عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۵۲۱۹
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۳۹۴ - ۲۲:۵۶
رئیس ستاد زکات کشور:
رئیس ستاد زکات کشور گفت: در موارد مصرف زکات، باید اولویت‌ها را رعایت کرده و اصل را بر مصرف برای فقرا اختصاص دهیم.
عقیق: آیت‌الله حسن عالمی در جلسه شورای زکات استان همدان، با بیان این‌که «اکثر ائمه جمعه از موارد مصرف زکات گلایه داشتند» اظهار کرد: طبق مصوبه اخیر شورای مرکزی زکات در تقسیم‌بندی موارد مصارف زکات، 60 درصد به فقرا و 40 درصد به ساخت ابنیه اختصاص یافته است.
عالمی زکات را فریضه اصلی دانست که شرط قبولی همه عبادات حتی نماز است و گفت: در کمتر استانی شاهد هستیم که ستادهای زکات آنها از اعتبارات دولتی جذب داشته باشند در حالی که استان همدان این جذب را داشته و این موضوع نشان‌دهنده توجه ویژه استان به امر زکات است.
وی آمارهای ارائه شده را تنها مربوط به کمیته امداد امام خمینی(ره) عنوان کرد و گفت: مردم از گذشته مبادرت به دادن زکات داشتند و الان نیز از راه‌های گوناگون، زکات خود را پرداخت می‌کنند.
رئیس ستاد زکات کشور تصریح کرد: زکات و مالیات دو امر جداگانه بوده و نمی‌توانند جای یکدیگر را بگیرند و هر یک جای خود را دارد.
وی موارد شامل زکات را نقدین، انعام ثلاثه و غلات اربع عنوان کرد و گفت: با توجه به نیازهای جدیدی که در جامعه پدید آمده، باید بررسی شود که آیا این موارد جبران‌کننده آسیب‌دیدگان است یا خیر؟ و مراجع توجه کنند که آیا انتظاری که جامعه از زکات دارد، حاصل می‌شود یا خیر؟
وی تاکید کرد: موضوع اضافه شدن مواردی که زکات به آنها تعلق می‌گیرد باید به بحث و بررسی گذاشته شود تا به مقصد و هدفی که از زکات انتظار می‌رود، دست پیدا کنیم.
عالمی خاطرنشان کرد: مصرف زکات باید زیرنظر ائمه جمعه باشد و کمیته امداد خمینی(ره) موارد مصرفی را به ائمه جمعه ارائه دهد و در صورت تایید آنها مصرف شود.
همچنین مدیرکل امور اجرایی زکات کشور در این جلسه گفت: مسیر هزینه‌کرد زکات باید در سمت‌وسویی قرار داشته باشد که منجر به فقرزدایی در جامعه اسلامی شود.
حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی دهقان اظهار کرد: جمع‌آوری زکات امر دشواری است اما هزینه کردن آن به مراتب دشوارتر است و باید به گونه‌ای مصرف شود که منجر به فقرزدایی در جامعه شود.
وی با اشاره به رویکرد مقام معظم رهبری در رابطه با فقرزدایی، ادامه داد: فقر تنها فقر مالی نیست و ما با فقرهایی همچون فقر فرهنگی و اعتقادی نیز در کنار فقر مادی مواجه هستیم که زندگی بسیاری از مردم را درگیر خود کرده است و باید در رفع این فقرها در جامعه تلاش شود.
دهقان تاکید کرد: براساس رویکرد جدید ستاد زکات، 60 درصد موارد مصرفی زکات به فقرا و 40 درصد به امور پروژه‌ای اختصاص یافته است.
وی با بیان این‌که «استان همدان در بحث زکات بسیار موفق عمل کرده است» افزود: در تمام دنیا افراد به فقر مالی بی‌توجه نیستند و برای رفع آن در دنیا تلاش می‌کنند پس تفاوت کشور ما با سایر نقاط دنیا باید در رفع گونه‌های دیگر فقر باشد و بتوانیم روزی علاوه بر جشن نیکوکاری، جشن عقلی، جشن استقلال و خودکفایی مردم از صدقه و زکات را برگزار کنیم.
مدیرکل امور اجرایی زکات کشور با تاکید بر فرهنگ‌سازی زکات در جامعه، تصریح کرد: اگر مردم از آثار و برکات و نتایج زکات در جامعه و در زندگی خود آگاه باشند و بدانند که زکات دادن باعث افزایش مهرورزی، همدلی، عشق و محبت در جامعه می‌شود، خود مشتاقانه به دنبال این خواهند بود که زکات بدهند.
وی زکات را باعث تطهیر و پاکی جامعه دانست و گفت: زکات 32 بار به صورت مستقیم و 27 بار در کنار نماز در قرآن ذکر شده است، باید آرام آرام فرهنگ زکات را در درون بچه‌های خود و در مدارس پیاده کنیم تا شاهد نمایان شدن این موضوع در خانواده و اجتماع خود باشیم.

منبع:ایسنا
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین