عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۵۵۷۵
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۴ - ۰۴:۳۸
چند فتوا از آیت الله صافی گلپایگانی؛
بر تجّار و بازرگانان مسلمان، واجب است به وجوب كفايي ـ كه از رخنه ‌كردن بيگانگان داخلي و خارجي در امور تجارت و صنايع و مؤسسات بازرگاني با همكاري و مشورت يكديگر و تأسيس شركت ‎هاي مشابه، جلوگيري نمايند.
عقیق:حکم فقهی تجار مسلمان، خرید و فروش اجناس خارجی و چند موضوع دیگر در فتاوای آیت الله العظمی صافی در پی می آید؛

توجه به وضع تعليم و تربيت فرزندان

مسأله ۲۸۷۳. از مهم ترين مطالب اسلامي، توجه به وضع تعليم و تربيت فرزندان و مراقبت در حُسن ترقي و تكامل علمي و تربيتي آن ‌ها است.

کفار حق دایر کردن مدارس در ممالک اسلامی را ندارند

مسأله ۲۸۷۵. كفار حق ندارند در بلاد اسلام، مدرسه داير كنند؛ و تعليم و تربيت اطفال مسلمانان را عهده ‌دار شوند؛ و جايز نيست مسلمانان، فرزندان خود را به مدارس و كودكستان‌ هاي آن ‌ها بفرستند.

مسأله ۲۸۷۶. تأسيس مدارس مختلط؛ اعم از ابتدايي و عالي و تدريس در آن مدارس و فرستادن فرزندان به آن مدارس و همكاري با آن ‌ها، جايز نيست.

تأسیس دانشگاه ‌ها بر اساس تعاليم مقدسه اسلام

مسأله ۲۸۷۷. بر مسلمانان واجب است در صورتي كه در مدارس و دانشگاه ‌ها و دانشكده ‌هاي علوم و صنايع مورد احتياج عموم، طبق آداب و سنن و رعايت احكام اسلام به تعداد كافي نباشد، خودشان مستقيماً به تأسيس اين‌ گونه مدارس و دانشگاه ‌ها بر اساس تعاليم مقدسه اسلام و اجراي برنامه ‌هاي ديني، اقدام نمايند، و مهما امكن طوري ترتيب بدهند كه از تمام طبقات هر كس استعدادش بيشتر است بتواند به تحصيل ادامه دهد.

جایز نبودن رفتن به کلاس درس استاد فاسدالعقیده

مسأله ۲۸۷۹. حضور در كلاس درسي كه استاد آن، فساد عقيده داشته باشد، و در ضمن درس به طور ضمني، عليه اسلام تبليغ مي‌كند، جايز نيست.

خريد و فروش اجناس و کالای خارجی

مسأله ۲۸۸۰. خريد و فروش اجناس و امتعه بيگانگاني كه با مسلمانان، در حال جنگ هستند، در صورتي كه سبب قوت آن ‌ها و ضعف مسلمانان شود، جز در موارد اضطرار و ضرورت، مثل معالجه بيمار و امثال آن، جايز نيست.

وظیفه تجار مسلمان در امور اقتصادي

مسأله ۲۸۸۱. بر تجار و بازرگانان مسلمان، واجب است ـ به وجوب كفايي ـ كه از رخنه ‌كردن بيگانگان داخلي و خارجي در امور تجارت و صنايع و مؤسسات بازرگاني با همكاري و مشورت يكديگر و تأسيس شركت ‌هاي مشابه، جلوگيري نمايند، و نگذارند فِرَق ضالّه و بيگانه زمامدار امور اقتصادي مسلمين شوند، و به هر وسيله ‌اي ممكن است ايادي آن‌ ها را قطع نمايند.

عدم جواز همكاري و شركت با مؤسسات فرهنگي بيگانگان و فِرَق ضالّه

مسأله ۲۸۸۲. همكاري و شركت با مؤسسات فرهنگي بيگانگان و فِرَق ضالّه -كه از عوامل مهم استعمار و تضعيف مسلمين و تقويت كفار بوده و هست- جايز نيست.

سازش با بيگانگان، عليه منافع مسلمانان گناه كبيره است

مسأله ۲۸۸۵. سازش با بيگانگان، عليه منافع مسلمانان و اتكاء به آن‌ ها و همدستي با آن ‌ها، همه از گناهان بزرگ و معاصي كبيره است.

حقوق و روابط اجتماعي مسلمانان، طبق احكام اسلام باشد

مسأله ۲۸۹۳. بر مسلمانان لازم ‌است كه حقوق و روابط اجتماعي خود را طبق احكام اسلام، مرتب و منظم كنند و از بِدَع و سنت‌ هاي بيگانگان، جداً پرهيز نمايند.

این افراد اگر مشاغل اجتماعي اسلامي را عهده دار شوند، غاصب هستند!

مسأله ۲۸۹۴. كساني كه متدين و ملتزم به احكام اسلام نيستند و اهل نماز و روزه و وظايف شرعيه نمي ‌باشند، لياقت عهده ‌داري مشاغل اجتماعي اسلامي و مناصب عمومي را ندارند و اگر عهده ‌دار شوند، غاصب و متجاوز به حقوق عمومي شناخته مي ‌شوند.

چگونگی رفتار مسلمان با مسلمانان دیگر و کفار

مسأله ۲۸۹۷. مسلمانان بايد در بين خودشان با گذشت رفتار كنند و همكار يكديگر باشند و نسبت به كفار، سخت و از دادن هر گونه اختيار و سلطه به آن ‌ها نسبت به امور مسلمين، اجتناب نمايند.


پی نوشت:
پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت الله العظمی صافی- توضیح المسائل-بخش: مسائل اجتماعی اسلام.
منبع:مهر

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین