عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۴۶۲۰
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۶
روستای زیارت در شهرستان دماوند امروز نظاره‌گر سیل عظیمی از عاشقان سرور و سالار شهیدان، حضرت اباعبدالله الحسین (ع) بود.
عقیق: در روز عاشورای حسینی بزرگ‌ترین تجمع عزاداران حضرت اباعبدالله الحسین(ع) در شرق استان تهران با حضور هزاران نفر از عاشقان اباعبدالله(ع) در روستای زیارت از توابع شهر کیلان برگزار شد.

روستای کوچک زیارت که در جنوب شرقی شهرستان دماوند واقع شده است، امروز میزبان سیل عظیمی از عاشقان اهل‌بیت (ع) در قالب دسته‌های سینه‌زنی و زنجیرزنی بود و جلوه‌ زیبایی از تجمع عزاداران حسینی در آن به وجود آمد.

روستای زیارت در مدت حدود یک‌هزار و 230 سال، از وجود نعمت پاک و مطهر امامزاده عیسی بن زید (ع) از نوادگان امام سجاد (ع) برخوردار است که خیلی از اهالی، وجود این امامزاده واجب‌التعظیم را دلیل حضور بی‌‌نظیر عزاداران حسینی می‌دانند.

* نماز پرفیض عاشورا در جاده زیارت

هیئت‌های عزاداری روستاها و شهرهای اطراف که در 10 شب و روز گذشته در سوگ امام شهیدان گریستند، امروز با حضور در جوار نورانی امامزاده عیسی (ع)، ضمن طواف دور این امامزاده، به آن عرض ادب کردند.

دسته‌های سینه‌زنی و زنجیرزنی امروز از روستاها و مناطق مختلف شهرستان دماوند به‌سوی امامزاده عیسی (ع) حرکت کردند و هنگام ظهر در مسیر جاده، نماز پرفیض ظهر عاشورا را با شکوه خاصی خواندند.

دسته‌های عزاداری شهر کیلان، نخلی به قدمت 800 ساله دارند که نمادی از سرهای بریده 72 تن از یاران با وفای امام حسین (ع) در کربلا بوده که در روز عاشورا بر فراز دستان گرم اهالی زیارت حمل می‌شود.

* حضور عزاداران شهرهای اطراف در جوار امامزاده عیسی (ع)

بعد از ظهر امروز که هنگام شهادت امام حسین (ع) بوده، ریش‌سفیدان کیلانی روبه‌روی امامزاده عیسی (ع) حلقه می‌زنند و پرچم حضرت اباعبدالله الحسین(ع) را به اهتزاز درمی‌آورند و بقیه ندای «وای حسین کشته شد» سر می‌دهند و برای شهادت سالار شهیدان بر سر و سینه‌ می‌زنند.

مردم شهر کیلان و روستای زیارت ارادت ویژه‌ای به حضرت اباعبدالله الحسین (ع) دارند و با وجود اینکه همه در این روستا سکونت ندارند، اما خود را از شهرها و حتی خارج از کشور به زیارت می‌رسانند و از روزهای نخستین ماه محرم شرایط را برای میهمانان حضرت سیدالشهدا (ع) آماده می‌کنند.

کسانی که به نوعی با این روستا در ارتباط هستند، عزاداری و سوگواری برای اباعبدالله الحسین (ع) را مهم می‌دانند و در روزهای تاسوعا و عاشورا خود را به زیارت می‌رسانند تا در سوگواری سرورشان با دل‌های حزن‌انگیز و چشمانی گریان حاضر شوند و رسالت خود را انجام دهند.

* زیارتی‌ها به خادمی اباعبدالله(ع) افتخار می‌کنند

اهالی شهیدپرور روستای زیارت همواره عاشق امام حسین(ع) بوده و هستند و اگرچه این روستا جمعیت زیادی ندارد؛ اما مردمش به خادمی حضرت اباعبدالله الحسین(ع) افتخار می‌کنند.

امروز در روستای زیارت چند تن از مسئولان شهرستان دماوند نیز حضور پیدا کرده و در کنار دیگر عزاداران عاشورای حسینی به عزاداری پرداختند.

بر اساس این گزارش، روستای زیارت در 25 کیلومتری مرکز شهرستان دماوند و در مسیر جاده کیلان به سمت ایوانکی قرار گرفته است و یکی از مناطق خوش آب و هوایی به حساب می‌آید که در میان دره‌ها و کوه‌های منطقه قرار دارد.

* کوهان؛ میزبان سیل دیگری از عزاداران حسینی

همچنین همزمان با برگزاری مراسم عزاداری در روستای زیارت، مراسم پرشور دیگری در محله کوهان و در جوار آستان مقدس امامزاده زین‌العابدین (ع) برپا شد که در آن نیز هیئت‌های مختلفی از محلات و روستاهای اطراف حضور پیدا کردند.

امسال در روز عاشورای حسینی، روستای وادان تعزیه‌خوانان خود را به همراه اسب به حومه امامزاده زین‌العابدین (ع) آورده بودند و حضور آنها در میان هیئت‌های عزاداری، فضای معنوی خاصی ایجاد کرده بود که ناخودآگاه اشک را از چشمان عزاداران سرازیر می‌ساخت.

با وجود اینکه هر ساله در روز عاشورا دو برنامه همزمان در شهر کیلان برگزار می‌شود، اما هر دو منطقه جمعیت قابل توجهی را در خود می‌بیند و این نشان از ارادت خاص مردم شهر کیلان به ساحت مقدس حضرت اباعبدالله الحسین(ع) دارد.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین