عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۲۹۵۰
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۹
رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه با بیان این‌که «در آستانه ماه محرم هستیم و دست‌اندرکاران ترویج فرهنگ عاشورایی باید تلاش کنند که این فضا را با شور و احساس برافروخته‌تری سامان دهند» گفت:‌ دین خود را باید نسبت به شهیدان کربلا و امام حسین (ع) ادا کرد.
عقیق: حجت‌الاسلام والمسلمین سیدرضا تقوی با اشاره به فضایی که حادثه اخیر منا در جامعه ایجاد کرده است، گفت: فاجعه منا فضای مظلومیت، فضای معنویت، فضای ملاقات با خدا در حال احرام، فضای رمی شیطان، فضای عرفان و عشق و ایثار بود. ما نیز باید همگام با این فضا و همراه سفرکرده‌ها و خانواده‌های داغدارشان باشیم.
وی تاکید کرد: امسال عاشورا به خاطر جانباختگان تشنه منا با همه مظلومیت یک فضای دیگر را به وجود آورده است و به عاشورای ما شور بیشتری خواهد بخشید. امیدواریم از این همه ارزش‌های جوشیده از خون شهیدان و مظلومیت مظلومان بهره ببریم.
تقوی با اشاره به عنوان این نشست گفت:‌ عنوان این نشست بسیار مهم است، اینکه ما برای ساماندهی شئون فرهنگی باید چگونه عمل کنیم. هر جامعه‌ای فرهنگش ریشه در جهان بینی او و انسان شناسی‌اش دارد. ما جهان بینی الهی و اسلامی و توحیدی داریم و نگاه ما به مظاهر خلقت نگاه آیه‌ای است و همه موجودات را آیات الهی می‌دانیم. انسان را موجودی برتر می‌بینیم که در او روح خدایی دمیده شده است. فرهنگ ما از این نگاه تغذیه می‌کند. پس اگر می‌خواهیم فرهنگ جامعه خود را ساماندهی کنیم باید ببینیم آن ریشه و اساس چه مسیرهایی را مشخص می‌کند تا فرهنگمان را در آن چارچوب بریزیم.
وی با بیان این‌که «مراسم دینی باید و نبایدهایی دارد» افزود: اگر اینها را بشناسیم کار خود را خوب پیش می‌بریم و باید مراسم خود را بر اساس این ملاک‌ها و معیارها شکل دهیم.
رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه در ادامه افزود: دین و مذهب مجموعه برنامه‌هایی است که ریشه وحیانی دارند. لذا با این نگاه برنامه‌های ما آسمانی است و اگر این طور باشد مراسم و برنامه‌های دینی قداستی پیدا می‌کند و باید در ترویج اینگونه برنامه‌ها این قداست را در نظر بگیرید.
وی با اشاره به این‌که «هر طرح و برنامه‌ای که با قداست برنامه‌های مذهبی در تضاد باشد صدمه و لطمه‌ای را وارد می‌کند» گفت:‌ این یک مطلب بسیار مهم است که قداست شکنی در مراسم دینی و مذهبی گناه نابخشودنی است حتی در عرف جامعه نیز اگر مسائلی قداست داشته باشد و بحث وحی و خدا هم مطرح نباشد هر کس آن قداست را بشکند جرم آن دو چندان است.
تقوی خاطرنشان کرد: مدیران باید تلاش کند که قداست مراسم دینی و مذهبی حفظ شود. برخی مسائل ممکن است حرام نباشد اما در عرف جامعه قداست شکنی به حساب می‌آید این کار ضرر به فرهنگ جامعه و دیانت و مردم است. برخی سخنان را نباید در هر جایی گفت بلکه باید مخاطب شناسی کنیم و به تناسب ظرفیت مخاطب مطالب را بگوییم.
رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه با بیان این‌که «مراسم مذهبی ما آمیخته از عقل و احساس است و باید به هر دوی این مسائل توجه داشت» افزود: مجالس هم باید عقلانی باشد و هم عاطفی. مبانی عقلی برنامه‌های ما باید درست باشد و تبعا هم درست است. احساس هم یک مسأله مهم است. عقل و تعقل اندیشه را تعمق می‌بخشد و احساس شورآفرینی می‌کند. شور بسیار اهمیت دارد. اینکه می‌گویند سینه نزنید و به خیابان نیایید و یا اذان نگویید که مردم بیدار می‌شوند صحیح نیست. در جامعه اسلامی اینها از الزامات است.
وی با اشاره به این‌که «ما در جامعه اسلامی زندگی می‌کنیم و باید به یک سلسله الزامات آن پایبند باشیم» گفت:‌ بنابراین ما در ایام محرم احساس را باید دامن بزنیم و پر شورتر و قوی‌تر باشیم، اما به خرافه گرایی نیانجامد. مداحان و نوحه سرایان بخشی از این احساسات را مسئول هستند. من نمی‌دانم چرا برخی به مدیحه سرایان حمله می‌کنند. مگر در قشرهای دیگر ضعف نیست یکی از عوامل شور آفرینی و شکوه و احساس در مجالس حسینی همین مرثیه سرایان هستند و مجالس امام حسین (ع) با شور و عواطف آمیخته شده است.
تقوی تاکید کرد:‌ روشنفکر مأبانی که اینها را تحمل نمی‌کنند به خطا می‌روند و عمق مسائل عاشورا و کربلا را نمی‌فهمند زیبایی مجلس امام حسین (ع) به همین احساسات است. انقلاب اسلامی ما ریشه در عاشورا دارد و اولین جریاناتی که به امام (ره) پیوستند همین هیئات حسینی بودند. آن‌ها نه به کلاس منطق رفته بودند و نه فلسفه ابن سینا خوانده بودند. اسلام به عواطف اهمیت می‌دهد و قسی القلب در اسلام مذموم شمرده شده است.
 رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه با بیان این‌که «تعظیم شعائر از دیگر مطالب مهم در ارتباط با مراسم مذهبی است و عاشورا نیز از جمله شعائر ماست» افزود: مردمی بودن در مراسم دینی ما باید باشد. دستگاه‌های دولتی فقط کمک کنند و بگذارید مردم خود آن مجالس را اداره کنند. البته ساماندهی دادن مجالس متضاد با مردمی بودن نیست. از سیاست‌هایی که سازمان تبلیغات باید به آن توجه کند این است که بگذارند که مردم خود مجالس را اداره کنند و سازمان تبلیغات می‌تواند بسترها را برای هیئات آماده کند.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: مراسم دینی باید معنویت داشته باشد و در مسجد، هیأت و حسینیه باید معنویت و گرایش به خدا تقویت شود. همچنین هیأت‌ها باید مروج مقاومت و روحیه شجاعت در مردم باشند. مگر می‌شود در هیأت عاشورایی ایثار و مقاومت نباشد. باید تعلیم داده شود که آمریکا دشمن اصلی ماست و توطئه‌های یزیدیان زمان روشن شود. هیأت باید در خط امام (ره) و ولایت و شهدا باشد. ما تشیع انگلیسی و اهل سنت واشنگتنی را نمی‌خواهیم. هیأت‌ها هر کدام یک مدرسه و کلاس و دانشگاه هستند.
تقوی در پایان خاطرنشان کرد: باید نوآوری و ابتکار و جاذبه‌ها را در مراسم دینی افزون کنیم. همچنین در اجرای مراسم مذهبی با نیروهای انتظامی که مسئول نظم هستند همکاری کنیم تا درگیری به وجود نیاید و کارها در جامعه روان شود.


منبع:ایسنا
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین