عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۵۶۹۱
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۴:۳۹
مسئول نهاد نمایندگی ولی‌فقیه در دانشگاه آزاد رودهن گفت:‌ خداوند بهتر از ما می‌داند که خیر و شر بندگانش در چیست و در دعاکردن هرگز نباید برای خدا تعیین تکلیف کرد.
عقیق: حجت‌الاسلام والمسلمین محمدابراهیم سراج اظهار کرد: در قرآن کریم و ادعیه معصومین (ع) آیات و روایات متعددی داریم که نشان از اهمیت و جایگاه دعا در زندگی انسان‌هاست. در آیات قرآنی مضامینی وارد شده است که خداوند خطاب به بندگان می‌فرماید اگر دعاهای شما بندگان نبود به شما توجهی نمی‌شد.
وی با بیان این‌که «از امام محمدباقر (ع) می‌پرسند دعا بیشتر بخوانیم یا قرآن؟ امام (ع) می‌فرمایند دعا» گفت: خداوند در قرآن می‌فرماید« بخوانید من را تا اجابت کنم شما» در این رابطه برخی سوال می‌کنند که دعا می‌کنیم ولی مستجاب نمی‌شود. طبق روایات اسلامی هیچ دعایی از بندگان بدون پاسخ نمی‌ماند. ممکن است گاهی بندگان همان جوابی را که می‌خواهند از دعا بگیرند و گاهی هم به جای اجابت دعا خداوند به بندگان امتیازات دیگری مثل آمرزش گناه و یا رفع بلا بدهد.
مسئول نهاد نمایندگی ولی‌فقیه در دانشگاه آزاد رودهن تاکید کرد: هیچ کسی نیست که دعا کند و خداوند به او توجه نکند. امام رضا (ع) می‌فرمایند بر شما باد بر دعا کردن که دعا سلاح پیامبران است و پیامبران در مبارزه‌های خود همواره از دعا بهره می‌بردند. دعا یکی از اثرگذارترین کارهایی است که انسان‌ها می‌توانند انجام بدهند.
سراج در ادامه با بیان این‌که «برای اجابت دعا گاهی اوقات موانعی نیز به وجود می‌آید» گفت: ظلم به مردم، حق الناس،‌ ترک نماز، ظلم به پدر و مادر، نادیده گرفتن حق اهل بیت (ع) و مواردی از این قبیل سبب می‌شود که دعا به اجابت نرسد. ناامید بودن و شک از درگاه خداوند هم یکی دیگر از دلایل عدم اجابت دعا محسوب می‌شود. انسان هرگز نباید با ناامیدی دعا کند بلکه همواره باید به خداوند امید داشته باشد.
وی گفت: برای دعا کردن آدابی وجود دارد که باید رعایت شود از جمله آن‌ها حضور قلب است. در دعا ذهن و دل انسان‌ها باید یکی باشد و ترجیحا بهتر است از ادعیه‌هایی استفاده کنیم که از ناحیه معصومین (ع) باشد چون دعاهایی که آن‌ها برای ما به یادگار گذاشته‌اند جامع و کامل است و دنیا و آخرت را در بر می‌گیرد.
مسئول نهاد نمایندگی ولی‌فقیه در دانشگاه آزاد رودهن تاکید کرد: در صحبت کردن با خدا باید ادب را رعایت کنیم. با طهارت و با وضو باشیم. بحث حضور قلب در دعا بسیار اهمیت دارد. ما در دعا نباید برای خداوند تعیین تکلیف کنیم و بگوییم این دعای من است، آن را اجابت کن بلکه باید در دعاها بگوییم بار پروردگارا آرزو و حاجت من این است هر آنچه مصلحت دنیا و آخرت من است آن را به اجابت برسان.



منبع:ایسنا
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین