عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۵۲۷۹
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۶
علامت‌های نزدیکی قیامت/
ضایع شدن نماز، پیروی از هوای نفس، فروختن دین به دنیا، معروف شدن منکر و منکر شدن معروف، ضرر حساب کردن زکات، زیاد شدن طلاق و وارد شدن فرهنگی از شرق و غرب که اخلاق مسلمین را فاسد می‌کند، پاره‌ای از علامت‌های نزدیکی قیامت از نگاه پیامبر(ص) است.
عقیق: رسول خدا(ص) خطاب به سلمان، علامت‌های فرا رسیدن قیامت را چنین بیان فرموده است: «ضایع شدن نماز، تبعیت از شهوات، پیروی از هوای نفس، بزرگ شمردن ثروت، فروختن دین به دنیا، جور حکام ستمگر و وزیران فاسق، عارفان تاریک دل، امینان خائن، معروف شدن منکر و منکر شدن معروف، تایید دروغگو، تکذیب راستگو، حکومت زنان، نیکو شمردن دروغ، ضرر حساب کردن زکات، ستم به پدر و مادر و بجای آن نیکی به دوست، مشارکت زنان در تجارت شوهرانشان، حقیر شمرده شدن مردان فقیر، وارد شدن فرهنگی از شرق و غرب که اخلاق مسلمین را فاسد می‌کند».
نبی مکرم اسلام اضافه کرده است: «در آن زمان برکودکان ترحم نمی‌شود و بزرگان اکرام نمی‌شوند، از خطاکار عذر نمی‌نمایند، بر کودکان ترحم نمی‌شود و بزرگان اکرام نمی‌گردند، از خطاکار عفو نمی‌نمایند، در شهوت جنسی، مرد به مرد و زن به زن، اکتفا نمایند، مردان خود را شبیه زنان و زنان خود را شبیه مردان نمایند، زنان بر اسب‌ها سوار شوند».
پیامبر افزوده است: «در این زمان مساجد را مثل کنیسه‌ها زینت می‌کنند و مناره‌ها را بلند می‌سازند، در نماز جماعت صفوف فراوان است ولی دل‌ها نسبت به هم دشمن است، مردان با طلا خود را تزیین کنند و لباس حریر و دیباج و همچنین لباس از پوست پلنگ می‌پوشند، ریا علنی می‌شود، با رشوه و غیبت با هم معامله می‌کنند، دین‌داری پست و دنیاداری بزرگ می‌شود، طلاق زیاد می‌گردد و حدود الهی جاری نشود، زن‌های خواننده و مطرب ظاهر شوند و بدان امت من به‌دنبال آن‌ها باشند».
در ادامه پیامبراکرم(ص) فرموده است: «در این دوران ثروتمندان حج را برای تفریح و متوسطین برای تجارت و فقرا برای ریا انجام می‌دهند، عده‌ای قرآن را برای غیر خدا یاد می‌گیرند و عده‌ای برای غیر خداوند سبحان علم می‌آموزند، اولاد زنا زیاد شود، با قرآن غنا می‌کنند و قرآن را بیشتر در شر استفاده می‌کنند، حرمت‌ها شکسته می‌شود، گناه زیاد می‌گردد، بدان بر خوبان مسلط می‌شوند، دروغ آشکار می‌شود، لجاج نسبت به هم ظاهر می‌گردد، با لباس نسبت به هم مباهات می‌کنند، رقص و آواز را خوب پندارند و امر به معروف و نهی از منکر را بد پندارند، به‌طوری‌که مؤمن از کنیز هم خوارتر می‌گردد.پول‌دار فقط از فقیر می‌ترسد و گاهی فقیری از عده‌ای درخواست  کمک می‌کند ولی شخصی به او کمک نمی‌نماید».
در روایت دیگری از رسول خدا نقل شده که از علامت‌های روز قیامت، زیاد شدن فلج و سکته می‌باشد! هرگاه قیامت نزدیک شود مرگ، خوبان امت مرا گلچین می‌کند همان‌طور که شما خرمای خوب را از ظرف آن جدا می‌کنید.
در سوره اسرا آیه 10 در این رابطه آمده است: «وأَنَّ الَّذِینَ لاَ یُؤْمِنُونَ بِالآخِرَةِ أَعْتَدْنَا لَهُمْ عَذَابًا أَلِیمًا؛ و این‌که براى کسانى‌که به آخرت ایمان نمى‏‌آورند عذابى پر درد آماده کرده‌‏ایم».
ابی بن خلف استخوان پوسیده مرده‌ای را در دست گرفت و آن‌را فشار داد سپس بر آن فوت کرد! و آن‌را نزد رسول خدا آورد و گفت: آیا تو خیال می‌کنی پروردگارت این انسانی را که استخوانش پودر شده، زنده می‌کند؟ در این رابطه آیات 78 و 79 سوره یس نازل شد که می‌فرماید: «وَضَرَبَ لَنَا مَثَلًا وَنَسِیَ خَلْقَهُ قَالَ مَنْ یُحْیِی الْعِظَامَ وَهِیَ رَمِیمٌ(78) قُلْ یُحْیِیهَا الَّذِی أَنشَأَهَا أَوَّلَ مَرَّةٍ وَهُوَ بِکُلِّ خَلْقٍ عَلِیمٌ؛ و براى ما مثلى آورد و آفرینش خود را فراموش کرد گفت چه کسى این استخوان‌ها را که چنین پوسیده است زندگى مى‏‌بخشد،
بگو همان کسى‌که نخستین‏‌بار آن‌را پدید آورد و اوست که به هر [گونه] آفرینشى داناست».

قیامت ناگهانی است
روایت شده که: وقتی قیامت فرا می‌رسد، آن‌قدر ناگهانی است که دو نفر که لباس‌هایی برای فروش، عرضه کرده‌اند، صیحه به آن‌ها مجال جمع کردن و پیچیدن نمی‌دهد! دیگری لقمه غذا برداشته تا بر دهان بگذارد، ولی صیحه به او مهلت نمی‌دهد! چوپانی که گله خود را به آب‌گاه آورده تا سیرابشان نماید، فرصت پیدا نمی‌کند.
همچنین روایت شده که آنان که در بازار مشغول معامله هستند، همه در جای خود می‌میرند! هیچ‌کس نمی‌تواند به منزل برگردد و یا وصیتی بکند چنان‌که خداوند متعال در آیه 31 سوره قمر در این رابطه فرموده است: «إِنَّا أَرْسَلْنَا عَلَیْهِمْ صَیْحَةً وَاحِدَةً فَکَانُوا کَهَشِیمِ الْمُحْتَظِرِ ما بر [سر]شان یک فریاد [مرگ‌بار] فرستادیم و چون گیاه خشکیده [کومه‏‌ها] ریزریز شدند».
حجت‌الاسلام محمدتقی صرفی‌پور، از کارشناسان مذهبی در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا در رابطه با علائم و اثار قیامت، گفت: در آیات مختلف قرآن، این حوادث و اثار به‌عنوان فرا رسیدن قیامت ذکر شده است: از جمله این‌که زلزله‌ای عظیم در جهان رخ می‌دهد، کوه‌ها مثل ریگ تکه‌تکه می‌شوند، ساختمان‌ها و بلندی و پستی‌های زمین، از بین رفته و زمین صاف و هموار می‌گردد، آسمان‌‌ها شکافته می‌شوند، زمین تکان سختی می‌خورد، کوه‌ها از ریشه درمی‌آیند، ستارگان ناپدید می‌شوند، ماه تیره می‌گردد، خورشید، درهم پیچیده می‌گردد، دریاها به جوش می‌آیند، گورها و قبرها، زیر و زبر می‌شوند، صیحه‌ای از آسمان به گوش می‌رسد که همه با شنیدن آن می‌میرند و با صیحه دوم، زنده می‌شوند.
وی اضافه کرد: آیات یک تا سه واقعه، 49 اسراء به واقعه قیامت اشاره دارند چنان‌که در آیات یک تا سه واقعه در این رابطه آمده است: «إِذَا وَقَعَتِ الْوَاقِعَةُ﴿۱﴾ لَیْسَ لِوَقْعَتِهَا کَاذِبَةٌ﴿۲﴾ خَافِضَةٌ رَّافِعَةٌ؛ آن واقعه چون وقوع یابد(۱) [که] در وقوع آن دروغى نیست(۲)پست‏کننده [و] بالابرنده است».
صرفی‌پور ادامه داد: همچنین در آیات 49، 50 و 51سوره اسرا خداوند متعال فرموده است: «وَقَالُواْ أَئِذَا کُنَّا عِظَامًا وَرُفَاتًا أَإِنَّا لَمَبْعُوثُونَ خَلْقًا جَدِیدًا ﴿۴۹﴾ قُل کُونُواْ حِجَارَةً أَوْ حَدِیدًا﴿۵۰﴾ أَوْ خَلْقًا مِّمَّا یَکْبُرُ فِی صُدُورِکُمْ فَسَیَقُولُونَ مَن یُعِیدُنَا قُلِ الَّذِی فَطَرَکُمْ أَوَّلَ مَرَّةٍ فَسَیُنْغِضُونَ إِلَیْکَ رُؤُوسَهُمْ وَیَقُولُونَ مَتَى هُوَ قُلْ عَسَى أَن یَکُونَ قَرِیبًا؛ و گفتند آیا وقتى استخوان و خاک شدیم [باز] به آفرینشى جدید برانگیخته مى‌‏شویم(۴۹) بگو سنگ باشید یا آهن(۵۰) یا آفریده‌‏اى از آنچه در خاطر شما بزرگ مى‌‏نماید [باز هم برانگیخته خواهید شد] پس خواهند گفت چه کسى ما را بازمى‏‌گرداند بگو همان کس که نخستین بار شما را پدید آورد [باز] سرهاى خود را به طرف تو تکان مى‏دهند و مى‏‌گویندآن کى خواهد بود بگو شاید که نزدیک باشد».
این کارشناس مذهبی در بیان اسامی قیامت به نام‌هایی از جمله یوم‌المجموع، یوم‌الشهود، یوم‌التلاق، یوم‌التناد، یوم‌التغابن، یوم‌الموعود، یوم‌الشاهد، یوم‌الواقعه، یوم‌الفتح، یوم‌الحسرة، یوم الخافضة و الرافعة، یوماً عبوساً قمطریرا اشاره کرد.
وی در ادامه در رابطه با حالات مردم در صحنه قیامت گفت: طبق آیات قرآن، صحنه قیامت، بسیار سخت و هولناک است! آن‌چنان که از سختی آن، کودکان پیر می‌شوند و مادران بچه‌های شیرخوار خود را رها می‌کنند و انسان از برادر و پدر و مادر و فرزندان و دوستان خود فرار می‌کند، آن‌چنان که همه انبیاء به‌غیر از حضرت محمد(ص) صدا می‌زنند: نفسی، نفسی! یعنی خدایا! به داد من برس! انسان‌ها را مست می‌بینی در حالی‌که مست نمی‌باشند بلکه این قیامت است که هولناک است.


منبع:ایکنا
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین