عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۵۲۲۹
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۳۹۴ - ۲۳:۳۹
جلد اول كتاب «تفسير قرآن براي همه» نوشته علامه دزفولي از سوي دفتر نشر معارف منتشر شد.
عقیق:جلد اول «تفسير قرآن براي همه»، نوشته قرآن ‌پژوه فقيد معاصر، علامه سيد علي كمالي دزفولي به همت سيد مجتبي مجاهديان و سيد مهدي ميرمسيب از سوي دفتر نشر معارف منتشر شد.
«تفسير قرآن براي همه» شامل مقدمه محقق (سيد مجتبي مجاهديان)، مقدمه مفصل مفسر (علامه كمالي) و تفسير سوره‌هاي حمد و بقره است. اين تفسير فارسي موجز، اثري ساده و البته گويا و رسا است كه مي‌تواند براي هر صنف و سني مفيد و سودمند باشد. علامه كمالي با نظر به اين مهم، در مقدمه كتاب، وجه‌تسميه اين تفسير را چنين برمي‌شمارد: «به تفسير قرآن براي همه نام‌گذاري كردن؛ زيرا قرآن و تفسير آن براي همه مردم است.»
مقدمه مفسر در 34 صفحه با عنوان «علوم قرآن»، دربرگيرنده شرح و تبيين مهم‌ترين مقدمات فهم قرآن و مدخل ورود به مباحث تفسيري است كه يكي از برجستگي‌هاي اين تفسير است.
اين اثر جدا از ساده‌نگاري و اختصارنويسي، سرشار از عصاره‌هاي علمي، نكته‌ها، تازه‌ها و آراء مفسر و عاري از هرگونه اصطلاحات غيرضرور و پيچيدگي‌هاي معمول و حاشيه روي‌هاي مشهور تفاسير است.
اين تفسير نتيجه سال‌ها مطالعه و تجربه متراكم مفسر فقيد در امر پاسخگويي به نيازها و پرسش‌هاي جامعه، به‌ويژه نسل جوان است كه بي‌پيرايه عرضه ‌شده است.
سيد مجتبي مجاهديان درباره اين تفسير مي پويد: تفسير آيت‌الله كمالي‌ دزفولي از قرآن، تفسيري تربيتي است كه از اولين تا آخرين سوره مصحف شريف را در برمي‌گيرد و شامل بخش‌هاي «آيات»، «ترجمه» دقيق و تحت‌الفظي، «واژگان» يا مفردات، «روايات»، «تفسير» و «تدبرات» است كه تقديم بخش روايات بر بخش تفسير (برخلاف رويه معمول مفسران) و نيز اهتمام بر قرار دادن بخشي مستقل به نام «تدبرات» در پايان تفسير هر فراز از آيات، از اختصاصات و ابتكارات اين تفسير و نشانگر ديدگاه خاص مفسر آن است كه شايسته تأمل ارباب تحقيق است.»
وي بيان كرد: در زمان حيات آيت‌الله كمالي‌ دزفولي، در خدمت ايشان كار مقابله و نيز ويرايش اوليه اين تفسير انجام شد. پس از رحلت علامه، كار چاپ و نشر اين اثر و ديگر آثار مخطوط ايشان بر اساس وصيت آن مرحوم به بنده سپرده شد. الحمدلله كارهاي مربوط به تحقيق، مصدريابي، ويراستاري و آماده‌سازي به‌منظور چاپ و نشر اين دوره تفسيري در دست انجام است كه اين پروژه سنگين علمي و پژوهشي البته مجالي چند ساله مي‌طلبد.
مجاهديان گفت: آيت‌الله كمالي‌ دزفولي اگر چه ميان بزرگان قرآن‌پژوه كشور از شأن و جايگاه ارزشمندي برخوردار بود و برخي او را «پدر جريان نوين قرآن‌پژوهي معاصر ايران» معرفي مي‌كردند، اما متأسفانه در شهر و استان خود در گمنامي محض، روزگار كهنسالي خود را به‌سر برد؛ چنانكه حتي همسايگان مدرسه علميه سيد اسماعيل دزفول كه علامه دو دهه آخر حيات خود را در كنج كتابخانه نمور و كوچك آن زندگي مي‌كرد، اصلاً اطلاعي از فرزانگي و سرنوشت آن پيرمرد نداشتند!
وي افزود: آيت‌الله كمالي‌ دزفولي علاوه بر علوم قرآني و تفسير و عمومي‌سازي فرهنگ قرآني كه دغدغه و اولويت اول كارهاي ايشان بود، عالمي ذوفنون و ذوالابعاد بود. از جمله اينكه علاوه بر تحقيق در عرصه قرآن و تفسير، يك فقيه، اصولي و اديب برجسته (عربي و فارسي) و صاحب‌نظر بود كه طبع بسيار لطيف و موزوني نيز داشت. مجموعه‌اي از اشعار ايشان شامل غزليات ناب و خواندني، قصايد، قطعات، مستزاد، مثنوي، رباعي، بحرطويل و… از ايشان بر جاي مانده است. سيطره و تسلط او بر مثنوي به جرأت از خيلي مدعيان مثنوي‌پژوه، بيشتر بود. «حافظ‌‌ پژوهي» از ديگر حوزه‌هاي علاقه‌مندي آن فرزانه بود؛ از ياد نمي‌برم كه اين بيت مولوي را بارها بر بستر كهنسالي با خود زمزمه مي‌كرد و هربار بيشتر گريه مي‌كرد به طوري كه اشك پهناي صورتش را مي‌گرفت: پشه كي داند كه اين باغ از كي است/ در بهاران زاد و مرگش در دي است.
كتاب «تفسير قرآن براي همه» همراه با زيست‌نامه قرآن‌پژوهي مفسر فقيد به تحقيق و تصحيح سيد مجتبي مجاهديان(تقوي) و سيد مهدي ميرمسيب، در 544 صفحه، قطع وزيري، تيراژ 1000 نسخه، قيمت 28 هزار تومان به همت دفتر نشر معارف (وابسته به نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه‌ها) منتشر شده است. گفتني است آيت الله سيد على كمالى دزفولى‏ از قرآن‌‌شناسان معاصر خوزستاني است كه ششم آذر 1290 در دزفول متولد شد و در اسفند 1383 وفات يافت. پيش از اين دفتر نشر معارف كتاب «گزيده علوم قرآني» را از اين قرآن پژوه منتشر كرده بود.

منبع: دفتر نشر معارف
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین