عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۴۰۹۲
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۴ - ۰۲:۳۸
یادداشت/ علی‌اصغر شعاعی
علی‌اصغر شعاعی قاری بین‌المللی قرآن در یاداشتی به بیان اهمیت فعالیت‌های قر‌آنی و راهکارهای تجلی پیوند قرآن و عترت(ع) در مراسم عزاداری امام حسین(ع) پرداخته است.
عقیق:«علی‌اصغر شعاعی» قاری بین‌المللی کشورمان با رسیدن ایام سوگواری سالار شهیدان امام حسین(ع) یادداشتی با عنوان «راهکارهای تجلی پیوند قرآن و عترت (ع) در مراسم سوگواری امام حسین(ع)» نوشته که در ادامه می‌خوانیم.

یکی از نکات شایسته در مورد فعالیت‌های مذهبی ماه‌های محرم و صفر، تلفیق برنامه‌های قرآنی و عترتی با هم است چرا که در این ایام بیشتر از هر زمان دیگری می‌توان پیوند عمیقی بین قرآن و عترت ایجاد کرد.

معصومین(ع) در ماه‌های محرم و صفر برای بر پا شدن احکام دین جان خود را فدا کرده‌اند و چه دردناک است که در این ایام جلسات قرائت و تفسیر تعطیل شود بنابراین وظیفه نهادهای قرآنی، قاریان، حافظان، خطیب‌ها و مداحان در این خصوص سنگین است.

نهادهای قرآنی با توجه به جامعیت و در اختیار داشتن امکانات نقش راهبردی در هدایت فعالیت‌های قرآنی در ایام عزاداری امام حسین(ع) دارند از جمله؛

* تلاش جهت فرهنگ‌سازی قرآنی از طریق توجیه خطبا، قاریان و مداحان

* تهیه متن سخنرانی با مهجوریت قرآن و عترت که بیانگر سیره قرآنی امام حسین(ع) جهت ارائه به خطبا

* تهیه متن روضه قرآنی جهت ارائه به مداحان کشور

* تجلیل از هیأت‌هایی که دارای فعالیت‌های قرآنی شاخص هستند

* در اختیار قراردادن تجارب هیأت‌های موفق در زمینه پیوند برنامه‌های قرآن و عترت

* برگزاری نشست‌های توجیهی ویژه دست اندرکاران هیأت‌های مذهبی و مداحان

* تشکیل ستادی تحت عنوان توسعه برنامه‌های قرآنی در محرم و صفر با حضور ارگانها و نهادهای  قرآنی

البته باید توجه کرد که یکی از نهادهای مهم در این زمینه صدا و سیما است که با انعکاس مراسم‌های مذهبی الگو و پخش فیلم‌ها و سخنرانی‌های منتخب که به خوبی سیره قرآنی امام حسین(ع) را معرفی می‌کند، می‌تواند تأثیرگذاری بسیاری در بین آحاد مختلف جامعه داشته باشد.

با توجه به اهمیت تلاوت قرآن در هیأت‌های مذهبی قاریان نقش مهمی در ترویج فعالیت‌های قرآنی در ایام سوگواری امام حسین(ع) دارند؛ امام حسین(ع) در شب عاشورا از دشمن مهلت گرفت تا به نماز، دعا، ‌قرائت قرآن و استغفار بپردازد (ارشاد مفید، ج2، صفحه 90) و نوای مناجات و قرائت قرآن یاران با وفای آن حضرت درشب عاشورا طنین افکن شد. انس امام حسین(ع) با قرآن تاحدی بود که ایشان فرمودند: «فهو یعلم انّی قد کنتُ احبّ الصلاة له و تلاوة کتابه و کثرة الدعاء و الاستغفار؛ چه آن که خداوند، خود می‌داند که من همواره دوست داشته و دارم که نماز بخوانم و تلاوت کتاب خدا و دعا و استغفار فراوان کنم». (ارشاد، جلد 2، صفحه 91) به همین دلیل قاریان با به کارگیری روش‌های مختلف مراسم عزاداری امام حسین(ع) را قرآنی برگزار کنند، از جمله:

*خواندن آیات متناسب با مراسم عزاداری و موضوع سخنرانی (هماهنگی قاری و مفسر در زمینه آیات مهم است )

*بیان نکات مهم قبل از تلاوت

پیشنهاد می‌شود در قسمتی از  برنامه سوره مبارکه حمد و توحید و یا  فجر توسط قاری آیه به آیه خوانده و توسط جمع همخوانی شود.

در ادامه به نقش خطبا می‌رسیم افرادی که با سخنرانی‌ها دل افراد را به سوی معنویات هدایت می‌کنند.  این افراد می‌توانند با به کارگیری الگوهای مختلفی برای توسعه فعالیت‌های قرآنی گام‌های مؤثری بردارند از جمله:

*بیان رابطه قرآن و امام حسین(ع) و سیره قرآنی آن حضرت

*بیان فضیلت قران و اهمیت انس با قرآن

در این بین مسئولان هیأت‌های مذهبی نیز بسیار حایز اهمیت است به طوری که با فعالیت‌های متعدد می‌توانند برنامه‌های را بهتر مدیرتی کنند از جمله:

* قراردادن برنامه‌های قرآنی در سین برنامه‌های هیأت

* استفاده از قاریان ممتاز، مداحان دارای دغدغه و مأنوس با قرآن و خطبای دارای دغدغه و مأنوس با تفسیر قرآن کریم

در ادامه نیز مداحان باید برای تأثیرگذاری بر عزاداران حسینی به نکاتی توجه کنند از جمله:

* تشویق مردم به انس با قرآن

* خواندن روضه‌های قرآنی (روضه در آن فرازهای بیانگر سیره قرآنی امام حسین(ع) همچون خواندن قرآن توسط سر بریده امام حسین(ع))

* تسلط نسبی بر قرائت قرآن کریم

* آشنایی با سیره قرآنی امام حسین(ع)

امیدواریم اعضای جامعه قرآنی و فعالان دینی با درنظر گرفتن راهکارهای لازم برای ارتقای فعالیت‌های قرآنی در هیأت‌های مذهبی، عزاداری امام حسین(ع) را پرشورتر از سال‌های گذشته برگزار کنند.


منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین