عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۴۳۰۶
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۳۹۴ - ۲۳:۴۹
زیارت امام حسین(ع)آثار و ویژگی های همه عبادات واجب و مستحب را در خود گرد آورده است، البته اگر چه زیارت آن حضرت آثار همه عبادت ها را داراست، ولی با این حال انجام واجبات از انسان ساقط نمی شود.
عقیق: حکمت خداوند بر این استوار شده اعمال ویژه ای را که شامل اعمال واجب و مستحب است بر بندگانش امر فرماید تا هر یک از آن اعمال، آثار ویژه ای در نزدیک شدن به خداوند دارد. زیارت امام حسین علیه السلام آثار و ویژگی های همه عبادت های واجب، مستحب و قولی و فعلی و بدنی و قلبی را در خود گرد آورده است. اگر چه زیارت آن حضرت آثار همه عبادت ها را داراست، ولی با این حال انجام واجبات از انسان ساقط نمی شود.

* رابطه نماز و زیارت امام حسین(ع)
 نماز برترین اعمال و ستون دین است و نماز در زیارت امام حسین علیه السلام به دو طریق انجام می شود، نخست پاداش نمازهایی که زائران آن حضرت در کنار قبر مطهر ایشان برپا می دارند، بی نهایت است و دیگر نمازی که فرشتگان برپا می دارند و ارزش نماز هر کدام، برابر با نماز هزار هزار انسان است؛ پاداش این نماز برای زائران امام حسین علیه السلام است (کامل الزیارات: 86).

*رابطه زکات و زیارت امام حسین (ع)
 همان گونه که در روایات آمده، پاداش هر زیارت حسین علیه السلام برابر با هزار زکات پذیرفته شده است (کامل الزیارات: 143).

* رابطه حج و زیارت امام حسین(ع)
 حج برترینِ اعمال است و حتی از نماز نیز برتر است؛ چراکه در حج، نماز نیز گزارده می شود. در روایات، ثواب زیارت امام حسین علیه السلام تا صد حج برابری می کند و برخی روایات نیز هر گام زیارتگران برای زیارت حضرت را یک حج و یک عمره پاداش می دهد (کامل الزیارات: 154 تا 164). مختلف بودن پاداش ها، بر اساس مختلف بودن جایگاه و مراتب ایمان زیارت کنندگان است، چراکه در شناخت خدا و شناخت حق و جایگاه پیامبر(ع) و اهل بیت(ع) و شناخت جایگاه حسین علیه السلام مراتب زیارت کنندگان متفاوت است و یقین زائران به فضیلت و خصوصیت های این امام همام یکسان نیست.

* رابطه صدقه و زیارت امام حسین(ع)
 همان گونه که در ورایات آمده است، زیارت امام حسین علیه السلام پاداش هزار صدقه پذیرفته شده را داراست (کامل الزیارات: 143).

* رابطه روزه با زیارت امام حسین(ع)
 زیارت امام حسین علیه السلام پاداش هزار روزه دار را در بر دارد.

* رابطه یاری رسانی در راه خدا با زیارت حسین(ع)
 هر که حسین علیه السلام را زیارت کند، بسان کسی است که هزار اسب زین شده را درراه خدا به دیگران داده است (کامل الزیارات: 164).

* رابطه جهاد با زیارت امام حسین(ع)
 زیارت امام حسین علیه السلام پاداش هزار شهید از شهیدان جنگ بدر را در بر دارد (کامل الزیارات: 183) و زیارت آن حضرت پاداش شهیدی را دارد که در راه خدا در خون خود غلتیده است (کامل الزیارات: 173).

* رابطه آزاد کردن بنده و زیارت امام حسین(ع)
 همانا زیارت امام حسین علیه السلام پاداش آزاد کردن هزار برده را که در راه خدا آزاد شده اند، دارد (کامل الزیارات: 164). در روایت آمده که هر که پیاده گام در سفر زیارت حسین علیه السلام نهد، به هر گامی که بر می دارد و به هر گامی که فرو می نهد، پاداش آزاد نمودن برده ای که از فرزندان اسماعیل علیه السلام است به او داده می شود.

* رابطه ذکر با زیارت امام حسین(ع)
 در روایت آمده است که خداوند از هر قطره عرقی که از بدن زائر امام حسین علیه السلام فرو می چکد، هفتاد هزار فرشته می آفریند که آن فرشتگان خدا را تسبیح گویند و تقدیس کنند (جامع الاحادیث شیعه 12: 377).

* رابطه صله رحم و احسان به مؤمنان با زیارت حسین(ع)
 پیامبر(ص) پدر امت است و زیارت امام حسین علیه السلام پیوندداری و صله رحم با پیامبر(ص)، علی(ع)، فاطمه(س، حسن(ع) و حسین(ع) است و احسان کردن به آنهاست.

* رابطه اطعام نیازمندان و زیارت امام حسین(ع)
 اطعام یتیم که از خویشان و گرسنه است و یا بینوایی خاک نشین از اعمال نیک و شایسته است. زیارت حسین علیه السلام نیز در حقیقت سیراب نمودن خانواده تشنه امام حسین علیه السلام و احسان نمودن به امامی است که بر خاک افتاده است؛ چراکه در زیارت سیدالشهدا(ع) چنین می گوییم "سلام بر آن کسی که بر روی زمین افتاده است".

* رابطه زیارت مؤمن با زیارت امام حسین(ع)
 از دیگر کارهای نیک، زیارت نمودن مؤمن و سلام کردن به او و بزرگداشت اوست هرچند به یک بار برخاستن به پای او باشد و یا نشستن در نزد آنان و بزرگداشت آنان باشد؛ امام حسین علیه السلام سرور مؤمنان است و زیارت نمودن آن حضرت هدیه دادن محبت و تعظیم به او می باشد.

* رابطه قرض دادن و زیارت امام حسین(ع)
 خداوند قرض دادن به مؤمن در مانده را قرض دادن به خود خوانده است. اگر به زیارت حسین علیه السلام که پیشوا و امامی درمانده و دور از وطن است و مردم کوفه و شام همه چیز را از او بازداشتند تا جایی که کسی بر پیکر خونینش نزدیک نشد؛ در حقیقت با زیارت نمودن آن حضرت و نزدیک شدن به آن حضرت، به او قرض داده ای و قرض دادن به حسین علیه السلام بزرگ ترین قرض دادن به خداست.


منبع:حوزه
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین