عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۵۲۴۴
تاریخ انتشار : ۱۳ آبان ۱۳۹۴ - ۰۶:۱۵
آیت الله حسینی بوشهری:
مدیر حوزه های علمیه با اشاره به اینکه امروز بانوان جامعه در عالی ترین سطح تصمیم گیری ها حضور دارند، گفت: نقش آفرینی بانوان در عرصه سیاست و اجتماع هیچ منافاتی با ارزش های دینی و اعتقادی ندارد و این الگوی موفقی بود که ایران اسلامی در پرتوی انقلاب به جامعه تقدیم کرد.
عقیق:آیت الله حسینی بوشهری در نخستین همایش بانوان عضو شوراهای اسلامی سراسر کشور که در سالن همایش های شهرداری قم برگزار شد، با اشاره به حدیثی از امام صادق(ع) مبنی بر اینکه عمر آدمی از آغاز تا پایان به سه دوران گذشته، حال و فردا خلاصه می شود، اظهار داشت: روزهای گذشته سپری شده و قابل بازگشت نیست؛ از زمان حال نیز باید به خوبی استفاده کرد چرا که امروز می گذرد و به گذشته تبدیل می شود؛ و دوران آینده که باید به آن امید داشت.  

وی افزود: براساس این کلام رئیس مذهب جعفری تا شرایط و فرصت و شادابی در ما وجود دارد باید برنامه ریزی و تلاش در راستای دستیابی به اهداف داشته باشیم.

مدیر حوزه های علمیه با اشاره به حدیثی از امیرالمومنین(ع) مبنی بر اینکه کسی که کار امروز را به درستی بررسی کرده و آماده اجرای کارهای انجام نداده باشد  سعادتمند می شود، افزود: رسول اکرم(ع) نیز می فرمایند از ابواب خیری که پیش روی شما گشاده می شود، به خوبی استفاده کنید.    

*لزوم توجه به مسئولیت پذیری

معاون جامعه و روحانیت جامعه مدرسین بر لزوم توجه به وظیفه و مسئولیت پذیری تاکید کرد و ابراز داشت: فرصت مسئولیت برای خدمت به مردم همیشه در اختیار مسئولان قرار ندارد و به همین دلیل باید حداکثر استفاده را داشت.

*ایفای مسئولیت مطلوب بانوان

آیت الله حسینی بوشهری در ادامه با اشاره به مسئولیت پذیری بانوان در نظام اسلامی، اظهار داشت: شاید برای برخی مردان سخت باشد اما خواهران درس خوانده در کارهای مختلف، پای کار هستند و تاکنون مسئولیت را به خوبی انجام داده اند.   

*جنسیت در کمال انسانی مطرح نیست

وی با اشاره به جایگاه بانوان در دکترین نظام جمهوری اسلامی، اظهار داشت: برخلاف قضاوت برخی که بین زن و مرد تفاوت قائل می شوند، قرآن کریم تاکید می کند در دستیابی به کمال عالیه انسانی فقط عمل آدمی مهم می باشد.

این عضو هیئت رئیسه خبرگان رهبری با اشاره به اینکه بحث جنسیت در رشد و کمال مطرح نیست، ابراز داشت: دستیابی به کمال در سایه تلاش محقق می شود.

*نگاه سرآمد اسلام به زن

مدیر حوزه های علمیه با تاکید بر اینکه مبانی اسلام سرآمد ادیان الهی در رابطه با زنان است، تصریح کرد: فلسفه خلقت زن، خدمت به مرد نیست؛ فلسفه خلقت، آرامش زن و مرد درکنار یکدیگر است. 

آیت الله حسینی بوشهری با بیان اینکه نباید نگاه مفیدتر بودن مرد یا زن در نظام اسلامی مطرح باشد، ابراز داشت: تقوا معیار اصلی برتری انسان می باشد؛ زن و مرد در چرخه زندگی بشر مکمل عالم وجود هستند.

وی افزود: اسلام در نگاهی هوشمندانه معتقد است انسانیت شخص پیش از نوع جنسیت مطرح می باشد.

*پیشرفت زنان در دوران انقلاب

امام جمعه موقت قم با بیان اینکه زن می تواند در عرصه فردی، خانواده، اجتماع، سیاست و سیاست گذاری نقش ایفا کند، ابراز داشت: امروز بانوان به برکت نظام جمهوری اسلامی به پیشرفت های شگرفی دست یافتند و بخش قابل توجهی از جامعه فعال کشور هستند.

وی تصریح کرد: بانوان جامعه اسلامی ضمن عمل به وظایف فردی با حفظ حریم دین به مسئله اجتماع ورود کنند.

*بانوان الگوی طاغوت را پس زدند

مدیر حوزه های علمیه با اشاره به دلایلی که طرح های زمان طاغوت را به شکست انجامید، ابراز داشت: پهلوی، الگوی ناقص غربی را ارائه و بحث ملی گرایی را نیز براساس تمدن باستان مطرح داد نه تمدن اسلامی.

آیت الله حسینی بوشهری افزود: طاغوت، الگویی از یک زن ملی مذهبی ارائه نداد که جنبه های مثبت دنیای روز را نیز داشته باشد و به همین دلیل اکثریت بانوان الگوهای طاغوت را پس می زدند.

وی با اشاره به مقاومت بانوان مسلمان در ماجرای کشف حجاب، یادآور شد: طاغوت برای اجرای طرح حجاب، زنان را تعقیب و چادر آنها را نیز پاره می کرد اما بانوان مسلمان مقاومت داشتند چرا که الگوی طاغوت با مبانی دین و مذهب سازگار نبود.

*نقش آفرینی بانوان در جامعه هیچ منافاتی با دین ندارد

معاون جامعه و روحانیت جامعه مدرسین با اشاره به اینکه امروز بانوان جامعه در عالی ترین سطح تصمیم گیری در مجلس، دولت و شوراهای اسلامی شهر و روستا حضور دارند، گفت: نقش آفرینی بانوان در عرصه سیاست و اجتماع هیچ منافاتی با ارزش های دینی و اعتقادی ندارد و این الگوی موفقی بود که ایران اسلامی در پرتوی انقلاب اسلامی به جامعه تقدیم کرد.

عضو هیئت رئیسه خبرگان رهبری با اشاره به رشد و ارتقای زنان در دوران انقلاب اسلامی، گفت: بانوان ایرانی در عرصه های مختلف علمی، تکنولوژی، اجتماعی و سیاسی با حفظ اعتقادات و باورهای دینی به نقش آفرینی می پردازند. 

*اهداف تشکیل شوراها

آیت الله حسینی بوشهری در ادامه حرکت به سوی کاهش تصدی گری دولت را یکی از اهداف تشکیل شوراهای شهر دانست و ابراز داشت: شوراها در توسعه شهر و کشور در برنامه ریزی پنج ساله، توسعه فرهنگی سیاسی و قدرت بخشیدن به شهرداری ها نقش مهمی دارند. 

وی با بیان اینکه شوراها برای مچ گیری شهرداری ها تشکیل نشده اند، ابراز داشت: شوراها باید در جهت تقویت عقبه فکری و مقتدر کردن شهرداری ها تمرکز داشته باشند.

مدیر حوزه های علمیه افزود: همچنین یکی دیگر از اهداف تشکیل شوراهای شهر، نهادینه کردن مردم سالاری دینی بود. 

*برخی نمی خواهند جایگاه شورا را درک کنند

عضو هیئت رئیسه خبرگان رهبری همچنین با اشاره به مشکلات شوراهای شهر، ابراز داشت: متاسفانه هنوز در کشور فرهنگ شورایی نهادینه نشده است و گویا برخی  نمی خواهند بپذیرند که نهادی در این کشور به نام شورا وجود دارد.

آیت الله حسینی بوشهری، عدم وجود ضمانت های لازم جهت اجرای مصوبات شورا را یکی دیگر از مشکلات شوراهای شهر دانست و ابراز داشت: مسئولان محترم گاهی همکاری های لازم را در بزنگاه ها ندارند و دست شوراها را نمی گیرند. 

وی بر لزوم عمل به مفاد قانون از سوی اعضای شورای شهر تاکید کرد و اظهار داشت: اعضای شوراهای شهر ارتباط دائمی با مردم داشته باشند چرا که شورا نمی تواند در اتاق بسته تصمیم گیری کند.

*نگاه اسلام در تصمیم گیری ها حذف نشود

مدیر حوزه های علمیه همچنین بر لزوم توجه به مختصات اسلامی شهرهای کشور تاکید کرد و گفت: نمی توان در تصمیم گیری ها، نگاه اسلامی را حذف کرد.

آیت الله حسینی بوشهری در ادامه بر لزوم توجه به فرهنگ سازی در جامعه تاکید کرد و کفت: بخشی از مصوبات شوراها باید در جهت ابعاد تقویت فرهنگ در جامعه از جمله حجاب باشد.

وی افزود: تسهیل و تسریع کار مردم، استفاده از روش های علمی، مشاهده تجربه دیگران در عمران و آبادانی، اجرای الگوهای منطبق با باورهای اعتقادی، درآمدزایی پایدار، سرمایه گذاری بومی و توجه به محوریت مساجد و حوزه های علمیه در پروژه ها از دیگر موضوعاتی است که شوراهای اسلامی شهر باید به آنها توجه داشته باشند.

*لزوم تسری نگاه خدایی در شوراهای شهر 

مدیر حوزه های علمیه با بیان اینکه در شوراهای شهر نگاه ها خدایی باشد نه جناحی، ابراز داشت: اگر سیاست زدگی و جناح گرایی در شوراها وجود داشته باشد، هرروز شاهد درگیری جناح های سیاسی خواهیم بود.

*آفت شوراهای شهر، حزب بازی است

آیت الله حسینی بوشهری، آفت شوراهای شهر را حزب بازی دانست و اظهار داشت: شوراها را نباید تبدیل به حزب و جناح گرایی تبدیل کرد.

وی همچنین اختلاف در شوراها را همانند سم کشنده ای دانست و ابراز داشت: بانوان اعضای شوراهای اسلامی شهر پیام آوران صلح از حرم کریمه اهلبیت باشند و اختلافات را در شوراها رفع کنند.

مدیر حوزه های علمیه با تاکید بر اینکه نباید به هر قیمت کسب درآمد کرد، ابراز داشت: زیبنده یک شورای اسلامی نیست که به هر قیمتی درآمدزایی صورت گیرد.  

معاون جامعه و روحانیت جامعه مدرسین در پایان با بیان اینکه سوغات قم سوهان نیست، ابراز داشت: سوغات قم بهره گیری از احادیث و روایات و دیدار با مراجع عظام تقلید است.


منبع:حوزه


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین