عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۴۳۳۹
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۸
رئیس شورای اسلامی روستای ابیانه گفت: آئین سنتی سوگواری جغجغه‌زنی در روز تاسوعا در روستای تاریخی ابیانه برگزار می‌شود.
عقیق:محمدرضا علیرضایی در جمع خبرنگاران ضمن تسلیت به مناسبت ایام عزاداری حضرت امام حسین(ع) گفت: همه‌ ساله مراسم سنتی سوگواری و عزاداری امام حسین(ع) و یارانش در روز تاسوعای حسینی با عنوان «جَغجَغه‌زنی» در این روستا با حضور مردم روستا برگزار می‌شود.

وی افزود: جغجغه به اشیاء کوچک چوبی گفته می‌شود که در ابتدای مراسم در اختیار اهالی روستا قرار می‌گیرد و سوگواران حسینی با به هم کوبیدن آن‌ها، در رثای شهیدان کربلا عزاداری می‌کنند.

مسئول دسته‌جغجغه‌زنی ابیانه خاطر نشان کرد: این مراسم سنتی که بیش از 400 سال سابقه دارد، روز تاسوعای حسینی و رأس ساعت 10 صبح در محله «یسمون» ابیانه آغاز می‌شود؛ عزاداران با انجام مراسم جغجغه‌زنی روستا را دور زده و بعد از انجام این مراسم که اوج آن در امامزاده عیسی و یحیی این روستا است، دوباره به همان محله «یسمون» برمی‌گردند.

وی در ادامه تصریح کرد: نوحه‌هایی که در مراسم سنتی جغجغه‌زنی خوانده می‌شود، در نوع خود بی‌نظیر است، چراکه تک‌تک مصرع‌هایی که در آن خوانده می‌شود، مظلومیت اهل‌بیت(ع) را به تصویر می‌کشد که این ویژگی خاصی به مراسم جغجغه‌زنی می‌دهد.

علیرضایی عنوان کرد: مراسم سنتی جغجغه‌زنی در روز تاسوعای حسینی در ابیانه، به‌عنوان یک اثر فاخر در سال 92 در فهرست آثار معنوی کشور به ثبت رسیده است.

منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین