عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۵۸۳۱
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۴
مسئول مؤسسه منتظران منجی:
مسئول مؤسسه منتظران منجی گفت: در بعضی عزاداری‌ها عده‌ای سخنان وهن‌آلود بر زبان جاری می‌کنند و خودشان را به موجوداتی پایین‌تر از شأن انسان نسبت می‌دهند که با آن مقام «أَنْ یُبَلِّغَنِی الْمَقَامَ الْمَحْمُود» سازگار نیست.
عقیق: استاد محمد شجاعی، مسئول مؤسسه منتظران منجی در جمع هیئت‌ رزمندگان اسلام شهرری که با حضور محمد حاج ابوالقاسمی، مسئول سازمان بسیج مداحان سپاه سیدالشهدا (ع) همراه بود، با اشاره به اینکه تا کنون نسبت به اهل‌بیت (ع) نگاهی محبتی داشتیم و به نگاه تبعیتی بها ندادیم، افزود: مودت یعنی محبتی که در آن فداکاری، اطاعت و همراهی وجود دارد. خداوند می‌فرماید. ﴿ قُلْ لا أَسْئَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْراً إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبى‏﴾؛ لذا کسانی که همراه امام حسین (علیه‌السلام) نشدند، عموماً کسانی بودند که مودت نداشتند و صرفاً‌ محبت داشتند.

وی افزود: آسیب عزاداری‌های ما اینجاست که در عزاداری‌های امام حسین (علیه‌السلام) منتقم را فراموش می‌کنیم و از زیر مودت فرار می‌کنیم. نتیجه رفتار صرفاً‌ حبی ما منجر به این شده که بعد از 1400 سال، امام زمان (عجل ‌الله تعالی فرجه) در غیبت هستند و نتوانستیم خودمان را با خواسته‌های ایشان تطبیق دهیم و انتفاع لازم را از نور امامت ببریم.

شجاعی درباره لزوم الگوگیری از معصومین (ع) در تمام مراحل زندگی‌ اظهار داشت: سنت خدا بر این است که هر کسی روز قیامت با الگوی خودش محشور می‌شود. اگر شما سالیان سال نیز هیئت بروید و برای اباعبدالله (ع) سینه بزنید و اشک بریزید، ولی سبک زندگی‌تان حسینی نباشد، دروغ است.

وی افزود: وقتی الگوی زندگی خود را از اشخاص دیگری جز اهل‌بیت (ع) بگیریم و به هیچ وجه نخواهیم خودمان را با این بزرگواران هماهنگ کنیم، در زندگی مؤفق نخواهیم بود؛ لذا در زیارت عاشورا می‌خوانیم (اللّهم اجعل محیای محیا محمد و آل محمد و  مماتی ممات محمد و آل محمد).

مسئول مؤسسه منتظران منجی تصریح داشت: در زیارت عاشورا از خداوند درخواست می‌کنیم در دنیا و آخرت با اهل‌بیت(ع) همراه باشیم؛ (أَنْ یَجْعَلَنِی مَعَکُمْ‏ فِی‏ الدُّنْیَا وَ الْآخِرَةِ)؛ بنابراین باید قیمت خودمان را بشناسیم و با همین قیمت زندگی و دینداری کنیم. حال خدا می‌فرماید اگر می‌خواهید به این مقام برسید، زیرنظر معلم یا استادی کار کنید که خودش کل مسیر را تا به آخر رفته باشد.

شجاعی افزود:  انسان خلقتش به خاطر خلیفةالله شدن است تا فعل خدایی کند. به همین دلیل در بهشت، مؤمنان کارهای خدایی می‌کنند. به این صورت که در بهشتِ خودش، آفرینش و پادشاهی می‌کند. لذا خداوند در قرآن می‌فرماید ﴿ وَ إِذا رَأَیْتَ ثَمَّ رَأَیْتَ نَعیماً وَ مُلْکاً کَبیراً﴾. «و چون بدانجا نگری [سرزمینی از] نعمت و کشوری پهناور می‏‌بینی‏.»

وی تصریح کرد: اصل عزاداری باید الگوگیری و فرا گرفتن سبک زندگی از اهل‌بیت (ع) باشد. اگر اینگونه نباشد، امام زمان‌‌مان را نتوانستیم نصرت کنیم و در نتیجه طرد شدن و تنها ماندن ایشان را در پی خواهد داشت.

شجاعی خاطرنشان کرد: ما یک مصیبت عظیم داریم که عبارت از همین کشته شدن‌ها، اسارت‌ها و ... که ما در اشعار و مداحی‌ها از آنها استفاده می‌کنیم. در زیارت عاشورا می‌خوانیم: «وَ جَلَّتْ‏ وَ عَظُمَتْ‏ مُصِیبَتُکَ‏ فِی السَّمَاوَاتِ عَلَى جَمِیعِ أَهْلِ السَّمَاوَات‏». که همیشه باید زنده نگه داشته شود و حتی فریضه هم محسوب می‌شود، اما یک مصیبتی بالاتری هست که به آن مصیبت اعظم می‌گویند.

وی در این باره گفت: مصیبت اعظم به قدری برای جامعه بشریت خطرناک است که معصومین راضی بودند جان خود را تقدیم کنند تا از این مصیبت مانع شوند. مصیبت اعظم یعنی محرومیت مردم از امام معصوم. حال امام حسین (ع) که ثارالله است، جریان حیات انسانی و تضمین‌کننده آن در جامعه است. چرا که ثارالله خونی هست که بخش خدایی تو را فعال نگه می‎دارد.

شجاعی ادامه داد: پس اگر امام معصوم در میان ما نباشد، جریان انسانی در جامعه از بین می‌رود. لذا اول زیارت عاشورا لعنت می‌کنیم کسانی که نسبت به اهل‌بیت (علیهم‌السلام) ظلم کردند و این محبت‌های عظیم الهی را از ما گرفتند. اگر معصوم نباشد و ارتباط شما با ایشان قطع شود، سایر عبادات شما مورد قبول خداوند قرار نخواهد گرفت.

مسئول مؤسسه منتظران منجی با انتقاد از برخی شیوه‌های غلط مداحی یادآور شد: شما در زیارت عاشورا از خداوند درخواست دارید «أَنْ یُبَلِّغَنِی الْمَقَامَ الْمَحْمُود» از خداوند می‌خواهیم ما را به مقام محمودی که شما نزد خدا دارید برساند. بنابراین شیعه بسیار نزد خداوند و اهل‌بیت (ع) جایگاه دارد. حال اینکه در بعضی عزاداری‌ها عده‌ای سخنان وهن‌آلود بر زبان جاری می‌کنند و خودشان را به موجوداتی پایین‌تر از شأن انسان نسبت می‌دهند که با آن مقام محمود سازگار نیست.

شجاعی افزود: رابطه ما با اهل‌بیت (ع) رابطه‌ای فوق‌العاده قدرتمند و مقدس است. مثالش در احادیث مانند خورشید و شعاع‌های نور است. این نگاه وهن‌آلود، به دلیل کج‌فهمی‌ها و نشناختن ابعاد وجودی انسان‌ها به خصوص مؤمنان به خدا و اهل‌بیت (ع) است که مقام ایشان در قبال خداوند و اهل‌بیت (ع) را در حد یک حیوان تنزل می‌دهد. بنابراین کسی که می‌گوید «انا کلب الحسین» هم خود را ضایع و تحقیر می‌کند و هم باعث ناراحتی اباعبدالله(ع) می‌شود. شیعه باید همچون ابوالفضل، مطیع و نگهبان حقیقی حریم اهل‌بیت (ع) شود؛ این سخنان وهن‌آلود هیچ نسبتی با آموزه‌های قرآنی و روایی ندارد.

منبع:تسنیم

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۰
0
0
در این موارد حتی نظر مراجع هم متفاوت هستش
هر کس به نظر مرجعش عمل میکنه....
بيچلتاره
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۰
0
0
باز گير شروع شد
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین