عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۳۵۳۵
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۸
اشك و حماسه در حرم حسين(ع)
وقتي پرچم سرخ از روي گنبد برداشته شد، يكباره تمام چراغ هاي صحن حسيني خاموش شد و تنها نور اطراف گنبد روشن بود. همزمان پرچم سياه بر فراز گنبد به اهتزاز درآمد كه شيون و فرياد ياحسين مردم را به دنبال داشت و روضه خوان، نوحه سرداد.
عقیق: شهر حسين(ع) در حالي به استقبال ماه حسين(ع) رفت كه مردم از دور و نزديك خود را به كربلا رسانده بودند تا در نخستين شب محرم، لبيك ياحسين سر دهند و با امام خود، تجديد عهد كنند.
اين حضور معنوي اما با آئين تعويض پرچم گنبد حرم مطهر امام حسين عليه السلام و آستان مقدس حضرت عباس عليه السلام ، جلوه و شكوه ديگري داشت.
از قبل اعلام شده بود كه آئين تعويض پرچم گنبد، بعد از نماز مغرب و عشاء در آستان حسيني آغاز مي شود، و از چند ساعت مانده به مغرب، تعداد گام هايي كه به سوي حرم حسين(ره) حركت مي كردند بيشتر مي شد.
همه آمده بودند تا در نخستين شب عزاي حسين(ع)، به امامِ خود بگويند: يا اباعبدالله! اگرچه در روز عاشورا نبوديم، اما آمده ايم تا اعلام كنيم كه نداي "هل من ناصر ينصرني" ات بي پاسخ نمي ماند. و شايد به همين دليل بود كه بلافاصله بعد از "السلام عليكم و رحمة الله و بركاته" شيخ عبدالمهدي كربلايي توليت آستان حسيني كه نماز جماعت را اقامه مي كرد، فرياد لبيك يا حسين، تمام صحن و سراي اباعبدالله را فراگرفت. از ايران هم، سركنسول جمهوري اسلامي در كربلا و نمايندگاني از نهادهاي ايراني در عراق همچون بعثه مقام معظم رهبري حضور داشتند.
اين مراسم با شكوه، بي تاثير از تحولات سياسي عراق و جهان اسلام نيز نبود به طوري كه پرچم هاي لواء علي الاكبر( تيپ حضرت علي اكبر وابسته به آستان حسيني كه در جبهه هاي نبرد با داعش حضور دارد) در صحن حسيني به اهتزاز در آمده بود و هر دو سخنران مراسم يعني حجج اسلام آقايان سيد علاء الموسوي رئيس اوقاف شيعيان عراق و شيخ عبدالمهدي كربلايي به پيروي از راه و رسم حسين عليه السلام در مقابله با يزيديان زمان تاميد كردند و تركيبي از اشك و حماسه در چشمهاي زايران حسين(ع) به وضوح ديده مي شد.
عكاس ها و تصوير بردارهاي زيادي در ثبت لحظه هاي اين مراسم با شكوه سهيم بودند. شبكه كربلاو تعداد ديگري از شبكه ها به صورت زنده مراسم را پخش مي كردند. مردم در بين الحرمين و خيابان هاي نزديك به حرم نيز از طريق تلويزيون هاي بزرگ، مراسم را دنبال مي كردند.
بعد از سخنراني شيخ كربلايي، همه چشمها به گنبد بارگاه حسيني دوخته شد. همه منتظر بودند تا مراسم برداشته شدن پرچم سرخ و جايگزين شدن پرچم سياه بر فراز گنبد را از نزديك ببينند. اين مراسم با نواختن مارش مخصوص از سوي گروه طبل و سنج همراه بود به طوري كه بعد از هر ضرباهنگ، مردم يكصدا لبيك يا حسين سر مي دادند. تا اينكه پرچم سرخ از روي گنبد برداشته شد. اما يكباره تمام چراغ هاي صحن حسيني خاموش شد و تنها نور اطراف گنبد روشن بود. همزمان پرچم سياه بر فراز گنبد به اهتزاز درآمد و به تدريج چراغ هاي كوچكِ سرخ در داخل صحن حسيني روشن شد كه اين مراسمِ حزين، شيون و فرياد ياحسين مردم را به دنبال داشت و روضه خوان، نوحه سرداد.
كوچك و بزرگ براي حسين عليه السلام و داغ جانكاهي كه هيچگاه به سردي نخواهد گراييد، ناله مي كردند و نوحه سر مي دادند و در ادامه، مردم، سينه زنان به سوي بين الحرمين حركت كردند تا در مراسم مشابهي كه در حرم حضرت عباس عليه السلام برگزار شد، شركت كنند.
لبيك يا حسين، اليوم اليوم نُعَزّي فاطمة(به حضرت زهرا تسليت مي گوييم) ، هيهات منا الذلة و "ابد والله يازهرا ماننسي حسينا" (يا زهرا! به خدا قسم كه هيچگاه حسين را فراموش نخواهيم كرد) از بيشترين نداهايي بود كه عزاداران حسيني سر مي دادند.
حالا حرم امام حسين آماده پذيرايي از دسته هاي عزاداري است كه هر شب خودشان را به كانون عشق در جهان مي رسانند و اين حضور، در روز عاشورا به اوج خواهد رسيد.















211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین