عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۳۰۰۱
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۲
استاد قرائتی؛
حجت الاسلام قرائتی حادثه دلخراش منا را یک کلاس دشمن شناسی معرفی کرد و گفت: با همین اتفاق شما می توانید آمریکا، غرب و عربستان سعودی و همه مدعیان حقوق بشر در دنیا را بشناسید.
عقیق:حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی، پیش از ظهر دیروز در آیین افتتاحیه بیست و چهارمین دوره مسابقات برنامه تلویزیونی درس هایی از قرآن که با حضور معاون اجتماعی شهرداری تهران، روسای مناطق 20 گانه شهرداری و معاون قرآن و عترت وزارت آموزش و پرورش برگزار شد با اشاره به فاجعه منا گفت: در رابطه با این فاجعه عظیم چند نکته را می‌بایست با توجه به آیات قرآن یادآور شوم نخست اینکه بر اساس آیات کریمه قرآن کعبه ملک کسی نیست چرا که قرآن به صراحت می فرماید کسانی که در مکه حاکم هستند با دیگران هیچ تفاوتی ندارند. همچنین قرآن می فرماید قبور خصوصی در مکه ممنوع است، "افیضوا من حیث افاض الناس" یعنی از همان راهی که دیگران عبور می کنند، عبور کنید. قرآن در جای دیگری می فرماید مکه محلی امن است یعنی در این محل شما حق تعرض به هیچ موجودی حتی گیاهان را ندارید.

وی در ادامه به مسئله تولیت مسجدالحرام اشاره کرد و افزود: طبق تصریح قرآن تولیت این خانه تنها با گروه متقین است؛ قرآن می فرماید "ان اولیا المتقین" آل سعود تنها گروهی هستند که اسراییل از آنها راضی است. روزی امام خمینی (ره) فرمود اسلام آمریکایی و ما در این ماجرا باید اسلام سعودی را با عنوان اسلام آمریکایی و اسراییلی بشناسیم. در مسجدالحرام حتی اجازه تعرض به بوته درختان و گیاهان وجود ندارد، آل سعود بداند که ما نمی گذاریم این ماجرا فراموش شود، محرم و اربعین در راه است، در این روزها و ایام آشی برای آل سعود بپزد که با آن بسوزد همچنان که امام سجاد (ع) بنی امیه را با یادآوری مصائب امام حسین (ع) نابود کرد.

دبیر ستاد اقامه نماز تاکید کرد: فاجعه منا را آنقدر باید گفت تا آل سعود بفهمد که به وسیله همین فاجعه ای که خود مسبب آن بود از بین خواهد رفت قرآن ارزش های قرانی برای حاکمیت، تقوا، ایمان، شجاعت و سابقه در دین می داند امروز کدام یک از این کمالات در آل سعود وجود دارد. برای حاکمیت یا یابد کمالی وجود داشته باشد و یا باید مردم به آن رای بدهند در حالی که در حجاز هیچ فردی از روز تولد خود تا لحظه مرگ یک مرتبه نیز به پای صندوق نمی رود امروز اگر سوال کنند بزرگترین دروغگویان عالم چه کسانی هستند پاسخ من این است که مدعیان حقوق بشر در دنیا. آیا انسان های بی گناهی که در سرزمین منا جان خود را از دست دادند انسان نبودند. این واقعه می تواند معیاری برای شناخت آخوندهای درباری هم باشد پیش نمازی که در خانه خدا نماز می خواند اما در مقابل این فاجعه انسانی حتی کوچکترین عکس العملی نشان نمی دهد چگونه ارزیابی می شود.

حجت الاسلام قرائتی این حادثه دلخراش را یک کلاس دشمن شناسی معرفی کرد و گفت: با همین اتفاق شما می توانید آمریکا، غرب و عربستان سعودی و همه مدعیان حقوق بشر در دنیا را بشناسید.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به آیه 55 سوره مائده تصریح کرد: بر اساس این آیه از قرآن کریم خداوند ولی انسان ها را خدا و رسول و کسانی معرفی می کند که نماز را اقامه کرده و زکات می پردازند. ماجرای نزول این آیه برای همه روشن است قصه ای که در آن حضرت امیر (ع) انگشتر خود را در حالت رکوع به فرد بینوایی می بخشد. این آیه قبل از غدیرخم نازل شده است چرا که پیامبر در غدیر به این آیه استناد کرد. گاهی در شبهه مطرح می شود که چرا نام علی (ع) در قرآن نیست در پاسخ باید گفت اگر اسم علی (ع) در قرآن نیست اسامی افراد دیگری غیر از ایشان هم در قرآن وجود ندارد ضمن اینکه کمال و رشد انسانی به این است که شما صفات و شرایط را بگویید تا مردم خودشان مصداق آن را بیابند در ثانی اگر اسمی از فرد مشخصی نیز مطرح می شد افرادی که کینه دارند آن را نیز حذف می کردند. شاهد این ادعا اتفاقاتی است که از همین دست رخ داده به عنوان نمونه حدیثی را شیعه و سنی نقل کرده اند که پیامبر فرمود ان مدینه العلم و علی بن بابها من شهر علم هستم و علی در ورود به این شهر است اما برخی ادعا کردند که منظور از واژه علی در این روایت صفت است علی به معنای بالا و بلند و منظور اسم شخص خاصی نیست.

حجت الاسلام قرائتی در ادامه به شبهه دیگری در همین رابطه اشاره کرد و یادآور شد: برخی ادعا می کنند که اگر علی (ع) در نماز متوجه کشیدن تیر از پای خود نمی شد چگونه شما ادعا می کنید که وی در حالت نماز متوجه بینوایی شده و انگشتر خود را به وی بخشیده است. در پاسخ به این شبهه نیز باید گفت آنچه که در نماز اشکال وارد می کند معطوف شدن توجه انسان از خدا به غیر خدا است ولی اینکه یکی از مصادیق یاد خدا را نیز یادآور شود اشکالی در نماز ایجاد نمی کند.

وی در توضیح این مطلب تصریح کرد: توجه و حواس امیرالمومنین (ع) در این واقعه از یکی از مصادیق رضای خدا به مصداق دیگر آن معطوف شد. کمک به بینوایان نیز یکی از مصادیق رضای خداست مانند اینکه انسان فرزند خود را در آغوش گرفته و گاهی از این طرف صورت و گاه از طرف دیگر صورت او ببوسد بنابراین توجه به محرومان مانعی در نماز ایجاد نمی کند. کسانی که نسبت به فقرا بی تفاوت هستند نباید حاکمیت را در دست داشته باشند تعبیری که امام راحل (ره) به کار می برد مرفهان بی درد.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به نزدیک بودن ایام محرم الحرام خطاب به مبلغان و روحانیون خاطرنشان کرد: طلبه ها و روحانیون حتی اگر نیاز مالی هم ندارند به تبلیغ بروند. تبلیغ به خاطر نیاز مالی هنر نیست با شکم سیر تبلیغ کردن به این معنا است که من برای شکم خودم تبلیغ می کنم نه برای دین. آیت الله بروجردی که استاد همه مراجع عظام امروز است در طول سال یک بار در رابطه با موضوعات غیر درسی صحبت می کردند. مرحوم آیت الله مشکینی نقل می کند که ایشان در یکی از سخنرانی های اخلاقی خود گفت تمام آیات و روایات برای آن است که آنها را برای مردم بازگو کنیم یعنی علم مفید علمی است که بتوان با آن دردی را دوا کرد علمی که دانستن یا ندانستن آن اثری ندارد اصولا علم نیست. امروز دانشجوی این کشور بعد از 4 سال درس خواندن در دانشگاه هیچ هنری ندارد و بیکار است در حالی که یک فرد دیپلمه یا دانشجو یا حتی طلاب حوزوی باید هنری را بیاموزند تا بعد از تحصیل بتوانند امورات خود را اداره کنند در رابطه با طرح ها و برنامه هایی که در آموزش و پرورش یا دانشگاه ها و یا حوزه به عنوان طرح تحول مطرح می شود هم یک نکته را مدنظر داشته باشیم و آن اینکه طرح تحول مهم نیست بلکه طرز تحول مهم است همچنان که امام خمینی (ره) طرز تحول بود.

دبیر ستاد اقامه نماز کشور در ادامه در رابطه با شرایطی که قرآن برای حاکمیت جامعه برمی شمارد به آیه دیگری از قرآن اشاره کرد و یادآور شد: قرآن در معرفی اولیای جامعه نمی گوید انما اولیاکم بلکه گفته است انما ولیکم یعنی از عبارت جمع استفاده نکرده است بلکه از واژه مفرد استفاده کرده است و این بدان معنا است که خدا، رسول و کسانی که اقامه نماز کرده و زکات می پردازند همه دارای یک ولایت هستند و این ولایت در طول هم قرار دارد و جنس آنها یکی است. به عبارت دیگر روح ولایت یک روح واحد است و جنس ولایت خدا با ولایت رسول و اولی الامر یکسان است.

حجت الاسلام قرائتی تصریح کرد: تبلیغ باید به صورت عملی انجام شود همچنان که امیرالمومنین (ع) نیز در عمل انگشتر خود را بخشید.

وی در ادامه به موضوع اهمیت کمک به فقرا و توجه به نیازمندان اشاره کرد و گفت: مسجد نیز محل کمک به فقرا و بینوایان است چرا که قرآن می فرماید هنگام ورود به مساجد زینت های خود را به همراه ببرید و باز به تسبیح قرآن مال و فرزند زینت هستند بنابراین هنگام ورود به به مسجد باید هم  پول به همراه داشته باشید و هم فرزندان خود را همراه خود به مسجد ببرید.

در انتهای این مراسم، از دانش آموزان برگزیده دوره قبل مسابقات درس هایی از قرآن که از مناطق 20 گانه استان تهران بودند، تجلیل شد.
منبع:روضه

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین