عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۴۷۰۶
تاریخ انتشار : ۰۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۴
حجت‌الاسلام اصفهانیان مطرح کرد
مدیر گروه مطالعات قرآن و حدیث مرکز پژوهش‌های مسجد جمکران گفت: عمده تمرکز کسانی که در مسیر راهپیمایی اربعین حسینی از عزاداران استقبال می‌کنند، بر القای احساسات و شور حسینی است. به همین منظور امسال موکب‌های معرفتی در مسیر راهپیمایی ایجاد می‌کنیم.
عقیق:حجت‌الاسلام و المسلمین سعید اصفهانیان مدیر گروه مطالعات قرآن، حدیث و مهدویت مرکز پژوهش های مسجد مقدّس جمکران درباره اربعین حسینی توضیح داد: جریان راهپیمایی اربعین، از جمله برنامه‌ها و نشانه‌های خدا است. اربعین نزد رهبر معظم انقلاب بسیار پررنگ است؛ ایشان اصلاً این ماجرا را عادی نمی‌بینند، همان طور که امام راحل انقلاب را عادی نمی‌دید.

وی افزود: پیام مقام معظم رهبری برای ما حجت است وقتی ایشان فرمودند: «شروع جاذبه‌ مغناطیس حسینی، در روز اربعین است. جابربن‌عبداللَّه را از مدینه بلند می‌کند و به کربلا می‌کشد. این، همان مغناطیسی است که امروز هم با گذشت قرن‌های متمادی، در دل من و شماست. کسانی که معرفت به اهل‌بیت دارند، عشق و شور به کربلا همیشه در دلشان زنده است. این از آن روز شروع شده است». بنابراین ماجرای راهپیمایی اربعین حسینی یک فعل خداوندی است که قلب‌ها را به سمت حرم امام حسین (ع) می‌کشاند.

این استاد دانشگاه، ماجرای راهپیمایی اربعین حسینی را تداعی‌گر کاروان حسینی دانست و اذعان داشت: اینکه افراد سختی راه را تحمل می‌کنند و مشتاقانه در بیابان‌های عراق در پی امام حسین (ع) و زیارت ایشان هستند و در این مسیر بذل جان و مال می‌کنند، همان صفاتی است که اصحاب امام حسین (ع) از آن برخوردار بودند. امام حسین (ع) در ابتدای حرکت‌شان از مدینه فرمودند: «هر کس می‌خواهد جانش را در راه ما و لقاء خدا ایثار کند،‌ با ما همراه شود.»

حجت‌الاسلام اصفهانیان ضمن اشاره به برنامه مسجد مقدس جمکران در مورد راهپیمایی آتی اربعین حسینی افزود: امسال می‌خواهیم برنامه‌ای بگذاریم تا بینش معرفتی را ارتقاء دهیم که برای دستیابی به این مهم بر موکب‌های مسیر حرکت تمرکز داشته‌ایم.

وی در ادامه درباره عملکرد برخی موکب‌های راهپیمایی اربعین بیان داشت: عمده تمرکز کسانی که در مسیر راهپیمایی اربعین حسینی از عزاداران استقبال می‌کنند و  به آنها اسکان می دهند، بر القای احساسات و شور حسینی است در حالی که  لازم است در همین مراکز، پایه‌های معرفتی و شعور حسینی القاء شود.

حجت‌الاسلام اصفهانیان اربعین حسینی را یکی از نمادهای قابل تمرکز برای افق دینی ایران دانست و گفت: ما باید برنامه‌های خدا را بشناسیم، افق آیندۀ جامعۀ ایران را از نگاه قرآن و روایات و نشانه‌های خداوند در زمان‌مان کشف کنیم و بر این اساس خودمان را هماهنگ کنیم. انسان زمانی فکرش و فعلش قابل تقدیر است که اوّل، صُنع ولی خدا را پیدا کند.

مولّف کتاب «راه فردا؛ در مقایسه اسلام ناب با اسلام آمریکایی»، انقلاب اسلامی را از دیگر نشانه‌ها و برنامه‌های خداوند معرفی کرد و افزود: انقلاب اسلامی از اثرات حضور امام زمان (عج) در عصر حاضر است و باید پای این انقلاب ایستاد.

حجت‌الاسلام اصفهانیان با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی باعث ارتقاء جامعه بشری در دوره غیبت شده است خاطرنشان کرد: مبدأ و مبنای انقلاب اسلامی ایران یک جریان نور است و این موضوع، در کلام امام (ره) تصریح شده است.

وی درباره گروه‌های مختلف فعال در حوزه مهدویت کشور توضیح داد: مجموعه‌های مهدویت باید بتوانند از نگاه قرآن و روایات و بر اساس فهم تدابیر الهی، جریان انقلاب اسلامی را تحلیل کنند و بعد، این تحلیل را به جامعه ارائه کنند.

نشست تخصصی انقلاب اسلامی و اربعین حسینی

حجت‌الاسلام اصفهانیان افزود: بر اساس این دو جریان الهی، یعنی انقلاب اسلامی ایران و راهپیمایی اربعین حسینی، مرکز پژوهش های مسجد مقدس جمکران، دو سلسله نشست تخصصی را با عنوان‌های «آینده‌شناسی انقلاب اسلامی مبتنی بر آرمان مهدوی» و «بررسی نظام اربعین در حرکت به سوی جامعه آرمانی» تعریف کرده‌ است. نشست انقلاب اسلامی در تهران و نشست نظام اربعین در جمکران برگزار خواهد شد.

مدیر گروه مطالعات قرآن، حدیث و مهدویت مرکز پژوهش‌های مسجد مقدّس جمکران تصریح کرد: مجموعه‌های مهدوی کشور زمانی به رشد و پویایی می‌رسند که در نقشه آخرالزمانی سرزمین ایران حرکت کنند؛ در این نقشه توجه به خراسان، توجه به قم و جمکران باید محور باشد زیرا طبق احادیث، بخشی از مهم‌ترین مناطق عملیاتی یاران امام زمان(عج) سرزمین ایران است.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) افزود: درست است امام زمان(عج) در غیبت است، اما بر روند عالَم اثرگذار هستند. امام، امامِ شب قدر است که در هر شب قدر از جانب خداوند، تمام مقدّرات عالَم و آدم را مقدّر می‌کنند. اگر در تحلیل‌های مهدوی این زمانه، به آثار کنونی امام، به شکل عالمانه توجهی نشود، آیا این تحلیل‌های مهدوی دارای ارزش است؟

وی در مورد لزوم فهم آینده بشریت اظهار داشت: مهم این است که بدانیم افق تمدن انسانی در آینده به چه سمتی هدایت می شود و اگر این شناخت حاصل نشود، در واقع حرکتی به جلو اتفاق نمی افتد و تنها به دور خود در حال چرخیدن هستیم.

منبع:تسنیم

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین