۰۲ آذر ۱۴۰۳ ۲۱ جمادی الاول ۱۴۴۶ - ۳۵ : ۰۰
ایشان ابراز داشتند: توجه به قرآن و فعالیت درباره مفاهیم و مضامین آن درجاتی دارد که یک درجه آن، یادگیری است.
این مرجع تقلید خاطرنشان ساختند: امام فرمودند: قرآن را وسیله سیرابی عطش علما قرار داده و در دل فقها همانند بهاری است که رشدی را به وجود می آورد.
حضرت آیت الله نوری همدانی تصریح کردند: مرحله دوم، ترجمه است که در این راه باید در ادبیات قوی باشیم تا بتوانیم ترجمه صحیحی ارائه دهیم؛ همانند ترجمه آقای قمشه ای که صحیح می باشد؛ چراکه ایشان شخصیتی متخصص در زمینه ترجمه متون بوده است.
این استاد درس خارج حوزه مرحله سوم را تفسیر دانستند و گفتند: کتاب های تفسیری همانند دریایی هستند که تفاسیر را از اهل بیت(ع) نقل می کنند و از نمونه های بارز آنها تفسیر برهان، صافی، مجمع البیان می باشد.
معظم له تأکید کردند: ما باید همانند فقه مقارن، تفسیر مقارن نیز داشته باشیم تا دچار گمراهی و انحراف در تفاسیر نشویم.
ایشان اظهار داشتند: باید تفسیر مقارن داشته باشیم تا با مطالبی که در جنگ با اهل بیت(ع) است، مقابله شود.
این مرجع تقلید ابراز داشتند: ربا، عفاف و حجاب، دیرکرد، گرانی، اسراف و ... از مباحثی است که باید از قرآن، استخراج و به جامعه عرضه شود تا مردم استفاده کنند.
حضرت آیت الله نوری همدانی تصریح کردند: باید در مسیر عمل به قرآن گام برداریم و همانند عربستان نباشیم که فقط تیراژهای میلیونی قرآن چاپ می کند.
این استاد درس خارج حوزه با تأکید بر اینکه باید عامل به قرآن تربیت کرد و در این زمینه فعالیت داشت، بیان داشتند: یاید گروهی داشته باشیم که عمل به قرآن را ترویج کرده و برای آن فرهنگ سازی کنند.
منبع:حوزه