عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۲۸۴۸
تاریخ انتشار : ۱۳ مهر ۱۳۹۴ - ۰۷:۱۷
دبیر اجلاس تجلیل از پیر غلامان و خادمان حسینی، گفت: سیزدهمین اجلاس بین المللی پیرغلامان حسینی با حضور 110 مداح، ذاکر، نویسنده، مبلغ و پژوهشگر حوزه عاشورا از 17 کشور در استان فارس برگزار می شود.
عقیق:مهدی دهقان نیری روز شنبه در نشست رسانه ای سیزدهمین اجلاس بین المللی پیرغلامان حسینی(ع) پس از رونمایی از پوستر این اجلاس، افزود: شعار اجلاس امسال پیرغلامان حسینی، منادیان وحدت امت اسلامی است و این اجلاس در 2 شهر شیراز و لارستان برگزار خواهد شد که طی این مراسم شیوه عزاداری لارستان به ثبت ملی خواهد رسید.
دبیر اجلاس تجلیل از پیر غلامان و خادمان حسینی ادامه داد: هر ساله این مراسم در یکی از استان های کشور برگزار می شود و تا کنون 7 استان میزبان این مراسم بوده که شیوه عزاداری آنها نیز به ثبت ملی رسیده است.
دهقان نیری درباره نحوه انتخاب پیرغلامان نیز توضیح داد: دارا بودن حداقل 70 سال، حفظ دو هزار بیت شعر و سابقه چهل سال هیأت داری از جمله شرایط انتخاب و تقدیر از پیرغلامان حسینی است.
وی سبک خاص در مداحی، شاگرد پروری، تالیف کتاب در زمینه مداحی و داشتن سابقه بیش از60 سال مداحی را از دیگر شرایط نحوه انتخاب پیرغلامان حسینی اعلام کرد.
وی در ادامه گفت: در این اجلاس تلاش می کنیم اهداف سالیانه مداحی، خطوط قرمز در حوزه تحریف عاشورا و اصلاح مداحی و همچنین تبیین شعار سال که توسط مقام معظم رهبری اعلام می شود را بررسی کنیم تا مداحان به این نکات توجه ویژه داشته باشند.
دبیر اجلاس تجلیل از پیر غلامان و خادمان حسینی در معرفی شهرهای میزبان این اجلاس گفت: 6 دوره ابتدایی اجلاس در تهران و حسینیه جماران برگزار شد اما پس از آن تصمیم به برگزاری اجلاس در استان های مختلف گرفته شد. تا به حال به ترتیب استان های زنجان، همدان، اردبیل، گرگان، اهواز میزبان این اجلاس بوده اند.
دهقان نیری برگزاری دو کارگروه تخصصی را از دیگر برنامه های این اجلاس عنوان کرد و گفت: در یکی از این کارگروه ها میزبان آیت الله مکارم شیرازی خواهیم بود.
دبیر اجلاس تجلیل از پیر غلامان و خادمان حسینی از جمله موضوعات مورد بحث در کارگروه ها را نحوه مداحی، حفاظت از حنجره، استفاده صحیح از مقتل خوانی و شعر های تخصصی و مناسب عنوان کرد.
وی با اشاره به اینکه امسال 700 مهمان داخلی و 40 مهمان خارجی در اجلاس حضور خواهند داشت، اظهار کرد: از میان 700 مهمان ایرانی 110 نفر برای مراسم لارستان اعزام خواهند شد و در نهایت روز 14 مهر با حضور بیش از هزار پیرغلام و مداح اجلاس افتتاح خواهد شد.
دهقان نیری برگزاری مراسم اختتامیه را روز پنجشنبه 16 مهر عنوان کرد و گفت: این مراسم در حرم احمد بن موسی (شاه چراغ) و با یادبود مرحوم آهی و تجلیل از 32 پیرغلام ایرانی و خارجی برگزار خواهد شد.
وی با بیان اینکه استان هرمزگان سال آینده میزبان این اجلاس خواهد بود افزود: تلاش ما بر این است که در انتخاب مداحان و پیر غلامان تنوع وجود داشته باشد و هرکدام از این عزیزان حداقل یک بار به این اجلاس سفر کنند.
اضافه شدن بخش مسابقه مستند تلویزیونی ازجمله تغییرات این اجلاس نسبت به سال گذشته است که دبیر اجلاس تجلیل از پیر غلامان و خادمان حسینی به آن اشاره کرد و توضیح داد: همه ساله مستند های رادیویی در بخش مسابقه شرکت می کردند که امسال بخش تصویری هم به آن اضافه شد و این آثار در طول ماه مبارک رمضان و صفر از صدا و سیما پخش خواهد شد.
وی ادامه داد: 79 اثر در بخش تلویزیونی رسیده که 77 اثر پذیرفته شده است. در بخش رادیویی نیز 46 اثر رسیده که 44 اثر مورد پذیرش قرار گرفته است.
دهقان نیری همچنین از دعوت مسعود سلطانی فر رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای شرکت در این اجلاس خبر داد.
دبیر اجلاس تجلیل از پیر غلامان و خادمان حسینی از جمله اعضای شورای سیاست گذاری این اجلاس را سازمان تبلیغات اسلامی، بنیاد دعبل خزایی، خانه مداحان اهل بیت، حوزه هنری، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا)، نماینده کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و... عنوان کرد.
بنا بر این گزارش از جمله کشورهای خارجی حاضر در سیزدهمین اجلاس تجلیل از پیر غلامان و خادمان حسینی می توان به افغانستان، آلمان، اندونزی، پاکستان، تاجیکستان، عراق، هندوستان، یمن، لبنان، نیجریه، مالزی، ترکیه و ... اشاره کرد.
دوازدهمین اجلاس پیرغلامان حسینی سال گذشته در اهواز و یازدهمین دوره آن در گرگان برگزار شده است.
منبع:ایرنا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین