عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

عقیق به منظور استفاده علاقه مندان معرفی می کند
عقیق به منظور استفاده علاقه مندان ، ذاکرین ، واعظین و شاعران محترم تعدادی از کتب مقاتل را پیرامون زندگی و شهادت حضرت امام حسین (ع) معرفی می کند
سرویس شعر آیینی عقیق : عقیق به منظور استفاده علاقه مندان ، ذاکرین ، واعظین و شاعران محترم تعدادی از کتب مقاتل را پیرامون زندگی و شهادت حضرت امام حسین (ع)  معرفی می کند






معرفی مقتل

کتاب: مقتل‌الحسین علیه‌السلام
مولف: علامه مقرم
انتشارات: آرام‌دل
تلفن تماس: ۶۶۹۷۱۶۹۷







معرفی مقتل

کتاب: طوفان‌البکاء
مولف: شیخ محمدابراهیم جوهری
انتشارات: طوبای محبت «قم»

توضیحات:

طوفان البكاء فی مقاتل الشهداء اثری به زبان فارسی، درباره مصائب اهل بیت پیامبر(ص) و واقعه کربلا، از محمد ابراهیم جوهری هروی.

بخش کوتاهی از کتاب به زندگانی مختار و برخی موضوعات دیگر می‌پردازد. در دوره قاجاریه از این کتاب در نسخه‌های تعزیه استفاده می‌شد. نقدهایی درباره بی‌مأخذ بودن پاره‌ای از مطالب کتاب ارائه شده است.

طوفان البکاء سالیانی مورد توجه مداحان و ذاکران اهل‌بیت‌ بوده، و از زمان نگارش (۱۲۵۰ق) تا کنون بارها به چاپ رسیده است.

از ویژگی‌های این کتاب، استفاده از زبان ساده و صنایع ادبی چون براعت استهلال است.


نویسنده


محمد ابراهیم بن محمد باقر جوهری‌ هروی‌ (درگذشته پس از ۱۲۴۰ یا ۱۲۵۳ق) ملقب به افصح‌الشعراء، شاعران و مرثیه‌سرایان فارسی‌زبان قرن سیزدهم است، وی سالیانی در قزوین به خدمت رکن الدوله در آمد، و لقب افصح الشعراء را از او دریافت کرد. وی در پایان عمر در اصفهان نزدمحمد باقر شفتی رفت و در همانجا درگذشت.

درباره کتاب

جوهری، به‌ تشویق‌ ملامحمد صالح‌ و آقاصالح‌ خانبان‌، از اعیان قزوین‌، طوفان‌البكاء را در باره مصائب‌ اهل‌ بیت‌، در مدت‌ دو سال‌ نوشت‌. او در آغاز و پایان‌ كتابش‌، آن‌ دو را ستوده‌ است‌ در پایان‌ طوفان‌البكاء، تاریخ خاتمه آن‌ را ۱۲۵۰ ذكر كرده‌ بنابراین‌، احتمالاً آن‌ را در حدود ۱۲۴۸ آغاز نموده‌ است‌، اما در مقدمه‌ مادّه‌ تاریخِ تألیف‌ كتاب‌ را «طوفان‌البكاء ابیات‌ طوفان ‌البكاست‌» نوشته‌ است‌ كه‌ با ۱۲۷۴ برابر می‌شود. شاید جوهری‌ سال‌ آغاز كردن‌ كتاب‌، ۱۲۴۷ را، اشتباه‌ محاسبه‌ كرده‌ و با حروف‌ ابجد ۱۲۷۴ را ساخته‌ است‌.

محتوا

طوفان‌البكاء از معروف‌ترین‌ مقتل‌های‌ فارسی‌ و به‌ نثر و نظمی‌ روان‌ است‌، اما از بی‌مأخذ بودن‌ بعضی‌ مطالب‌ آن‌ انتقاد شده‌ است‌. این‌ كتاب‌ سال‌ها مورد توجه‌ ذاكران‌ و مداحان‌ اهل‌بیت‌ بوده‌ است.

طوفان البکاء مشتمل‌ بر دیباچه‌ای‌ که فهرست‌ مطالب‌ كتاب‌ را در بردارد، دوازده‌ آتشكده‌ و یك‌ خاتمه‌ است. به‌جز آتشكده هفتم‌ كه‌ موضوع‌ آن‌ خروج مختار و احمد سفّاح‌ بنی عباس و امیر تیمور گوركانی‌ است‌، یازده‌ آتشكده دیگر (هر كدام‌ شامل‌ چند شعله‌) به‌ چهارده معصوم اختصاص‌ دارد كه‌ بزرگ‌ترین‌ آنها، آتشكده پنجم‌، در ذكر مصائب‌ امام حسین است‌. خاتمه كتاب‌ شامل‌ گزارش‌ احوال‌ مصنف‌ در قزوین‌ است‌.

تعزیه‌سازان و تعزیه‌خوانان دوره قاجاریه برخی اشعار و قطعات این کتاب را عیناً و یا با اندکی تغییر در نسخه‌های تعزیه‌ها می‌آوردند.

نکته جالب اینکه این کتاب قریب به صدسال از کتب درسی حوزه‌های علمیه می‌بوده است.






معرفی کتاب

کتاب: خصائص‌الحسینیه
مولف: آیةالله شیخ جعفر شوشتری رحمةالله علیه
انتشارات: آرام دل

در بیان ویژگی‌های انحصاری حضرت مولی‌الکونین اباعبدالله‌الحسین صلوات‌الله علیه

حضرت آیت‌الله آقاشیخ جعفر شوشتری رحمت‌الله علیه




حکایت:

از خود آن عالم ربّانى آورده اند كه فرموده:"زمانى كه از تحصيلات علمى خويش در حوزه نجف فارغ شدم و به وطن خود «شوشتر»، بازگشتم با تمام وجود دريافتم كه بايد در هرچه بيشتر و بهتر آشنا ساختن مردم با معارف قرآن و اسلام بكوشم، به همين جهت در گام نخست تصميم گرفتم كه روزهاى جمعه را منبر بروم و پس از آن با فرا رسيدن ماه رمضان، به خاطر انجام اين مسئوليّت به منبر خويش ادامه دادم، امّا شيوه كار اينگونه بود كه: تفسير صافى را به دست مى گرفتم و از روى آن مردم را وعظ و ارشاد مى نمودم و در آخرين بخش منبر هم، به بيان مشهور و معروف كه هر غذايى نياز به نمك دارد و نمك مجلس وعظ وارشاد نيز، روضه و يادآورى و بازگويى مصائب جانسوز عاشورا و حسين عليه السلام است، به ناچار از كتاب «روضة الشهداء» مقدارى مرثيه مى خواندم. ماه محرّم را نيز كه در پيش بود، به همين صورت گذراندم؛ امّا به هيچ عنوان توانايى جدايى از كتاب و منبر رفتن بدون كتاب را نداشتم و مردم نيز بدين صورت بهره كافى نمى بردند، امّا به هر حال حدود يك سال بدين صورت گذشت. سال بعد با فرا رسيدن محرّم با خود زمزمه كردم كه: تا چه زمانى بايد كتاب در دست گيرم و از روى كتاب مجلس و منبر را اداره كنم ؟ و تا كى نتوانم از حفظ منبر بروم؟ بايد چاره اى بيانديشم و خويشتن را از اين وضعيّت ناگوار نجات بخشم. امّا، هر چه در اين مورد انديشيدم راه به جايى نبردم و بر اثر فكر زياد، خستگى سراسر وجودم را فراگرفت و از شدّت نگرانى به خواب خوشى رفتم.
در عالم رؤ يا ديدم كه در سرزمين كربلا هستم، آن هم درست به هنگامى كه كاروان حسين عليه السلام در آنجا فرود آمده است. به همه جا نگريستم، چشمم به خيمه اى برافراشته افتاد، دريافتم كه سپاه دشمن در صفهاى فشرده بر گرد خيمه حسين عليه السلام گرد آمده اند، گام به پيش نهادم. ديدم خود حسين عليه السلام در درون آن خيمه نشسته است، وارد شدم. سلام گرمى نثار آن سيماى نورافشان نمودم كه حضرت مرا در نزديكى خويش جاى داد و به حبيب بن مظاهر فرمود: «حبيب ! شيخ جعفر، ميهمان ماست بايد از ميهمان پذيرايى كرد. درست است كه آب در خيمه نيست، امّا آرد و روغن موجود است، بپاخيز و براى ميهمان غذايى آماده ساز.»
حبيب بن مظاهر به دستور حسين عليه السلام برخاست و پس از لحظاتى چند به خيمه وارد شد و غذايى پيش روى من نهاد. فراموش نمى كنم كه قاشقى هم در ظرف غذا بود. چند قاشقى از آن غذاى بهشتى صفت، خورده بودم كه از خواب بيدار شدم و دريافتم كه از بركت زيارت آن حضرت و عنايت او، نكات ولطائف و كنايات و ظرافتهايى از آثار خاندان وحى و رسالت بر من الهام شده است كه تا آن ساعت، بر كسى الهام نگشته و فهم كسى بر آنها از من پيشى نگرفته بود.








«معرفی مقتل»

کتاب: نفس المهموم
مولف: شیخ عباس قمی رحمةالله علیه
انتشارات‌ها: مسجد جمکران، اسلامیه، هجرت و...
مترجمین: آیت‌الله شعرانی، آیت‌الله کمره‌ای و...

توضیحات:

یکی از بهترین مقاتل موجود که مورد سفارش بزرگان بوده است.



«معرفی مقتل»

کتاب: محن الابرار «مقتل علامه مجلسی»






مولف: علامه مجلسی رحمةالله علیه
مترجم: آیةالله هشترودی تبریزی
انتشارات: آرام دل


توضیحات:

این کتاب استخراج و ترجمه زندگانی حضرت سیدالشهداء صلوات‌الله علیه از کتاب شریف بحارالانوار می‌باشد، که توسط نشر آرام دل و سایر انتشارات‌ها در دو مجلد به چاپ رسیده است.






«معرفی مقتل»




کتاب: ناسخ‌التواریخ
بخش: زندگی حضرت سیدالشهداء صلوات‌الله علیه، در ۴ جلد
مولف: میرزا محمدتقی سپهر
انتشارات: اسلامیه

توضیحات:
این کتاب و کتاب قمقام زخار از کتب توصیه شده مرحوم آیةالله قاضی می‌بوده است.

▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️



منبع : حسینیه مجازی موج البکاء


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین