عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۴۱۱۲
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۵
مدیرعامل خانه مداحان هشدار داد:
مدیرعامل خانه مداحان با تأکید بر اینکه باید با برخوردهای شایسته مداحان جوانان را جذب کرد، گفت: اگر مداحان جوان فکر کنند که بین ما با آنها فاصله‌ای وجود دارد، این مسئله تخریب کننده است.
عقیق:محسن طاهری، مدیرعامل خانه مداحان در بخش اول سخنان خود با ابراز خرسندی از اینکه سبک‌های مداحی در حال بازگشت به سبک‌های قدیمی است، عنوان کرد: احساس ما این است که این موجی که در ارائه سبک‌های جدید مداحی ایجاد شده، آرامش پیدا خواهد کرد.

شعرهای پر مغز به شعرهای معمولی‌ تبدیل شده است

وی در بخش دوم سخنان خود در پاسخ به این سؤال که آیا تغییر محتوای شعرها از آگاهی‌آفرینی به شورآفرینی به برگزاری مناسب مراسم مذهبی صدمه نزده است؟ گفت: بله؛ این گله را ما در حوزه مدح و منقبت داریم، شعرای آئینی نیز همین گله را از شعرا دارند که محتوای عمیق، دقیق و ادبیات پر مغز گذشته که شعرای قدیم به آن می‌پرداختند و هر مصرع آن جای تأمل و فکر داشت، به شعرهای معمولی‌تر تبدیل شده است.

وی ادامه داد: البته این شاعران هم زحمت می‌کشند اما شعر به خصوص در حوزه ادبیات آئینی و هیئت هر قدر ذهن مستعمل و شنونده را به جریان اصلی قیام امام حسین(ع) نزدیک‌تر کند و از تخیلات خارج شده به واقعیات بپردازد به اصل هدف عزاداری نزدیک‌تر شده است.

ما نمی‌خواهیم در حوزه اهل بیت(ع) خیال بافی کنیم

این مداح کشورمان با اشاره به اینکه غزلیات در حوزه مداحی همیشه بوده که جزو تخیلات شاعر است و بسیاری نیز ممکن است فقط در فضای خیال مطرح باشد، گفت: ما نمی‌خواهیم در حوزه اهل بیت خیال بافی کنیم بلکه می‌خواهیم دل‌ها را به اهل بیت(ع) نزدیک کنیم و در نهایت مردم را به این سمت و سو سوق دهیم.

وی در پاسخ به این سؤال که محدود کردن قیام امام حسین(ع) به دو روز تاسوعا و عاشورا و بیان صرف بخشی از مکالمات این دو روز آیا در مداحی نگران‌کننده نیست؟ گفت: ما عاشورا و نهضت امام حسینی را قبول داریم که زندگی بشر را تبیین کرده است خود حضرت وقتی که می‌خواستند به سمت کربلا حرکت کنند فرمودند من حرکتی را پیگیری می‌کنم که برای بشریت سازنده است و این نهضت من نمونه است برای همه عصرها و نسل‌های تاریخ.

طاهری ادامه داد: ما به این صحبت پایبند هستیم و بر همین اساس نباید کاری کنیم که نام سید‌الشهداء به عزاداری صرف و منحصر به تاسوعا و عاشورا باشد. بلکه به عنوان درس و الگوی زندگی و حرکت عملی برای همه جوانان و نسل آینده باید مطرح شود.

باید با مداحان جوان بیشتر زندگی کرد

وی در پاسخ به این سؤال که این مسئله را چگونه می‌توان به مداحان جوان منتقل کرد؟ گفت: به اعتقاد من باید با مداحان جوان بیشتر زندگی کرد. باید به آنها نزدیک شد و با برخوردهای شایسته جوانان را جذب کرد. اگر این جوانان را جذب کنیم کارهای زیادی می‌توان در این حوزه انجام داد.

مدیرعامل خانه مداحان تصریح کرد: اما اگر فاصله‌ای بین ما و آنها ایجاد شود و فکر کنند که بین ما و آنها فاصله‌ای وجود دارد و ما از هم دوریم، نگران کننده است و نقش تخریبی دارد.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا مداحی ایران توانمندی این را دارد که از ایران خارج شود و بر اساس فرهنگ و خرده‌ فرهنگ‌های شیعیان دنیا و شیعیان جدید که تازه امام حسین را شناخته‌اند، قیام امام حسین(ع) را درست بشناساند؟ گفت: بله؛ چون فرهنگ شیعی ما غنی‌تر از این حرف‌ها است و هر ورق و هر برگ این تاریخ را نگاه کنیم می‌بینیم که دنیا دنیا حرف دارد و محدود به مداحی و ذکر توسل و ... نیست. فرهنگ عاشورا برای همه جوامع بشری حرف برای گفتن دارد.

طاهری عنوان کرد: بر همین اساس طی چند سال اخیر سفرهایی به کشورهای مختلف از جمله انگلیس، اتریش، دانمارک، آلمان، آمریکا، کانادا و ... داشته‌ایم و در این سفرها احساس من این بود که همه این مناطق بستر آماده‌ای است برای جذب افکار عمومی دنیا (نه فقط مسلمان‌ها) و بارها در مراسم مختلف که مداحی می‌کردم حاضرانی را مشاهده کرده‌ام که که حتی لائیک بودند اما وقتی عزاداری ما را می‌دیدند، پلاکارت‌های ما را می‌خواندند و می‌فهمیدند که در این روز(عاشورا) چه اتفاقی افتاده است و این مردم برای عزاداری شهادت چه کسی جمع شده‌اند، اشک می‌ریختند.

وی در پایان گفت: به اعتقاد من این نام (حسین(ع)) است که اثرگذار است.

منبع:ایکنا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین