عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۵۸۸۰
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۳۹۴ - ۰۱:۳۷
رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن بیان کرد
‌رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن، اهداف جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور را مورد توجه قرار داد و گفت: هدف اصلی این جشنواره انس با قرآن است تا ان‌شاء‌الله مقدمه‌ای برای عمل به قرآن و ترویج معارف بلند آن باشد.
عقیق:حجت‌الاسلام احمد عابدی در سی‌امین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور در مدرسه علمیه امام کاظم(ع)، به جایگاه قرآن و عترت در بنیان نهادن اندیشه اسلامی اشاره و اظهار کرد: امامان معصوم ما را به مطالعه صفات خداوند متعال در قرآن کریم دعوت کرده‌اند چون قرآن کتاب خداشناسی است و بدون این کتاب نمی‌توان خدا را شناخت.
وی با اشاره به حدیثی از امام علی(ع) در زمینه اهمیت یادگیری قرآن کریم تصریح کرد: در روایات می‌خوانیم که اگر کسی آدم با تقوا و نیکوکاری باشد ولی اهل قرآن نباشد فرشتگان او را در قبرش نگه می‌دارند و ابتدا به وی قرآن می‌آموزند سپس به بهشت می‌فرستند.
وی اظهار کرد: در روز قیامت که یوم الحسرة نامیده شده همه مردم از عملکردشان پشیمانند به جز کسانی که در اصطلاح روایات از آنها به «برزگر قرآن» تعبیر شده یعنی کسی که در دنیا به دنبال کسب معارف و دانش‌های قرآن کریم بود.
رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن، با اشاره به تلاش‌های ائمه برای تفسیر قرآن کریم تصریح کرد: امامان معصوم(ع) چه به صورت گفتاری و چه به صورت نوشتاری بر طرح مباحث تفسیر قرآن کریم تاکید داشتند.
وی افزود: هرچند در جشنواره‌های قرآنی آنچه نمود بیشتری دارد مباحث قرآن کریم است اما رویکرد ما در جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان آمیختن موضوعات قرآنی با معارف اهل بیت(ع) است تا بر لزوم با هم بودن این دو عامل هدایت تاکید کنیم.
وی گفت: این جشنواره عصاره 300 هزار دانشجویی است که در مسابقات مختلف قرآنی کشور شرکت کرده‌اند و اکنون به اینجا آمده‌اند تا توانایی‌هایشان را به نمایش بگذارند.
عابدی در ادامه به ماجرای سر مبارک امام حسین(ع) و قرآن خوانی ایشان در طول سفر کربلا تا شام اشاره و خاطرنشان کرد: سر مبارک امام حسین(ع) در تمام مسیر کربلا تا شام قرآن تلاوت می‌کرد و پس از بازگشت اسرا همچون یک گوهر گرانبها در خاندان بنی امیه نگهداری می‌شد و از پدر به پسر به ارث می‌رسید تا اینکه در شهر عسقلان دفن شد.
وی بیان کرد: این سر مبارک در دوران جنگ‌های صلیبی که در شهر عسقلان مدفون بود برای مصون ماندن از آسیب‌های احتمالی به قاهره انتقال داده شد.
وی افزود: روایت است سر مبارک برای انتقال به قاهره در یک سینی قرار داشت و در طول مسیر عسقلان به قاهره هیچ‌گاه سینی روی زمین گذاشته نشد. حتی شب‌ها نوبتی هر کس یک ساعت این سینی را در بغل می‌گرفت که در طول این سفر هم سر مبارک یک لحظه از قرآن خوانی دست بر نداشت.
وی افزود: در قاهره سر مبارک امام حسین (ع) را به مسجدی بردند هنگامی که می‌خواستند سر را دفن کنند گفتند سر خون‌آلود است اما هرچه تلاش کردند که سر را بشویند خون تازه‌ای از سر مبارک جاری می‌شد و به دستور یکی از علمای حاضر سر را همانگونه دفن کردند که به مقام رأس‌الحسین نامگذاری شد که امسال متأسفانه این مکان مقدس تعطیل شد.



منبع:ایسنا
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین