عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۳۳۰۷
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۴:۳۹
استاد حوزه و دانشگاه گفت: نماز مهم ترین عبادت، و اسرار نماز مهم ترین اسرار است و از همین جهت، شاید بتوان ادعا کرد، نماز جامع اسرار عبادات است.
عقیق: حجت الاسلام ولی الله صادقی، استاد حوزه و دانشگاه، در مراسم قرائت دعای ندبه که در مسجد امام حسین(ع) شهر منظریه شهرضا برگزار شد، با اشاره به حدیث «أوَّلَ مَا یُحاسِبُ العَبدُ عَلَیهِ الصَلاةُ فَآِن قُبِلتَ قُبِلَ مَا سِواها وأن رُدَّت رُدَ مَا سِواها» از امام باقر(ع) اظهار کرد: بنا بر این حدیث، نماز مهم ترین عبادت است و انسان عابد با هیچ وسیله ای همچون نماز نمی تواند پروردگار را عبادت کند.
وی تصریح کرد: در برخی از روایات تأکید شده است که پروردگار، زمانی که بنده اش به نماز ایستاده، با نظر خاص به او نگریسته و حتی، در برابر ملائکه به نماز اولیای خود مباهات می کند.
استاد حوزه و دانشگاه در ادامه افزود: تمامی این تأکیدات نشان می دهد، نماز عالی ترین شیوه پرستش است و اگر انسانی بخواهد به تمامی اهداف عبادات نائل شود، تنها طریق ممکن، اقامه نماز است.
حجت الاسلام صادقی آرامش قلبی را یکی از مهم ترین آثار نماز در زندگی مادی افراد برشمرد و تأکید کرد: انسان باید به دنبال اقامه چنین نمازی باشد، زیرا روح انسان در پرتو نماز نه تنها از آلودگی گناه و ذنوب پاک می شود، بلکه از جهالت و نادانی نیز دور خواهد شد.
وی غفلت از نماز را عامل مخرب روح و جان انسان ها برشمرد و با تأکید بر لزوم توجه به ارکان و عناصر نماز گفت: زمانی که بنده ای در نماز خداوند را با لفظ جلاله«الله اکبر» یاد می کند یعنی او را بر تمامی عناصر وجود برتری داده، پس اگر بعد از نماز کاری را برای رضای بنده خدا یا نفس خود انجام داد، آن عمل شرک به خداوند است.
استاد حوزه و دانشگاه عنوان کرد: ما در نماز لفضاً تنها خدا را بزرگ می دانیم اما اکمال نماز منوط به تحقق آثار آن در زندگی است، و از همین جهت وقتی فردی در زندگی روزمره خود، چیزی غیر از خداوند را بزرگ بداند، در حقیقت در زمان اقامه نماز به جای عبادات خداوند، کلماتی را به دروغ بر زبان جاری می کند، زیرا او چیزی می گوید که خلاف آن عمل می کند.
حجت الاسلام صادقی اظهار کرد: برخی افرادی که در صدد طی مراحل عالی اخلاقی هستند، به دنبال الگوهایی برای رفتار خود هستند؛ این افراد اگر زندگی ائمه(ع) را مطالعه کنند به اوصافی می رسند که برای سعادت دنیا و آخرت کافی است.
وی تصریح کرد: اگر بخواهیم از هر امام تنها یه ویژگی اخلاقی را انتخاب کنیم به اوصافی همچون جوانمردی و شجاعت، سیاست و تدبیر، امر به معروف و نهی از منکر و توجه به نماز، مبارزه با ظلم، علم دوستی، راست گویی، فرو بردن خشم، اخلاص در عمل و جلب رضای الهی، بخشندگی، هدایت دیگران و توجه دادن مردم به امام زمان(عج) می رسیم که برای سعادت دنیا و آخرت ما کافی هستند.
استاد حوزه و دانشگاه در پایان، گفت: گفت: نماز مهم ترین عبادت، و اسرار نماز مهم ترین اسرار است و از همین جهت، شاید بتوان ادعا کرد، نماز جامع اسرار عبادات است.

 
منبع:رسا
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین