عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۵۵۳۱
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۳۹۴ - ۰۷:۴۴
رازهای آفرینش در کلام امام صادق (ع)
اينان همواره در سختى می افتند و می ‏كوشند كه او را ساكت كنند و با فراهم كردن خواسته ‏هايش از گريه بازش دارند، ولى نمی ‏دانند ...
عقیق:در بسیاری از مواقع والدین از اینکه نوزادانشان بی دلیل گریه می کنند برآشفته شده و در پی دلیل بر می آیند در حالی که امام صادق (ع) پرده از راز این گریه های بی دلیل برداشته اند و در زیر مرور می شود:
«اى مفضّل! از منافع گريه كودكان نيز آگاه باش، بدان كه در مغز كودكان رطوبتى است كه اگر در آن بماند بيماري ها و نارسايي هاى سخت و ناگوار به او رساند؛ مانند نابينايى و جز آن. گريه آن رطوبت را از سر كودكان سرازير و بيرون مى‏ كند و بدين وسيله سلامتى تن و درستى ديده ايشان را فراهم مى‏آورد. پدر و مادر از اين راز آگاه نيستند و مانع آن مى‏ شوند كه كودك از گريه‏ اش سود ببرد.
اينان همواره در سختى مى‏ افتند و مى‏ كوشند كه او را ساكت كنند و با فراهم كردن خواسته ‏هايش از گريه بازش دارند، ولى نمى‏ دانند كه گريه كردن به سود اوست و سرانجام نيكى پيدا مى‏ كند.
بدين ترتيب چه بسا كه در اشياء، منافعى نهفته باشد كه معتقدان به اهمال و بى‏تدبيرى در كار عالم از آن غافل‏ اند و اگر مى‏دانستند، هيچ گاه نمى‏ گفتند كه فلان چيز بى ‏ثمر است؛ زيرا آنان از اسباب و علل آگاه نيستند. براستى هر چه را كه منكران نمى‏دانند عارفان مى‏ بينند. چه بسيار است چيزهايى كه دانش اندك آفريدگان از آن كوتاه و خالق آفرينش با دانش بى‏ پايانش از آن آگاه است.
و اما آبى كه از دهان كودكان سرازير مى‏ شود و خارج مى‏ گردد، رطوبتى است كه اگر در بدن هايشان بماند، آثار وخيمى برجاى مى‏ گذارد. چنان كه دانى گاه كه رطوبت بدن چيره مى‏ شود [و بر ديگر عناصر، غلبه مى ‏كند] شخص، دچار كودنى، ديوانگى، كم عقلى، فلج و لقوه و جز آن مى‏ گردد. خداوند جلّ و علا تدبير چنان نمود كه اين رطوبت در دوران كودكى از دهانشان بيرون رود و در بزرگى از سلامت تن برخوردار گردند. بدين ترتيب، پروردگار به خاطر نادانى آفريدگان بر آنان منت نهاد و تفضل نمود. اگر اينان از داده‏ ها و نعمت هاى بى‏شمار او آگاه بودند، هيچ گاه در معصيتى و لغزش از فرمانش فرو نمى‏ افتادند. پاك و منزه خدايى كه چه بزرگ است نعمت هاى او بر مستحقان و ديگر آفريدگان! و چه والاتر است از آنچه باطل‏ گرايان مى ‏پندارند.


پی نوشت:
 شگفتي هاى آفرينش (ترجمه توحيد مفضل)، صفحه 52
منبع:قدس
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین