عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۴۷۰۰
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۱
حجت الاسلام والمسلمین پناهیان گفت: امام علی ابن ابیطالب (ع) در پاسخ فردی که از ایشان پرسیدند، خدا را چگونه شناختی، فرمودند "راه خداشناسی من، زمان هایی است که خداوند، عزم هایم را خراب می کند".
عقیق: مراسم سوگواری مصائب امام سجاد (ع) و اسرای اهل بیت، امروز چهارم آبان ماه 94 همزمان با دوازدهم محرم الحرام 1437 با حضور صدها شیعه عزادار در حسینیه آیت الله حق شناس (ره) تهران برگزار شد.

 

مهار غضب، موجبِ مهار شیطان می شود

 

حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان، مسئول مرکز تخصصی تبلیغ دارالحکمه شهید آیت الله اشرفی اصفهانی و استاد حوزه در این مراسم با بیان اینکه مهار غضب، موجب مهار شیطان و قدرت و قوت روحی انسان می شود، گفت: دوست داشتن دنیا، عدم مبارزه با هوای نفس و فراموشی خدا، از عوامل بروز عصبانیت هستند.

 

وی با بیان اینکه امتحان ها جزو امور عادی زندگی انسان هاست، بنابراین نباید در برابر ناملایمات و امتحانات عصبانی شد، افزود: امیرالمومنین علی (ع)  فرمودند "مومن همه چیز را به شوخی و بازی می گیرد و منافق خشن، سختگیر و غضبناک است". بنابراین هر گاه مومن را عصبانی کردند، باید بخندد.

 

راه جالبِ خداشناسی امیرالمومنین

 

استاد حوزه ادامه داد: یکی از دلایل غضبناک شدن انسان ها این است که می خواهند همه چیز طبق برنامه ریزی هایشان پیش برود، در حالی که چنین چیزی ممکن نیست. امام علی ابن ابیطالب در پاسخ به فردی که از ایشان پرسیدند خدا را چگونه شناختی، فرمودند "راه خداشناسی من زمان هایی است که خداوند، عزم های من را خراب می کند". شاید این سوال پیش بیاید که یا امیرالمومنین! با این وضعیت نیاز به برنامه ریزی نیست؟ پاسخ این است که باید برنامه ریزی کنیم تا خدا به هم بزند و این گونه میزان اطاعت پذیری و مهار غضب ما مشخص شود.

 

وی با بیان اینکه مومن غیر از غضبش برای خدا، نباید عصبانی شود، گفت: حدود 30 سال پیش به مادرم می گفتم، چرا سر بچه ای که ظرف را شکسته است، فریاد می زنی؟ فریاد زدنِ سر بچه مانند فریاد زدن، سر خداست. بنابراین هر گاه بچه ات، همسایه ات، همسرت و هر کس دیگری اشتباهی کرد به احترام خدا، سر او داد نزن.

 

نباید با تفریحات ناسالم، خود را آرام کرد

 

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان افزود: بعضی به قدر کافی غمگین و عصبانی می شوند که غلط می کنند دچار چنین حالت هایی شوند، اسلام می گوید غمگین و عصبانی نشو تا مجبور شوی با تفریح های نامناسب، آرام و شاد شوی.

 

وی گفت: خدا هیچ نعمتی نمی دهد تا نعمت دیگری را از تو بگیرد و به این شکل توازن در دنیا ایجاد می کند. بنابراین به دنیا بخند و ناراحت کمتر یا بیشتر داشتنِ دیگران نباش.

 

مسئول مرکز تخصصی تبلیغ دارالحکمه با اشاره به اینکه باید مثل یک سرباز مطیع اوامر خداوند بود و عصبانی نشد، خاطرنشان کرد: انسان باید برنامه ریزی و تلاش کند و نگوید وقتی قرار است خدا برنامه هایم را بهم بریزد، چرا برنامه ریزی کنم.

 

خدا مثل مامان می ماند

 

وی با بیان اینکه کسانی که در دنیا بیشتر خوش می گذرانند و می خندند، در آخرت راحت تر و سریع تر وارد بهشت می شوند، ادامه داد: اعصاب خردی های دنیا، غیر واقعی اما در آخرت، واقعی است. عده ای مسیحی اسپانیولی زبان تازه شیعه شده وارد ایران شدند و از من خواستند برای آنها صحبت کنم. به آنها گفتم وقتی کار خوب می کنی راحت تر هستی ولی چرا خدا به ما پاداش می دهد؟ هر یک از آنها تحلیلی را گفتند و من عیب هر یک را می گفتم و سرانجام گفتم: خدا مثل مامان می ماند که وقتی بچه اش کار خوبی می کند، برای او شیرینی می خرد. آنها بسیار لذت بردند و عده ای اشک ریختند.

 

مسئول مرکز تخصصی تبلیغ دارالحکمه با بیان این روایت "غضب، آتش برافروخته است که هر که آن را کنترل کند، برنده و کسی که آن را کنترل نکند، خودش را آتش زده است"، گفت: خدا می خواهد مهارت مبارزه با نفس بنده را زیاد کند، لذا او را عصبانی می کند.

 

غضب، شعبه ای از دیوانگی است

 

وی با بیان روایتی از امیرالمومنین (ع) "غضب شعبه ای از دیوانگی است زیرا صاحبش پشیمان می شود و اگر پشیمان نشد، قطعا دیوانه است"، افزود: آدم حساب نکردن دیگران، یکی از دلایل غضبناک شدن است؛ بنابراین با آدم حساب کردنِ دیگران می توان عصبانی نشد.

 

انسانِ طلبکار مانند تازه داماد، وارد قیامت می شود

 

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان ادامه داد: انسان باید طلبکار از دنیا برود یعنی وقتی به او خوبی کردند، دو برابر خوبی کند و اگر بدی کردند، فراموش کند. چنین فردی در قیامت، مثل تازه دامادها، شاد و خوشحال خواهد بود.

 

وی با بیان این روایت که "کسی که به خاطر خدا غضب می کند خدا به خاطرش غضب می کند و کسی که به خاطر خدا غضب نکند یا فقط برای خودش غضب کند، خیلی خودخواه است"، گفت: خدا انسانی را که عصبانی نمی شود، نمی زند و می گوید: با آنکه عصبانیم کردی، نمی زنمت؛ چون تو دیگران را نزدی.

 

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان در پایان، قوی ترین انسان ها را کسی دانست که غضبش را مهار می کند و افزود: یکی از کارهای روضه ابا عبدالله (ع)، این است که انسان را غضبناک می کند، با این وجود عصبانی نمی شود.


منبع:شبستان


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۴
0
0
چی به خورد مردم میده این حضرت اقا...
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین