عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۳۷۱۳
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۳۹۴ - ۰۷:۱۶
عبدالحمید قدیریان، نقاش انقلاب و مدیر هنری سینما درباره نمایشگاهش با عنوان «آسمان حسین» گفت: تلاش کردم محور نقاشی‌هایم زیباییِ عاشورا باشد چون معتقدم کلید فهم عمیق عاشورا فرمایش حضرت زینب (س) است که فرمودند «چیزی جز زیبایی ندیدم».
عقیق:عبدالحمید قدیریان از پیشکسوتان هنر انقلاب اسلامی است و هم‌اکنون مشغول آماده سازی و برگزاری نمایشگاهش با عنوان «آسمان حسین» در خانه هنرمندان است. آثار این نمایشگاه حدود 2 ماه کار فشرده قدیریان را برای خلق آثار نقاشی با موضوع عاشورا را نمایان می‌کند که اخیرا به اتمام رسیده است. او برای انجام این پروهژه سنگین اهداف ویژه‌ای را دنبال می‌کند و برای این اهداف همه توان اجرایی و هنری خود را مصروف داشته است. برای انجام این پروژه هیچ پشتیبان مالی پیش‌قدم نشده و قدیریان همه این کار را با هزینه شخصی و البته بنا بر دغدغه‌های شخصی خود به انجام رسانده است. مجموعه «آسمان حسین» از 24 تا 30 مهرماه روی دیوارهای گالری زمستان خانه هنرمندان به نمایش درمی‌آید.

عبدالحمید قدیریان درباره نمایشگاه نقاشی‌های عاشورایی‌اش با عنوان «آسمان حسین» در گفت‌و‌گو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم گفت: این نمایشگاه با موضوع عاشورا است؛ از چند ماه پیش شروع کردم به خلق 30 اثر در ارتباط با موضوع عاشورا و این‌ها در حقیقت 30 تابلو هستند ولی جایی که در خانه هنرمندان برای نمایش آثارم دارم محدود است و فقط تعداد 12 تا 15 تابلو را می‌توانم در آنجا قرار داد.

وی ادامه داد: از‌‌ همان ابتدا که کار خلق این تابلو‌ها را آغاز کردم از خدا خواستم هر طور خودش صلاح می‌داند این آثار خلق و دیده شود، شاید قسمت این بوده که فعلا بخشی از این کار‌ها به نمایش گذاشته شود. من طبق قرار و وظیفه خود، کارم را انجام دادم و باقی آن دست من نیست.

قدیریان درباره دلایلی که او را به برگزاری این نمایشگاه ترغیب کرده است گفت: علت ایجاد این مجموعه آن بود که دیدم در سال‌های اخیر در پیرامون ما - چه در آثار هنری چه در برخی گفتار‌ها و رفتار‌ها - به نوعیشان اهل بیت (ع) را چه ناآگاهانه چه آگاهانه دارد مورد تعرض قرار می‌گیرد و اگر این عبارت درست باشد برخیشان اهل بیت (ع) را پایین آورده‌اند؛ این پایین آمدن، علی الظاهر به نظر می‌رسد که زمینه‌ای را فراهم می‌کند تا ما با آن بزرگواران دوستی و همنشینی پیدا کنیم و به آن‌ها نزدیک‌تر شویم و آن‌ها را مانند خودمان بدانیم و شاید عده‌ای تصور کنند این ممکن است اشکالی نداشته باشد، ولی وقتی به ابعاد مختلف تعمیم داده می‌شود، کم کم آن روحانیت و قداست و نورانیت اهل بیت (ع) مغشوش می‌شود و وقتی مغشوش شد دیگر دلربایی آن دلربایان در دل ما کم می‌شود و تاثیرپذیری ما از آن‌ها کاهش پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: از طرف دیگر تصاویری که در عاشورا روی در و دیوار و جاهای مختلف می‌بینم بیشتر باعث به درد آمدن دل شیعیان می‌شود. البته مظلومیت امام حسین (ع) را هیچکس نمی‌تواند کتمان کند و ظلمی که به ایشان شده است را نمی‌توان نادیده گرفت. ولی این به آن معنا نیست که ما معرفت و جلوات و نوارانیت امام حسین (ع) را نبینیم و در آثارمان از آن‌ها حرف نزنیم.

قدیریان افزود: اگر بزرگان ما به ظلمی که به امام حسین (ع) شده تاکید می‌کنند به خاطر جایگاه امام حسین (ع) است، و الا چنین فجایعی در طول تاریخ توسط بشر کم اتفاق نیفتادهه. چون جایگاه ایشان یک جایگاه ویژه است، ایشان پسر پیامبر (ص) بودند و در حدود نیم قرن پس از رحلت پیامبر این اتفاق تلخ رقم می‌خورد. همچنین ایشان در عالم یک جایگاه رفیع دارند و خداوند به امام حسین (ع) یک نگاه ویژه دارد و او را معیاری برای همه انسان‌ها ساخته است. حالا چنین انسان مقدس و رفیعی، چنان واقعه تلخی برایش اتفاق افتاده است و این باید مورد تاکید قرار بگیرد. اما نباید از رفعت و جلال و بزرگی ایشان غافل شد. در آثارم تلاش کردم نورانیت و تقدس و جایگاه امام را معیار خود قرار دهم.

این هنرمند انقلابی با اشاره به تلاش دشمن در تقدس‌زدایی مقام امام حسین (ع) گفت: در چنین شرایطی وقتی جایگاه عظیم و آسمانی امام حسین (ع) را مطرح نکنیم و بخواهیم ایشان را به عنوان یک انسان عادی و بشری مثل همه ما و به دور از جایگاه‌شان معرفی کنیم، جوان امروز که با معرفت دینی و اهل بیت (ع) آشنا نیستند، تفاوتی بین واقعه عاشورا و دیگر اتفاقات نمی‌بینند و بنابراین ممکن است جایگاه عاشورا و قیام امام حسین (ع) برای او کمرنگ شود.

وی افزود: معتقدم در عین اینکه نباید اهل بیت (ع) را به قدری دست نیافتنی کرد تا فاصله مردم با آن‌ها زیاد شود، همچنین باید شانیت اهل بیت (ع) کاملا حفظ شود. برای همین به فکر افتادم که عاشورا را از منظر دیگری نگاه کنم و بخشی از صحنه‌های آن روز را مطابق با ادراکم تصویر کنم.

قدیریان اظهار کرد: معتقدم عاشورا روش حرکت در صراط است و نزدیک شدن به فضای حسینی در آخرالزمان اصلیترین روشی است که بشر می‌تواند به آن متوسل شود تا مسیر سخت آخرالزمان را طی کند. همچنین معتقدم که حضرت زینب (س) کلید استفاده عمیق از عاشورا را به ما گفته است، وقتی ایشان می‌فرمایند «در عاشورا هیچ چیزی جز زیبایی ندیدم»، این در اصل کلید فهم عمیق عاشورا است.

وی در پایان گفت: البته علما و وعاظ در کتاب‌ها و منبر‌ها نوشته‌ و صحبت کرده‌اند ولی ما در زمینه هنر و از بعد تصویری برای مردم مطلبی و چیز قابل ارائه‌ای نداریم. اگر خدا توفیق بدهد از دید معرفتی و در حد فهم خودم یک مجموعه تصویر خلق کنم و از آنجا که عنصر «آسمان» در این آثار محوریت دارد و ارتباط امام حسین (ع) و اهل بیت (ع) و صحابه بزرگوار ایشان با آسمان و خداوند مد نظر داشتم عنوان «آسمان حسین» را برای آن برگزیدم.

نمایشگاه نقاشی‌های عاشورایی عبدالحمید قدیریان با عنوان «آسمان حسین» روز جمعه 24 مهر از ساعت 17 تا 20 با حضور هنرمندان شناخته‌شده کشور گشایش خواهد یافت و تا 30 مهرماه از ساعت 13 تا 20 در معرض دید علاقه‌مندان قرار دارد. این نمایشگاه در گالری زمستان خانه هنرمندان، واقع در خیابان طالقانی، خیابان موسوی شمالی، ضلع جنوبی باغ هنر برپا می‌شود.

منبع:تسنیم

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین