عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۳۴۷
تاریخ انتشار : ۰۷ فروردين ۱۳۹۲ - ۱۴:۳۰
عقیق: آیت‌الله سید محمدمهدی میرباقری رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم درباره دعای تحویل سال و راه‌های رسیدن به «احسن الحال» اظهار داشت: باید توجه داشت احسن الحالی که در دعای تحویل سال ذکر شده است مقصود از آن چیست.

وی با اشاره به وقوع تحول در حالات انسان، نظام طبیعت و نظام خلقت الهی گفت: این تحولات از دوران طفولیت، کودکی، نوجوانی، جوانی، میانسالی و کهنسالی در درون ما وجود دارد؛ انسان گاهی در امنیت، گاهی در حالت ترس، گاهی غصه‌دار و گاهی اوقات شاد، بیمار یا سالم است. در نظام عالم خلقت نیز گاهی طلوع و گاهی غروب خورشید است و گاهی بهار و گاهی زمستان و این تحولات به عناوین و مراتب مختلف هست.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم تصریح کرد: «احسن الحال» یعنی آن حال ثابتی که هیچ یک از این تحولات در انسان، دگرگونی ایجاد نکند و آن هم حال اولیاء و کسانی است که در این تحولات مشغول نمی‌شوند، کسی که غرق در این تحولات شود حتماً در پاییز غصه‌دار بوده و در بهار نیز مشغول کار و سرخوش به بهار است.

وی عنوان کرد: اگر انسان، فارغ از این امور در هر حالتی، جلوه‌ای از جمال و صنع حکمت الهی را ببیند به جای مشغول شدن به این حالات به حضرت حق مشغول می‌شود از این رو در هر وضعیت و موقعیتی که قرار داشته باشد؛ بیماری یا سلامت، امنیت و یا خوف، دیگر برای او تفاوتی نخواهد کرد بلکه هر یک از آنها آیتی از آیات خداوند هستند و در تمامی احوال به خداوند متعال توجه دارد.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به دعای عرفه امام حسین(ع) گفت: حضرت سیدالشهدا(ع) می‌فرمایند: خدایا من از تو می‌خواهم که اختلاف آثار، اینکه بهار تبدیل به پاییز و پاییز تبدیل به بهار، شب تبدیل به روز و ... می‌شود در این تحولات و دگرگونی، من از هیچ یک از احوال و حالات از تو غافل نباشم. اگر می‌خواهی خودت را در همه امور برای من معرفی کنی به گونه‌ای که در هیچ چیز از تو غافل نباشم و از دگرگونی آثار متوجه شدم که هرچه می‌بینیم در همان مشاهده و در همان دیده متحول، حضور تو را درک کنم.

«احسن الحال» انجام وظایف بندگی است

میرباقری خاطرنشان کرد: بنابراین اگر این تحولات ما را به درجه‌ای برساند که ظهور حضرت حق را ببینیم و در همان حال آرام بوده و مشغول به حضرت حق شویم و وظیفه خود را انجام دهیم این «احسن الحال» است و احسن حال همان اشتغال به حضرت حق در همه احوال و انجام وظایف عبودیت و بندگی است.

استاد درس خارج ولایت فقیه ادامه داد: راه رسیدن به احسن الحال این است که انسان وقتی بهار فرا می‌رسد متوجه شود که یک نفس رحمانی در عالم طبیعت دمیده و عالم را زنده کرده و حقیقت بهار، همان نفس رحمان الهی است.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی گفت: بهار حاصل فعل و انفعالات طبیعی نیست بلکه یک نفس رحمانی از عالم بالا دمیده می‌شود و ظهور پیدا می کند و در نتیجه بهار حاصل می شود از این رو آنچه که سرچشمه حیات است بهار حقیقی نیز آنجاست اگر انسان توجه به حضور ولی و خلیفه خداوند داشته باشد در واقع بهار، شأنی از شئون او و تصرفی از تصرفات در عالم طبیعت است.

وی اظهار داشت: اگر انسان به دنبال بهار حقیقی است و می‌خواهد یک حیات طیبه در زندگی‌اش جاری شود و به دوران بهار خویش برسد باید رو به ولی خدا کند؛ تعبیری که در زیارت حضرت ولی عصر(عج) آمده، ایشان «ربیع الانام» است و قبل از عصر ظهور، بهار حقیقی عالَم اتفاق نخواهد افتاد، بلکه این بهار آیه و نشانه‌ای از آن بهار حقیقی است که در تاریخ انسانی تا قبل از رسیدن به عصر ظهور اتفاق نمی‌افتد.

میرباقری یادآور شد: اگر فصل بهار، ما را به آن دوران هدایت کند و ما نیز منتظر و آماده دستیابی به دوران ظهور شویم، در واقع این همان احسن الحالی است که باید در درون انسان شکل بگیرد.

وی در پایان عنوان کرد: نکته نهایی در خصوص رسیدن به احسن الحال این است که باید توجه داشت یک سال از عمر ما گذشت و در آستانه ورود به سال جدید هستیم که لازم است با یک محاسبه، مراقبه و یک تکلیف جدید، سال نو را آغاز کنیم.
منبع: فارس

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین