عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۲۸۹۵
تاریخ انتشار : ۱۳ مهر ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۱
«قرآن ما شرمنده‌ات هستیم چرا که آنچه با تو کرده‎ایم تنها بخشی از اسلام است که به صلیب جهالت کشیده‌ایم... خوشا به حال هر کسی که دلش رحلی است برای تو....»
عقیق:قرآن! من شرمنده توام، اگر به یک فستیوال  و جشنواره شده‌ای. راستی حفظ کردن آیه‌های تو با شماره صفحه، خواندن تو از آخر به اول، یک معرفت است یا رکوردگیری؟ ‌ای کاش آنها که تو را حفظ کرده‌اند را حفظ کنی تا این چنین تو را اسباب مسابقات هوش نکنند.
قرآن، من شرمنده توام اگر از تو آواز مرگ ساخته‎ام که هر وقت در کوچه هایمان آوازت بلند می‌شود، همه از هم می‌پرسند: «چه کسی مرده است؟» چه غفلت بزرگی که می‎پنداریم خدا تو را برای مردگان ما نازل کرده است...
آنچه از نظر شما گذشت دلگویه‎های قرآنی قاری بین‌المللی زنده یاد «حاج محسن حاجی حسنی کارگر» است که در سی ‌وهفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن مالزی رتبه اول رشته قرائت را به خود اختصاص داد و نام ایران اسلامی را پس از 9 سال با تلاوت زیبای خود در میان قاریان 68 کشور شرکت کننده، بر سکوی افتخار نشاند. حاج محسن نقطه افتخاری برای جهان اسلام بود که متأسفانه این جوان برجسته و نخبه قرآنی در آتش بی‌تدبیری آل سعود در قربانگاه منا، لبیک گویان به دیدار معبود شتافت و مصداق آیه شریفه «وَ مَنْ یَخْرُجْ مِنْ بَیْتِهِ مُهاجِراً إِلَى ا...ِ وَ رَسُولِهِ ثُمَّ یُدْرِکْهُ الْمَوْتُ فَقَدْ وَقَعَ أَجْرُهُ عَلَى ا...»
 شد.
گفت‌وگوی منتشر نشده قدس را با این حاجی به حق پیوسته بخوانید.

  آقای حاجی حسنی! اگر بخواهید قرآن را در یک کلام کوتاه تعریف کنید، چه جمله‌ای به ذهن شما متبادر می‌شود؟
-  قرآن پاسخ همه پرسشهای ما و شفای همه دردهایی است که در زندگی با آنها روبه‌رو می‌شویم.

  هر وقت صحبت از قرآن می‌شود، همه بر «انس با این کتاب الهی» تاکید می‎کنند، چه رازی در این مسأله نهفته است؟
-  قرآن مونس لحظه لحظه‌های زندگی ماست و این ما هستیم که باید با کلام خدا انس بگیریم، این لطف خداست که حتی اگر ما از روی غفلت در آیات حق تدبر نمی کنیم، باز قرآن ما را از همه شداید و بدی‌ها حفظ می‎کند و این ذات کلام ارزشمند خداست که نور و روشنی را به دلهای ما عرضه می‎کند.

  هر وقت از سختی زندگی و مشغله‏های روزمره دلتنگ می‌شوید، کدام آیه قرآن را در دل زمزمه می‎کنید؟
-  انا لله و انا الیه راجعون؛ همه از خداییم و بازگشت همه ما به سوی اوست. این آیه تاثیر زیادی در تغییر حالات روحی من در تنگناها و سختی‌های زندگی دارد. اگر همین قدر درک کنیم که روزهای زندگی ما گذر است، سختی‌ها دیگر برای ما ارزشی نخواهند داشت.

  و مهمترین نکته و درسی که از قرآن گرفته‌اید؟
-  قرآن سرشار از درسهای رستگاری و رهایی از اسارت شیطان است، اما برای من مهمترین درس قرآن، احترام به والدین و حفظ حرمت آنهاست که متأسفانه برخی اوقات شاهد غفلتهایی از سوی عده‌ای از مردم هستیم که به خاطر مسایل کوچک و بی‌ارزش به والدین خود پرخاش می‌کنند و خدای ناکرده دل نازک و مهربان آنها را می‎شکنند. همیشه از خدا خواسته ام رضایت والدینم در همه امور زندگی همراهم باشد.

  به نظر شما همین که قرآن بخوانیم کافی است؟
-  خواندن قرآن ثواب و جایگاه خود را دارد، اما مهمتر از آن عمل به کلام خداست و به نظر من اگر همه زوایای زندگی ما ذوب در قرآن باشد، قرآنی می‌شویم و کلام حق محافظ ماست. قرآن، هدیه خدا برای هدایت ماست. گاهی فکر می‌کنم اگر بشارتها و مهربانی‌های آیات آن نبود، چطور می‌توانستیم زندگی کنیم و اگر راه هدایت برای ما با قرآن باز نمی شد، امروز در چه شرایطی بودیم؟ بی‌تردید اگر در قرآن تدبر کنیم برای همه پرسشهای ما، پاسخهای جذاب، دلنشین و مستند دارد.

  اشاره کردید به جذابیتهای آیات قرآن، درک این جاذبه‎ها برای ما چگونه محقق می‎شود؟
-  پرسش خوبی است و پاسخ ساده‌ای دارد؛ زیرا وقتی قرآن می‌خوانیم، در حقیقت خدای مهربان است که با ما صحبت می‌کند که همین مساله بسیار جذاب است. می‏نشینی مقابل قبله و قرآن را باز می‏کنی و فقط خداست که در لحظه لحظه هایت مهربانانه صحبت می‏کند؛ آن‌قدر روان و زیبا که برای همه قابل درک است. از بهشت می‏گوید و بشارتهایش... اما وقتی از عذاب می‏گوید، باز هم از روی رحمت خداست؛ چون دلش برای ما بندگانش می‏تپد و دوست ندارد غرق گناه و پیامدهای آن باشیم. به نظر شما جذابیتی از این بالاتر در هستی داریم؟ قطعا وجود ندارد!

  آقای حاجی حسنی! سالهاست قرآن می‌خوانید و توفیقات خوبی هم در این زمینه نصیب شما شده است، در زندگی قرآنی خود بیش از همه مدیون چه کسانی هستید؟
-  دعای خیر و همراهی پدر و مادرم و راهنمایی‎های برادر و استادم آقا مصطفی حاجی حسنی کارگر.

  به نظر شما چطور می‎شود تدبر در قرآن را میهمان دلهای نوجوانان و جوانان امروز کرد؟
-  زیبایی‏های قرآن را نشر دهیم؛ قرآن باید در زندگی ما کاربردی شود و آنچه در آیه آیه هایش آمده، برای نوجوانان و جوانان ملموس شود. صرف اینکه در جشن تکلیف به فرزندان خود قرآن هدیه بدهیم کافی نیست؛ بلکه باید زندگی همه ما قرآنی باشد تا نسلهای جدید با کلام خدا آشنا و مأنوس شوند.

* و احساس شما از شنیدن این کلمات:
  قرآن؟
- آرام و قرار دل و جان.

  هدایت؟
-  خدا به واسطه قرآن ما را در مسیر هدایت قرار داده است.

  محسن حاجی حسنی کارگر؟
-  بنده کوچک خدا.

  دلتنگی؟
-  انس با قرآن دلتنگی‌ها را از بین می‌برد.

  امام رضا(ع)؟
-  هر چه دارم از محبت ایشان است.

  حرم؟
-  آرزوی کودکی‌های من قرائت در حرم 
امام رضا(ع) بود که به لطف ایشان محقق شد.

  مرگ؟
-  سفر الهی برای عروج به سمت خدا.

  صراط؟
-  پل رهایی که امیدوارم با استقامت از آن عبور کنم.

  پدر و مادر؟
-  دعا می‌کنم از من راضی باشند.

  سیدالشهدا(ع)؟
-  حقیقتی که بر فراز نیزه قرآن می‎خواند.


منبع: قدس
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین