عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۵۱۵۰
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۹
مداحی حاج محمد رضا طاهری،کربلایی محمد بیابانی و کربلایی علی اصغر ژولیده در حسینیه موج الحسن (ع)
رسول خدا(ص) می فرماید که از زیاد خوری برحذر باشید. پرخوری سه کار می کند اول این که قساوت قلب می آورد.

گزارش تصویری


عقیق: مراسم عزاداری دهه دوم محرم با سخنرانی حجت الاسلام علوی تهرانی ، مداحی حاج محمد رضا طاهری،کربلایی محمد بیابانی و کربلایی علی اصغر ژولیده در حسینیه موج الحسن (ع) برگزار شد.

در ادامه گزیده ای از سخنان حجت الاسلام علوی تهرانی را بخوانید:

_ از امام صادق(ع) حدیثی بیان شده است که هر کس سه خصوصیت را داشته باشد، خدا دشمن او می شود. خدا هم از کسی که با او دشمن باشد دفاعی نمی کند. یکی از این خصوصیات پرخوری است.

_ پرخوری آفاتی دارد. اول این که پرخوری منفورترین حالت نزد خدا می باشد. دومین آفت این است که آدم پرخور دورترین فرد از خداوند است. سومین آفت این که راهی به ملکوت نخواهد داشت. چهارمین آفتی که در مسئله پرخوری وجود دارد بحث قساوت قلب است.

_ رسول خدا(ص) می فرماید که از زیاد خوری برحذر باشید. پرخوری سه کار می کند اول این که قساوت قلب می آورد. انسان برای رسیدن به خدا یک حقیقتی در نهادش به نام قلب دارد. قلب بعدی از ابعاد روح انسان است و امر مجرد است و مادی نیست. ابعاد روح سه مورد است که یک بعد روح نفس که انسان زندگی را تدبیر می کند و یک بعد روح عقل که انسان تفکر دارد. یک بعد قلب است که انسان را به خدا می رساند.

_ انسان در یک قوس صعودی و نزولی خلق شده است. قوس صعود جایی است که انسان می تواند به کمال برسد و جانشین خدا شود. برای رسیدن به کمال باید خدا را پرستش و اطاعت کرد تا خداوند انسان را روی زمین مثل خود قرار دهد. در این صورت خداوند هر وقت کاری را بخواهد انجام دهد انسان که مثل خدا می شود می تواند هر کاری بکند. اگر ما در مسیر زندگی فرامین الهی را اطاعت کنیم و در مسیر هدایت اهل بیت(ع) و امام معصوم قرار بگیریم در قوس صعود قرار می گیریم

_ قوس نزول مراتبی دارد.اگر انسان قلب مریضی داشته باشد او را از خدا دور می کند. قساوت قلب یکی از امراض قلب است که به معنای این است که انسان به اختیار خودش مسیر اطاعت فرمان خدا را ترک کند و در مسیر نزول قرار می گیرد و در مرتبه چهارپایان قرار می گیرد. یعنی از مرتبه انسانی به مرتبه حیوانی و بعد به مرتبه جمادات نزول می کند. زمانی انسان به مرحله جمادات می رسد که به قساوت قلب می رسد. هر کاری می کنند شیطان برایشان آن را زینت می دهد.در زمانی که انسان شدیدتر از سنگ می شود به مرحله پایین تر نزول می کند.

_ کسی که چهل روز گوشت بخورد قساوت قلب می گیرد. پرخوری باعث قساوت قلب و تحریک هوای نفس می شود. با پرخوری اعضا و جوارح بدن در عبادت خداوند تنبل می شود. هر کس که زندگیش را به فردا انداخت قیامتش هم به فردا موکول می شود. بیشترین کسانی که در جهنم ضجه می زنند اهل تسویف هستند یعنی کسانی هستند که زندگی دنیا را انجام می دهند ولی عبادات و روز قیامتشان را به فردا موکول می کنند.

_ خداوند در نهاد هر انسانی چراغی به نام هدایت قرار داده  که به واسطه آن ، انسان  صلاح و فسادش را می تواند تشخیص دهد . این از درون انسان است. یکی از آفات پرخوری این است که این از انسان گرفته می شود.

_خداوند می فرمایند که اگر من همه شما را تا روز قیامت به شکل بهترین مخلوقاتم خلق می کردم و من را عبادت می کردید ذره ای به سلطنت من زیاد نمی شد و اگر همه شما را طوری خلق می کردم که فقط گناه می کردید ذره ای از سلطنت من کم نمی شد. موجودی که نه در قوس صعودش و نه در قوس نزولش نفعی برای خدا ندارد ولی این قدر تکبر دارد جای بحث است.

 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین