عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۴۹۴۶
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۳۹۴ - ۰۴:۵۹
فراكسيون قرآن، عترت و نماز مجلس شوراي اسلامي در نامه‌اي به رئيس سازمان مديريت و برنامه‌ريزي، پيشنهادات قرآني را براي درج در لايحه برنامه ششم توسعه ارائه كرده است.
عقیق:سومين سال فعاليت دولت يازدهم با سال پاياني برنامه پنجم همزمان شده و دولت تلاش مي‌كند همزمان با بررسي بودجه سال 1396، لايحه برنامه ششم توسعه را آماده و به مجلس ارائه كند.
در اين راستا دستگاه‌ها، نهادها و شخصيت‌هاي مختلف پيشنهادات خود را به منظور كمك‌رساني به دولت در جهت تسهيل تدوين برنامه و همچنين پوشش نقاط مغفول در برنامه توسعه به سازمان مديريت و برنامه‌ريزي كشور ارائه كرده‌اند.
فراكسيون قرآن، عترت و نماز مجلس شوراي اسلامي از جمله اين مجموعه‌هاست كه با ارائه پيشنهادات خود تلاش دارد توجه بيش از پيش دولت را به برنامه‌ها و فعاليت‌هاي قرآني و ضرورت حمايت و برنامه‌ريزي مناسب براي گسترش آن جلب كند.
با توجه به ارائه لايحه «تنظيم برخي از احكام و مقررات برنامه‌هاي توسعه كشور» توسط محمدباقر نوبخت، معاون رئيس‌جمهور و رئيس سازمان مديريت و برنامه‌ريزي كشور به مجلس شوراي اسلامي و عدم انعكاس پيشنهادات فراكسيون قرآن در احكام اين لايحه، اين نگراني وجود دارد كه مواد مندرج در نامه فراكسيون به سازمان مديريت و برنامه‌ريزي كشور در متن لايحه برنامه ششم نيز مورد توجه قرار نگيرد.
البته طرح يك‌فوريت لايحه «تنظيم برخي از احكام و مقررات برنامه‌هاي توسعه كشور» در مجلس رأي نياورد و نمايندگان رسيدگي به اين طرح را در دستور كار عادي مجلس قرار دادند؛ از اين جهت فرصت مناسبي خواهد بود تا پيشنهادات قرآني فراكسيون قرآن از سوي مجلس مورد بررسي قرار گيرد.
با اين حال اقدام دولت در گنجاندن بندهايي به منظور سياستگذاري و حمايت از برنامه‌ها و فعالان قرآني مي‌توانست گام محكم‌تري در اجراي برنامه‌ها باشد.
متن نامه رئيس فراكسيون قرآن، عترت و نماز مجلس شوراي اسلامي خطاب به رئيس سازمان مديريت و برنامه‌ريزي كشور كه در اختيار ايكنا قرار گرفته، به شرح ذيل است:

جناب آقاي دكتر نوبخت
رياست محترم سازمان مديريت و برنامه‌ريزي كشور
سلام عليكم
با صلوات بر حضرت محمد(ص) و آل محمد، احتراماً پيرو مذاكرات شفاهي پيشنهادات مرتبط با برنامه ششم جهت استحضار و صدور دستورات لازم تقديم مي‌گردد:
1. بخش قرآن
ـ دولت مكلف است جهت اجرايي شدن اهداف منشور توسعه فرهنگ قرآني (تشكيل صندوق توسعه مشاركت‌هاي قرآني، تأمين بودجه لازم، بهره‌گيري از توان تشكل‌هاي مردمي قرآني، اجرا و عملياتي نمودن ماده 4 برنامه پنجم) اقدامات لازم را انجام دهد.
ـ دولت موظف است در راستاي بسترسازي جهت فراهم آوردن زندگي قرآني از طريق برنامه‌ريزي جهت حفظ، تدبر و تربيت 10 ميليون حافظ قرآن كريم اقدام نمايد.
2. زنان و خانواده
ـ دولت موظف است اقدامات لازم جهت تهيه و تدوين و اجراي برنامه جامع صيانت و حفاظت از فرهنگ ايراني ـ اسلامي (شامل عفاف و حجاب، سبك زندگي، نمادها و ...) را به انجام رساند.
ـ تنفيذ مواد 230 و 227 برنامه پنجم و تلاش در جهت تحقق آن
3. اقدام لازم جهت تحقق نهضت شناسايي، ثبت، ضبط، حفظ و نشر آثار و ارزش‌هاي دفاع مقدس
4. دولت موظف است تا پايان سال دوم اجراي برنامه ششم توسعه، برنامه‌ريزي لازم جهت سامان‌دهي رشته‌هاي تحصيلي متناسب با نياز جامعه و هدايت تحصيلي مناسب دانشجويان داخل و خارج كشور به سوي رشته‌هاي مورد نياز كشور را انجام دهد.
5. تنفيذ بند الف ماده 44 برنامه پنجم و افزودن عبارت «همسران شهدا» به آنها
ـ دولت موظف است در جهت بهبود ساختارهاي حاكميتي پشتيباني از تشكل، تحكيم و تعالي خانواده از طريق اصلاح نظام حقوقي و رويه‌هاي قضايي مربوطه و ايجاد مركز رصد مستمر وضعيت زنان و خانواده و تأمين پوشش بيمه‌اي زنان خانه‌دار براي حداقل 30 درصد از جامعه هدف تا پايان برنامه ششم را اقدام نمايد.
6. دولت موظف است در جهت اصلاح ساختار سينمايي و تئاتر و تشكيل سازمان يا شوراي مستقل و فراگير سينمايي با عضويت دستگاه‌هاي مرتبط و نمايندگان و گروه‌هاي مختلف جهت هدايت، حمايت، نظارت، آينده‌پژوهي و برنامه‌ريزي مناسب براي توليدات متناسب جهت مخاطبين داخل و خارج كشور را به انجام رساند.
7. تحصيل رايگان حافظان و قاريان و فرزندان، همسران و والدين شهدا در تمامي آموزشگاه‌هاي تحصيلي
8. دولت موظف است نسبت به سياستگذاري، هماهنگي و حمايت از فعاليت‌هاي فرهنگي در خارج كشور در مورد ايرانيان و دانشجويان ايراني خارج كشور از طريق تشكيل شورايي متشكل از دستگاه‌ها و نهادهاي ذيربط و شوراهاي متناظران در خارج كشور اقدام نمايد.
9. به دولت اجازه داده مي‌شود تا از طريق تأسيس صندوق‌هاي محلي، صنفي و محصولي ذيل صندوق كارآفريني اميد جهت ايجاد اشغال و حمايت از مشاغل خرد با استفاده از 5% سرمايه صندوق توسعه ملي اقدام نمايد.


منبع: ايكنا
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین