عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۳۸۸۶
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۳۹۴ - ۰۰:۲۷
استاد «داوود نیکنام» سیاه‌مشقی از اشعار معروف استاد شهریار و محتشم کاشانی را به تحریر کشیده است.
عقیق:استاد «داوود نیکنام» از جمله اساتید فرهیخته کشورمان است که خوشنویسی کتیبه ضریح شش گوشه حضرت امام حسین علیه‌السلام، ضریح حضرت زینب کبری و حضرت رقیه (سلام الله علیها) را انجام داده است.



کتیبه ضریح امام حسین (ع)



وی در محرم امسال دو اثر عاشورایی از ترجیع‌بند «محتشم کاشانی» با عنوان «بازین چه شورش است که در خلق عالم است» و بیت معروف استاد سیدمحمدحسین شهریار «حسینه یرلر آغلار گویلر آغلار» به زبان آذری را به تحریر کشیده است.

استاد «داوود نیکنام» درباره این آثار اظهار داشت: این دو اثر سیاه مشق است و سبک این نوع خوشنویسی این طور است که کلمات را تو در تو می‌نویسیم و تکرار می‌کنم. کلمات دست به دست هم داده‌اند و متحدالشکل شده‌اند.
وی با اشاره به مصرع «حسینه یرلر آغلار گویلر آغلار» بیان داشت: در شعر استاد شهریار همه این کلمات باهم یکصدا می‌گویند برای حسین (علیه‌السلام) هم زمین و هم آسمان گریه می‌کند.
این خوشنویس فرهیخته کشورمان ادامه داد: در سیاه مشق تکرار بعضی کلمات، حالت بصری به خودش می‌گیرد و این تکرار دلیل بر اهمیت آن است. همان طور که قاریان بعضی آیات را تکرار می‌کنند که شاه آیه آن سوره است؛ در خوشنویسی هم بعضی کلمات را تکرار می‌کنیم که به چشم بخورد. این فضا در سیاه مشق همیشه متجلی است.

 

 

«حسینه یرلر آغلار، گویلر آغلار؛ برای حسین زمین‌ها و آسمان‌ها گریه می‌کنند»

 

ترجیع‌بند معروف «محتشم کاشانی»

وی درخصوص سرخ رنگ بودن نقطه‌های این آثار، یادآور شد: نقطه‌های سرخ رنگ در اثر، نماد خون سرخ سیدالشهدا (علیه‌السلام) است. خون همیشه انسان را به جوش می‌آورد و انسان را به ادامه دادن مسیر شهدا وادار می‌کند.

استاد داوود نیکنام درباره کارهای خوشنویبسی برای اهل بیت علیهم السلام می‌گوید: اینها همه کرامتی از طرف اهل بیت است؛ هر چه داریم از قرآن و اهل بیت داریم. خط می‌نویسیم، نفس می‌کشیم، زندگی می‌کنیم به برکت رحمت للعالمینی پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله است و همیشه زیر سایه الطاف و عنایات الهی، قرآن و حضرات معصومین علیهم السلام هستیم.
وی ادامه می‌دهد: اگر علم و هنر در مسیر قرآن، اهل بیت و ارزش‌ها نباشد، هیچ تأثیری ندارد. اگر ما با قرآن باشیم، خوشنویسی ما هم نور می‌شود. اگر با عشق امام حسین علیه‌السلام خط بنویسیم، این خط حتما تأثیر دارد. کار با اهل بیت عشق‌بازی است.
این استاد هم اکنون در یکی از آموزشگاه‌های شهر ری است مشغول به تدریس بوده و ضمن اینکه به کار هنری در سبک‌های منحصر به فرد می‌پردازد.


منبع:فارس
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین