عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۵۰۱۴
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۶
معاون اجرايي آستانه مقدسه حضرت فاطمه معصومه(س) به بيان آخرين وضعيت طرح جامع توسعه حرم مطهر به ويژه از ناحيه ضلع شرقي پرداخت و از تعيين تكليف وضعيت خيابان ارم در آينده‌اي نزديك خبر داد.
عقیق:محمدجواد جهانگيرزاده با تشريح آخرين وضعيت طرح جامع توسعه حرم مطهر كريمه اهل بيت(س) اظهار داشت: اين طرح جامع چندي است كه در دستور كار شركت فجر توسعه به عنوان شركت مشاور آستانه مقدسه قرار دارد كه اين شركت در گذشته مشاور پروژه عظيم بلوار پيامبر اعظم(ص) بوده و تجربه خوبي در اين گونه موارد دارد.
وي افزود: مطالعاتي كه در اين طرح انجام شده بر اساس مطالعات جمعيتي، اجتماعي و فرهنگي بوده است، به طوري كه در افق سال 1420 هجري شمسي پيش بيني شده در طول سال جمعيتي بالغ بر 36 ميليون زائر حرم مطهر حضرت معصومه(س) باشند.
وي تعداد زائران كريمه اهل بيت(س) در طول سال را بين 17 تا 18 ميليون نفر اعلام كرد و گفت: بر اساس مطالعات طرح توسعه حرم حضرت معصومه(س) بايد كل فضاي حرم مطهر به 17 هكتار برسد.
معاون اجرايي آستانه مقدسه حضرت فاطمه معصومه(س) يادآور شد: در حال حاضر كل فضاي حرم مطهر شامل فضاي مسقف و باز در مجموع 7 هكتار است و ما در افق سال 1420 بايد 10 هكتار ديگر به فضاهاي حرم اضافه كنيم كه اين مساله شامل مكان‌هاي زيارتي، فرهنگي، خدماتي و پشتيباني مي‌شود.
وي گفت: مجموع طرح توسعه ميدان آستانه در ضلع شمالي و بافت تجاري آن و نيز ساماندهي بازارچه شيخان حدود 3 هكتار را شامل مي‌شود.
جهانگيرزاده اضافه كرد: همچنين در طرح توسعه ضلع شرقي حدفاصل صحن فاطمي تا عمار ياسر كه بست عمار ياسر ناميده خواهد شد و پاركينگ ضلع شرقي براي خدمات پشتيباني زائر در آن قرار دارد شامل مهمانسراي حضرتي، موزه آستانه، محل نمايشگاه‌هاي آستانه و سرويس‌هاي بهداشتي و خدماتي است كه پيش‌بيني شده مجموع مساحت آن 4 تا 5 هكتار باشد.
به گفته اين مسئول، بزرگ‌ترين مانع در اجراي طرح توسعه ضلع شرقي حرم مطهر، خيابان ارم است كه در طرح توسعه و مطالعات حرم مطهر تاكيد شده اتصال بين صحن فاطمي و صحن امام رضا(ع) و شبستان امام خميني(ره) برقرار شود، بنابراين مسدودشدن خيابان ارم قطعي است. البته با توجه به قولي كه رئيس جمهور داده، اميدواريم طرح توسعه ضلع شرقي شامل صحن فاطمي و شبستان آن تا پايان سال 95 براي استفاده عموم به بهره برداري برسد بنابراين بايد زودتر از اين موعد، تكليف خيابان ارم مشخص شود.
وي اضافه كرد: بر اساس صحبت‌هايي كه شده و به خصوص جلساتي كه با استاندار قم در زمينه طرح تفصيلي استان برگزار شده، قرار است در تراز همكف خيابان ارم، اتصال يادشده برقرار شود. از سويي در تراز منفي يك نيز اتصال شبستان زيرين به شبستان نجمه خاتون(س) را شاهد خواهيم بود. از اين رو اگر بخواهند خيابان ارم حفظ شود بايد در تراز منفي 2 باشد كه اجراي چنين طرح و پروژه‌اي جاي مطالعه و بررسي دارد؛ هر چند كه تاكنون مانعي براي بازبودن اين خيابان در تراز منفي 2وجود ندارد اما دستگاه‌هاي متولي بايد مطالعات لازم را انجام دهند.
به گفته جهانگيرزاده، مابقي كسري مربوط به اتمام 17 هكتار به طرح توسعه در ضلع جنوبي در كنار خيابان شبستان مرتبط مي‌شود. البته اين خيابان يك خيابان اصلي نيست بلكه موقتي ايجاد شده تا عبور و مرور زائران و مجاوران با وسايل نقليه شخصي و عمومي در آن انجام شود و كار متوقف نشود.
معاون اجرايي آستانه مقدسه حضرت فاطمه معصومه(س) همچنين از افتتاح ساختمان جديد كتابخانه حرم مطهر واقع در طرح توسعه ضلع شرقي در آينده نزديك خبر داد.
جهانگيرزاده تاكيد كرد: فضاهاي طراحي شده در طرح بزرگ ملي ضلع شرقي حرم شامل شبستان با زيربناي بالغ بر 8 هزار متر مربع، صحن با زيربناي حدود 9 هزار متر مربع، فضاهاي سر پوشيده ورودي شبستان، رواق‌ها و راهروهاي ارتباطي با زيربناي 8 هزار و 300 مترمربع و كتابخانه با زيربناي افزون بر 11هزار مترمربع در 4 طبقه است.


منبع: همشهري
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین