عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۵۶۲۷
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۳۹۴ - ۰۷:۰۷
یکی از استادان حوزه علمیه مشهد گفت: صحیفه سجادیه کفعمی باید بطور شایسته همچون نهج البلاغه و دیگر کتب دینی در جوامع اسلامی تبلیغ و منتشر شود و این امر وظیفه رسانه ها است
عقیق: آیت الله سیدجعفر سیدان در نشست بررسی صحیفه سجادیه کفعمی افزود: این کتاب به قلم ابراهیم بی علی کفعمی مجموعه ای از دعاها و مناجات امام چهارم شیعیان حضرت علی بن حسین(ع) است.
وی گفت: صحیفه یکی از جامع ترین و ارزنده ترین منابع ناب اسلامی است که در میان آثار بر جا مانده از این امام از همه مهمتر است و مجموعه ای از مناجات امام سجاد(ع) با خداوند می باشد.
استاد حوزه علمیه مشهد افزود: صحفیه سجادیه کفعمی مجموعه کاملی از 75 دعا و نیایش امام سجاد(ع) می باشد که توسط حضرت املا شده لذا اهمیت معنوی این کتاب بسیار بالا است و باید همچون بیانات امیرالمومنین(ع) در نهج البلاغه در منظر توجه عموم قرار گیرد، کاری که در جامعه نیازمند تبلیغ دینی از طریق رسانه ها و عالمان دینی است
آیت الله سیدان ادامه داد: کتاب صحیفه سجادیه نیازمند شرایطی است که بتوان در مدارس ، دانشگاهها، مراکز علمی و حوزوی تدریس شود.
وی گفت: روحانیون نیز باید در منبرها از این صحیفه سجادیه استفاده کنند زیرا این کتاب ناب اسلامی مسیر سعادت را برای انسان مشخص می کند.
او افزود: در صحیفه امام سجاد(ع) در قالب دعاها به رعایت حقوق فردی نسبت به دیگران، حقوق فرزندان نسبت به والدین و حقوق انسان در برابر خداوند اشاره کرده است.
نسخه فاخری از صحیفه سجادیه به تالیف ابراهیم کفعمی ششم آبان ماه جاری در حاشیه مراسم آغازین هفدهمین دوره نمایشگاه کتاب ناشران ایران در مشهد با حضور مشاور رئیس جمهوری و رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی و نیز معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رونمایی شد.
این کتاب از معتبرترین نسخ صحیفه سجادیه است که سالها پیش از کشور خارج شده بود و طی بررسی در حوزه شبه قاره هند شناسایی شد لذا توسط شخصیتهای فرهنگی ایران به قم منتقل و در نهایت در سازمان اسناد و کتابخانه ملی چاپ و منتشر شد.
نسخه فاخری از صحیفه سجادیه به تالیف ابراهیم کفعمی عصر چهارشنبه در حاشیه مراسم آغازین هفدهمین دوره نمایشگاه کتاب ناشران ایران در مشهد رونمایی شد.
ابراهیم بن علی کفعمی یکی از چهره های درخشان ادبیات دعانویسی تاریخ شیعه است که با تدوین دو مجموعه دعایی مهم به نامهای البلدالامین و جنت الامان الباقیه و جنه الایمان الباقیه در قرن نهم هجری خدمتی بزرگی به فرهنگ تشیع کرد.
کفعمی در سال 823 در یکی از روستاهای لبنان به دنیا آمد و در سال 905 درگذشت. او در طول زندگی 50 کتاب و رساله تالیف کرد که بیشترین آنها در موضوع دعا و ادب بود.
کفعمی در 18 سالگی از زادگاه خود لبنان برای زیارت مرقد امام رضا (ع) به مشهد سفر و به مدت 100 روز در این شهر اقامت کرد.
این نسخه از صحیفه سجادیه کفعمی که جزو نسخ قدیمی است به مدت 300 سال در هند نگهداری می شد.


منبع:قدس
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین