عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۳۷۸۴
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۷
/پرسش و پاسخ دینی/
مقصود از توجه در خواندن زیارت عاشورا چیست؟ آیا صحیح است که خواندن زیارت عاشورا فقر می‌آورد؟ آیا در شرایط خواندن زیارت عاشورا رفتن به پشت‌ بام و یا فضای باز، شرط شده است؟ در این گزارش به این پرسش‌ها پاسخ داده می‌شود.
عقیق:محدّث نوری، از استادان مرحوم شیخ عباس قمی صاحب کتاب گرانسنگ «مفاتیح‌الجنان» آورده است: در فضل و مقام زیارت عاشورا همین بس که از سِنخ دیگر زیارت‌ها نیست که به ظاهر از انشا و املای معصومی باشد. هر چند از قلوب پاک ایشان چیزی جز آنچه از عالَم بالا به آنجا برسد، بیرون نمی‌آید، ولی این زیارت از سنخ احادیث قُدسیّه است که به همین ترتیب زیارت و لعن و سلام و دعا از خدای متعالی به جبرئیل امین و از او به خاتم النبیین(ص) رسیده است و به حسب تجربه، مداومت به آن در چهل روز یا کمتر، در برآوردن حاجات و رسیدن به مقاصد و دفع دشمنان بی‌نظیر است.

ممکن است این روزها برای عموم کسانی که می‌خواهند به قرائت زیارت عاشورا بپردازند سؤالاتی مطرح شود که آیت‌الله محمدعلی جاودان از اساتید اخلاق به برخی از آنها پاسخ گفته است که در ادامه می‌آید:

* آیا می‌توان زیارت عاشورا را برای رسیدن به حوائجی مانند: کسب توفیقات معنوی، قدرت مخصوص برای ترک گناه و تسلط بر نفس، طی‌الارض، امداد غیبی، رؤیت ملائکه و بهشت و جهنم در خواب، تقاضای علم لدنی، باخبر شدن از اوضاع برزخی اموات در خواب، رؤیت ائمه(ع) در خواب و بیداری، خواند؟

این‌ها که عنوان شد همه حاجت هستند؛ حال اگر برای خدا باشد حاجتی اخروی و اگر برای دنیا باشد حاجتی دنیوی‌اند و در زیارت عاشورا می‌توان حاجات دنیوی و اخروی را در نظر گرفت.

مقصود از توجه در خواندن زیارت عاشورا چیست؟

در خواندن زیارت، در واقع انسان به دیدار کسی می‌رود نه به دیدار در و دیوار و ضریح و گنبد؛ پس اگر بتوان در زیارت فقط به یاد مزور حقیقی مثلاً امام حسین علیه‌السلام بود زیارت واقعی و توجه مورد نظر واقع شده است.

آیا صحیح است که خواندن زیارت عاشورا فقر می‌آورد؟

اولا، البته انسان هرگونه فکر کند ممکن است گرفتار نتایج آن نیز بشود لذا در دستورات شرعی آمده است که همیشه فالِ خوب بزنید و تفأُل بد در اسلام مکروه است زیرا ممکن است سبب نتایج ناگوار شود. همچنین فرموده‌اند: به خداوند متعال گمان خوب و حُسن ظن داشته باشید که او با همان گمانِ شما با شما رفتار می‌کند؛ ثانیاً ائمه اطهار علیهم‌السلام در روایات درباره این زیارت، نتایج و ثمرات بسیاری بیان فرموده‌اند که همه آنها مخالف این سخن است که «خواندن زیارت عاشورا فقر می‌آورد».

آیا زیارت عاشورای غیر معروفه، ثواب زیارت عاشورای معروفه را دارد؟

زیارت عاشورای غیر معروفه نیز مورد توصیه بزرگان قرار گرفته‌ است؛ البته در آداب آن، غسل برای هر مرتبه خواندش قید شده است.

آیا در شرایط خواندن زیارت عاشورا رفتن به پشت‌ بام و یا فضای باز، شرط شده است؟

رفتن به پشت بام سبب فضیلت زیارت است و لزومی ندارد؛ اگرچه در برخی روایات، رفتن به پشت بام وارد شده است.


منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین