عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۵۳۱۱
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۵
شب بیستم محرم در حسینیه موج الحسن(ع)
هر چقدر از گناه دورتر باشیم به همان اندازه خدا در زندگی انسان نقش دارد. از خدا باید ترسید.انبیاء و اهل علم و اهل معرفت از خدا می ترسند. گریه از خوف باعث می شود که انسان در قیامت در امان باشد.

گزارش تصویری


عقیق: مراسم سوگواری شب بیستم محرم با سخنرانی حجت الاسلام علوی تهرانی و کتر حسین الله کرم و مداحی حاج محمد رضا نیکنام ، کربلایی علی اصغر ژولیده و کربلایی حیدر چابک برگزار شد.

  • گزیده ای از سخنان حجت الاسلام علوی تهرانی را بخوانید:

_ در بیان فرمایش نورانی حضرت صادق(ع) است که فرمودند که هر کس سه خصوصیت را داشته باشد خداوند دشمن او می شود. اولین خصوصیت پرخوری است. دومین مورد این که شب را بدون شب زنده داری تا صبح بخوابند. شب زنده داری برای بعضی نماز شب و دعا می باشد.

_ شب زنده داری برای بنده و شما حداقل کاری که می توانیم انجام دهیم دو رکعت نماز قضا و یا خواندن چند آیه از قرآن می باشد. در حدی که بگوییم که خداوندا ما دستور ولیت را انجام می دهیم تا دشمن ما نباشی. اگر خدا دشمن انسان باشد کاسه چه کنم چه کنم به دست می گیرد.

_ از امام صادق(ع) روایت است  هر چشمی در روز قیامت گریان است مگر سه چشم.اول چشمی که به نامحرم بسته شود.

_ نکته مهم این است که نگاه به نامحرم و چشم نبستن به نامحرم اثرات نامطلوبی دارد و اگر این نگاه بسته شود اثر مطلوبی دارد. مراد از نگاه به نامحرم نظر ممتد است که اتفاق می افتد  و حرام است. وجود مقدس رسول اکرم(ص)  می فرماید نگاه تیری از تیرهای ابلیس است و مسموم است.

_ در روایت است که از ترس خدا گناه نکنید. گناه نکردن می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. اداره استاندارد خدا اداره ای است که جنس بنجل در آن راه ندارد. اداره استاندارد خداوند میزان است. آنجا می سنجند که آیا عملت درست است.عملی که انسان دارد چه کیفیتی دارد. آن چه خریدار دارد این است که انسان به خاطر خدا ترک گناه کند.

_ اگر ترک گناه به خاطر خدا باشد و به غیر خدا نباشد خداوند شیرینی ایمان را به انسان می چشاند. یکی از راه های چشیدن شیرینی ایمان چشم بستن به نامحرم است.از رسول اکرم است که می فرمایند چشم خود را بر نامحرم ببندید تا چشم ملکوتی پیدا کنید.

_ پیامبر(ص) می فرماید که هر کس به نامحرم چشم باز کند درون و خاطره اش را مخدوش می کند. چون در ذهن ماندگار می شود. برای خروج تصویر از ذهن بیست سال طول می کشد. در روایت دیگر از پیامبر(ص) است که می فرمایند از نگاه غیر ضروری برحذر باشید که سبب غفلت انسان می شود. انسان سه دشمن دارد. نفس و دنیا و شیطان است که سبب غفلت می شود.

_ دومین چشم که در قیامت گریان نیست چشمی است که به خاطر خدا در دل شب گریان باشد. چشمانی که در پی مناجات گریان هستند در قیامت گریان نمی باشند. اما همه به این مرحله نمی رسند. ما یک مرحله خشیت داریم که اثرش نفسانی و روحانی است. این خشیت زمانی حاصل می شود که در معرفت خدا و شناخت خدا به مرحله ای می رسد که دچار ترس از خدا می شود. کسانی که از خدا نمی ترسد بی معرفت هستند.

_ امام صادق (ع) می فرماید کسی که گوینده لااله الاالله به صورت مخلص باشد وارد بهشت می شود.ایشان فرمودند هر چقدر از گناه دورتر باشید در دایره اخلاص نزدیک تر هستید. گناه نکردن یعنی سرآغاز یک زندگی خوب است.

_ هر چقدر از گناه دورتر باشیم به همان اندازه خدا در زندگی انسان نقش دارد. از خدا باید ترسید.انبیاء و اهل علم و اهل معرفت از خدا می ترسند. گریه از خوف باعث می شود که انسان در قیامت در امان باشد.یکی دیگر از عبادت های شب استغفار است.

_ توبه راهی برای پاک کردن گناه است .  اظهار ندامت هم جزیی از توبه است. اما اثر گناه باقی می ماند. اگر چه انسان توبه می کند ولی به خاطر اثر گناه از عبادت لذت نمی برد. از بین بردن اثر گناه راهش استغفار است.خداوند هم تواب است و هم غفار. برای استغفار چهل و شش مورد را باید انسان انجام دهد.یکی از عبادت هایی که در شب خیلی اثر دارد نماز شب است.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین