
211001