عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۳۲۲۷
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۳۹۴ - ۰۴:۲۹
احسان و نیکی به مردم از جمله وسایلی است که نزدیکی به خدا را سرعت می‌بخشد، مانع نزول بلا و موجب برطرف ‌شدن سختی‌ها و مشکلات می‌شود و از همه مهم‌تر محبوبیت در نزد خداوند متعال را که منشأ رحمت‌های بیکران اوست به ارمغان می‌آورد.
عقیق:در آیات قرآن کریم در روایات فروانی توصیه به احسان و نیکی نسبت به دیگران شده است. اخلاق اسلامی، انسان را موظف می‌کند در برخورد با مردم به نیکی سخن بگوید؛ چنانچه خداوند در سوره بقره، آیه 83 می‌فرماید: با مردم به خوبی و نیکی سخن بگویید. همچنین در آیه 195 همان سوره یادآور می شود: نیکی کنید که خداوند نیکی کنندگان را دوست دارد. بر این اساس یکی از نکات مورد تاکید ائمه اطهار (ع) نیکی و احسان افراد نسبت به یکدیگر می باشد. در این باره از امیرالمومنین علی (ع) نقل شده است که ایشان فرموده اند: اَحْسِنْ کَما تُحِبُّ اَنْ یُحْسَنَ اِلَیْکَ؛ به دیگران نیکی کن، چنان که دوست می داری به تو نیکی شود؛ و نیز بیان داشته اند: اَلْمحْسِنُ مَنْ عَمَّ النّاسَ بِالاِحْسانِ؛ نـیـکـوکـار [واقـعـی و کـامـل] کسی است که به همه مردم نیکی کند [و احسانش را از هیچ کس دریغ نورزد].
این حضرت همچنین درباره بهترین احسان می فرمایند: خَیْرُ الْبِرِّ ما وَصَلَ اِلَی الُمحْتاجِ؛ بهترین احسان [مالی] آن است که به نیازمندِ به آن برسد؛ و نیز درباره برترین کار نیک بیان می دارند: اَفْضَلُ الْمَعْرُوفِ اِغاثَةُ الْمَکْهُوفِ؛ با ارزش ترین کارهای نیک ، فریادرسی ستم دیده است؛ و نیز بیان می دارند: اَلْمَنُّ یُنَکِّدُ الاِحْسانَ؛ منت گذاری، [وزن] احسان و نیکی را سبک می کند.
حضرت علی (ع) همچنین درباره ارزش نیکوکاری می فرمایند: اِفْعَلُوا الْخَیْرَ وَ لا تَحْقِرُوا مِنْهُ شَیْئاً فَاِنَّ صَغِیرَهُ کَبیرٌ وَ قَلِیلَهُ کَثِیرٌ؛ نیکوکار باشید و نیکوکاری را کوچک مشمرید، چرا که خُردِ آن بزرگ و اندکش بسیار است.

پی نوشت ها:
1-نهج البلاغه، حدیث 414.
2-آمدی، شرح غررالحکم ، ج1: 178؛ ج2: 29، 391؛ ج3: 425.
3- پورطباطبایی، یکهزار سخن از حضرت علی (ع): 61-63.
منبع:قدس
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین